Det bedrövliga regnandet gör ju att man inte kan företa sig nått kul i trädgården. För att göra något annat trädgårdsrelaterat under semestern tänkte jag att man kan ju alltid kolla runt i några plantskolor. Ett ställe som alla har pratat om är ju Åbergs strax utanför Ystad. Och som jag så många gånger har tänkt att jag måste besöka. Sagt och gjort, åkte dit (rapporten gäller slutet på juli -07).
Men jösses vad besviken jag blev! Som där såg ut! Det såg ut som en tromb hade dragit fram. Det verkar som om de har tröttnat. Det var inte alls välskött. Det är skillnad på "kärleksfullt trädgårdsrufs" och "tappade-sugar-oreda". Visningsträdgården - ja, visst växte det, men jag har sett många andra mycket mera spännande ställen, som inte gör så aggressiv reklam.
Jag kan rekommendera att köpa några sommarblommor där, men absolut ingenting annat. Deras avdelning för träd och buskar var en katastrof - taniga, halvvissna plantor som låg huller om buller, inga vettiga anvisningar vad det var, eller vad det kostade.
Och höga priser. En liten (några cm hög) vanlig? hjärtbergenia, i den minsta fyrkantiga plastkrukan - 75 kronor! Jag höll på att trilla baklänges. OM det var en exklusiv sort - ja, då måste man berätta det.
De har ett kafé och det var trevligt - vädret till trots. Med fräscha varor och rar personal.
När jag ändå var i trakten tänkte jag besöka ännu ett ställe som jag alltid har missat - Ystads Plantskola. Deras reklam är ju ganska tradig, inget som direkt lockar en dit. Men oj så glatt överraskad jag blev! Där var jättefint. Stora fina friska växter. Välskött och omhändertaget. Liten trevlig utställning i entrén, sedan mer som en ordinär plantskola. Fast rikigt bra. Inte specielllt dyrt. De växter jag jämförde mellan Åbergs och Ystads Plantskola föll alla till den senares fördel. Här fanns inte det rufsiga sommarblommiga, som kan vara väl så charmigt, men deras säsongsväxter var fina. Jag kan absolut rekommendera en resa hit om du ska köpa varaktiga växter.
Kanske är det som att svära i kyrkan att kritisera Åbergs?
Jag vill poängtera: jag har INGA intressen i olika plantskolors försäljningssiffror! Kanske återkommer jag men några andra jämförelser/synpunkter på andra ställen - det fortsätter ju att regna ...
|