Österlena

Det bedrövliga regnandet gör ju att man inte kan företa sig nått kul i trädgården.
För att göra något annat trädgårdsrelaterat under semestern tänkte jag att man kan ju alltid kolla runt i några plantskolor.
Ett ställe som alla har pratat om är ju Åbergs strax utanför Ystad. Och som jag så många gånger har tänkt att jag måste besöka. Sagt och gjort, åkte dit (rapporten gäller slutet på juli -07).

Men jösses vad besviken jag blev!
Som där såg ut! Det såg ut som en tromb hade dragit fram. Det verkar som om de har tröttnat. Det var inte alls välskött. Det är skillnad på "kärleksfullt trädgårdsrufs" och "tappade-sugar-oreda". Visningsträdgården - ja, visst växte det, men jag har sett många andra mycket mera spännande ställen, som inte gör så aggressiv reklam.

Jag kan rekommendera att köpa några sommarblommor där, men absolut ingenting annat. Deras avdelning för träd och buskar var en katastrof - taniga, halvvissna plantor som låg huller om buller, inga vettiga anvisningar vad det var, eller vad det kostade.

Och höga priser. En liten (några cm hög) vanlig? hjärtbergenia, i den minsta fyrkantiga plastkrukan - 75 kronor! Jag höll på att trilla baklänges. OM det var en exklusiv sort - ja, då måste man berätta det.

De har ett kafé och det var trevligt - vädret till trots. Med fräscha varor och rar personal.

När jag ändå var i trakten tänkte jag besöka ännu ett ställe som jag alltid har missat - Ystads Plantskola.
Deras reklam är ju ganska tradig, inget som direkt lockar en dit.
Men oj så glatt överraskad jag blev!
Där var jättefint. Stora fina friska växter. Välskött och omhändertaget.
Liten trevlig utställning i entrén, sedan mer som en ordinär plantskola. Fast rikigt bra.
Inte specielllt dyrt. De växter jag jämförde mellan Åbergs och Ystads Plantskola föll alla till den senares fördel.
Här fanns inte det rufsiga sommarblommiga, som kan vara väl så charmigt, men deras säsongsväxter var fina.
Jag kan absolut rekommendera en resa hit om du ska köpa varaktiga växter.

Kanske är det som att svära i kyrkan att kritisera Åbergs?

Jag vill poängtera: jag har INGA intressen i olika plantskolors försäljningssiffror!
Kanske återkommer jag men några andra jämförelser/synpunkter på andra ställen - det fortsätter ju att regna ...
Nybörjar-Linda
Håller med om att det är trist att komma till en slarvigt skött plantskola! Jag vill bara passa på att tipsa om ett trevligt ställe i Stockholmstrakten om du eller någon har vägarna förbi, Gustavshill, ute på Färingsö (Ekerö kommun). I mitt tycke trevligare än exempelvis Ulriksdal som många verkar gilla.
Österlena
Ja, Nybörjar-Linda, det är väl inte fel att ha kritiska synpunkter på ställen "dit alla går" bara för att "alla går dit".
De handelsträdgårdar du nämner har jag lite långt till, från mina Österlenska dalar, men dina åsikter kan kanske fungera som tankeställare i dina trakter.

Men för att det nu inte ska uppstå några sammanblandningar vill jag förtydliga de handelsträdgårdar du jämför.
Du nämner följande två:
Gustavshills handelträdgård: http://www.gustavshill.com/
och:
Ulriksdals slottsträdgård: http://www.rappne.nu/

"Ditt" Ulriksdal ska inte blandas ihop med "mitt" Ulriksdal, det ena i Stockholmsområdet, det andra i Skåne:
Ulriksdals trädgård på Kivik: http://www.edafos.se/tradgard/

Så som jag kunde tolka informationen på deras respektive hemsidor har dessa två Ulriksdal helt skilda affärsidéer och är inte jämförbara enheter - varken till utbud eller geografiskt läge.

Det Ulriksdal i Skåne har jag besökt många gånger. Litet rart ställe och mycket annorlunda andra handelsträdgårdar. Har du vägarna förbi så rekommenderar jag absolut ett besök. Stället kan vara svårt att finna, man ska svänga av stora vägen "mitt i Kivik" och öppettiderna är inte som andras. Men man blir bara så inspirerad! Växturvalet är lite exklusivare men inte så stort och heller inte så dyrt som man skulle kunna tro av den påkostade omgivningen. De har många andra trädgårdsrelaterade evenemang som jag inte har deltagit i, då min trädgårdskassa lägger jag för tillfället på att bygga upp min torftiga täppa.
Österläge
CITAT (Österlena @ 25-07-2007, 11:25) *
"Ditt" Ulriksdal ska inte blandas ihop med "mitt" Ulriksdal, det ena i Stockholmsområdet, det andra i Skåne:
Ulriksdals trädgård på Kivik: http://www.edafos.se/tradgard/

Så som jag kunde tolka informationen på deras respektive hemsidor har dessa två Ulriksdal helt skilda affärsidéer och är inte jämförbara enheter - varken till utbud eller geografiskt läge.

Ja, vilken tid det tog innan jag fattade att det inte är samma! duh.gif Och vilken besvikelse när jag insåg hur långt bort från Ulriksdal på Kivik jag bor... -cry-.gif
evely
Ystads plantskola är trevlig! tyvärr bor jag i andra änden av skåne! Annars hade jag åkt dig oftare. De växter jag har köpt där har alltid varit av fin kvalite.
Österlena
Idag 6 augusti har Ystads Allehanda http://www.ystadsallehanda.se/ en ohöljd reklamartikel med bildspel från Åbergs trädgård. Kan det vara så att de har läst mina kritiska ord om stället. Jag "vågar" inte anmäla inlägget i tidningen för man får inte vara anonym. Men hade jag varit en konkurent till Åberg hade jag gått i taket!

Tyvärr kan jag inte få en länk med artikeln och denna kopiering blev inte riktigt bra. Ska se om jag kan få det bättre. Men så här så länge:

/BILD OSYNLIG HÄR/
Dagliljor i alla regnbågens färger blommar i visningsträdgården. Bild: Mia Bobzow

Åbergs är en oas för mer än växtälskare

Publicerad: 06. Augusti 2007 02:00
Senast uppdaterad: 06. Augusti 2007 15:58

ÖJA
Från de omgivande vildväxande fälten söker sig en mångfald av vackra dagfjärilar, humlor och bin till häcktagetes, klotlök och jätteverbena som växer inne i visningsträdgården.

DETTA FUNGERAR INTE HELLER HÄR:
--------------------------------------------------------------------------------
LÄNKAR
» Se bildspel här!
--------------------------------------------------------------------------------

I de höga gamla fruktträden sjunger fortfarande fåglarna en bit in i augusti och den täta växtligheten ramas på ena långsidan av doftande dagliljor i regnbågens hela färgskala.

Åbergs plantskola har funnits i 135 år och rymmer i dag mer än 2 000 olika plantsorter, varav de flesta odlas på friland med gamla metoder för att bland annat visa att flera växter klarar ganska tuffa odlingsbetingelser.

- Många åker hit enbart för miljöns skull, säger Kjell Åberg som tillsammans med hustrun Lena driver Åbergs Trädgård & Café, en oas några kilometer utanför Ystad.

- Vi har till exempel en äldre man som önskat att få fira sin födelsedag här varje år.

Det kommer också mera långväga gäster - genom reportage i danska, tyska och norska tidningar har våra grannar fått upp ögonen för denna pärla.

En del av dessa gäster är återkommande, tar in på hotell i grannskapet för att kunna besöka denna fridfulla plats två, tre dagar i sträck.

- Det är en enorm tillfredställelse för att oss att höra människor som kommer hit och vittnar om att de lämnar problem, sorg och annat tungt bakom sig.

För ett par år sedan byggdes en modern servering som enbart den drar besökare.

Här tillagas och serveras bland annat makalöst vackra och välsmakande bakverk och pajer, allt med ingredienser från de egna odlingarna och anpassat efter vilka råvaror säsongen har att erbjuda.

- Caféet betyder väldigt mycket, tillägger Lena Drameus-Åberg.

Det finns en utbredd uppfattning att växter kan man bara köpa på våren och sedan är de avblommade på sommaren. Sedan är blomsterprakten över, punkt slut.

- Midsommar är vår vår. Då odlar vi på nytt växter som blommar i augusti, september och ännu längre på året.

I visningsträdgården är blomsterprakten nu i början av augusti helt makalös.

- Det tror inte folk, säger Lena Drameus-Åberg.

Ett sträck med vildgäs som lyft från närliggande Öja misse passerar ljudligt över området. Mellan träd och häckar sprids väldofter som dröjer kvar dessa regntunga dagar. Människor rör sig i sakta mak på grusgångarna mellan växtplatserna. Här råder ingen brådska.

"härtill utsåges en plats...emot solen...med höga häckar" skrev Linné vid sitt besök 1749 och tiden står still.

Lars Jarlsbo

0411-55 78 50

lars.jarlsbo@allehandasyd.se

Öja
Öppettider: vardagar 10-17, lördag och söndag 10-16 till 31 oktober.
Kaféet stängt måndag och tisdag fr o m 15 augusti.

Inträde: gratis.

Passar: alla (utom hundar).
Tidsåtgång: läs artikeln.

Så tar du dig dit: väg 19, 2 kilometer från Ystad mot Tomelilla/Kristianstad. Hållplats Karlshemsvägen med buss 4 (2-300 meters promenad).

Utrustning: Öppna sinnen.
Evin
Jag fick exakt samma intryck av Åbergs när jag var där i juni.
Min tanke var när jag fick gå och gå för att se något, som inte var värt att se i den här gigantiska, dåligt skötta affär, var att de kanske skulle fokusera på ett litet mindre område och ta väl hand om detta.

Jag har aldrig sett så mycket ogräs i krukorna och många av krukorna hade bara en liten tufs av det det skulle vara. Fast håller med om att deras fröuppdrivningar hade bra kvalitet.

Mitt tips till Åbergs är anställ mer personal så de hinner med, plocka fram växterna till en mindre yta så det ser fullt ut, samt rea och rensa.

Däremot fick jag exakt samma positiva intryck av Ystads plantskola. Jag köpte en gigantisk bougainvilla till 169 kr som jag ska testa att ha ute året om.

Så nu har jag oxå svurit i kyrkan....
Näcken
Bra att veta, då hoppar jag över den om jag råkar köra söderut.

Min favorit är Flyinge plantskola (~2 mil norr om Lund). Bra ordning, fina växter och mycket trevlig personal. Priset, tja man får vad man betalar för. De har bilder vid växterna och ett sort utbud av buskar och träd som inte jag sett någon annanstans och bra utbud av perenner.

Bor nära Löddelköpinge plantskola, som också är omskriven. Aställd personal är trevliga, men ägaren är så otrevlig och snorkig så jag handlar helst inte längre där (tror han ärv stället). Det är sämre utbud än Flyinge, fast där är ordning och reda och fina växter så bryr man sig int eom ägaren så kan man ju handla där.
AnnammA
Jag tyckte inte heller "Åbergs" var något speciellt. Var där förra sommaren, och hade liknande tankar om utseendet och priserna. Jag har varit i Flyinge på plantskolan, och jag tycker också den är fin, och har ett fint sortiment. I Skånes Tranås finns "Rosenhagens Plantskola", också en trevlig plantskola med bra ordning, bra sortiment och hyfsade priser. Är man i sydöstra Skåne är det idé att besöka ÖSAB i Everöd(Kristianstadstrakten). De har ett stort sortiment av perenner till bra priser.(ÖSAB finns även i Hässleholm, och jag tror även på ngt annat ställe till i Skåne)

Hälsn

AnnA
HelénE
"Jag "vågar" inte anmäla inlägget i tidningen för man får inte vara anonym. Men hade jag varit en konkurent till Åberg hade jag gått i taket!"

Får man inte ens skriva en signatur i tex. en insändare (räcker ju om redaktionen har ditt namn)?

Jag hade i vart fall mailat reporten och frågat om denne verkligen varit innanför grinden, eller om det bara var en telefonintervju, och talat om mitt intryck.

Jag maila rofta reportrar och talar om vad jag tycker om jag tycker de skrivit tokigt. Man måste inte skriva insändare som visas i tidningen.

Helén
eugenia
På besök i Ystad har jag många gånger varit på Åbergs. Det är ett absolut måste eftersom de har det överlägset största utbudet av perenner mm i området. Det brukar vara en underbar utflykt. Jag älskar att gå runt där och botanisera, dels bland plantorna och också i trädgården. Jag var också där i slutet på juli och tyckte att det var lite rufsigt här och där (man var i färd med att klippa häckar mm). Det är tråkigt att ni fick en så dålig upplevelse av detta företag som så många av oss uppskattar så mycket. Försök ta med i beräkningen att detta är ett familjeföretag där oförutsedda saker kan hända. I en turisttät stad som Ystad kan jag tänka mig att man vore rejält utpumpad mot slutet av sommaren när plantskolan är öppen sju dar i veckan. Det mesta odlas ekologiskt med en passion för "hantverket" som man inte hittar på så många ställen. Att Åbergs skulle vara dyra kan jag absolut inte hålla med om. Allt jag köpt där har hållit en mycket hög kvalitet och har inte varit dyrt. Att handla på Åbergs är definitivt helt annorlunda än andra, rent kommersiella ställen som t ex Ystad Plantskola. Jag rekommenderar att ladda ner sortimentlistan och fundera igenom vad man egentligen ska leta efter när man väl är där, för det är ett stort område. Man kan lätt känna sig lite vilsen. Jag tycker inte att det är som att svära i kyrkan, visst måste man få kritisera, men ge det gärna en chans till nästa sommar och varför inte i början av juni, en underbar tid.
cato
Alla som bor på Österlen handlar väl alla någon gång hos Åbergs, så även vi.
Nu brukar vi göra våra perenninköp på våren. Då är urvalet betydligt större än senare på sommaren. De bästa plantorna går ju först. Det har varit en tråkig och mycket blåsig sommar. Det är säkert en anledning till oredan bland träden.
Personalen tycker vi är jättebra.
Vi köper även en del växter på Ystads Plantskola. De har helt klart bra produkter till hyfsade priser (speciellt träd och barrväxter och rodisar).
När det gäller träd kollar vi alltid hos Herrestads Planskola (något längre österut). De har det bästa sortimentet av träd och buskar,
med bra kvalitet till hyfsade priser.
Annars köper vi mycket växter på TÅGARPS PLANTSKOLA som ligger c:a 1 mil väster om Simrishamn. En riktig pärla.
Kan möjligen vara lite blåsigt. De skaffar gärna hem lite udda växter om de saknas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon