Idag 6 augusti har Ystads Allehanda
http://www.ystadsallehanda.se/ en ohöljd reklamartikel med bildspel från Åbergs trädgård. Kan det vara så att de har läst mina kritiska ord om stället. Jag "vågar" inte anmäla inlägget i tidningen för man får inte vara anonym. Men hade jag varit en konkurent till Åberg hade jag gått i taket!
Tyvärr kan jag inte få en länk med artikeln och denna kopiering blev inte riktigt bra. Ska se om jag kan få det bättre. Men så här så länge:
/BILD OSYNLIG HÄR/
Dagliljor i alla regnbågens färger blommar i visningsträdgården. Bild: Mia Bobzow
Åbergs är en oas för mer än växtälskare
Publicerad: 06. Augusti 2007 02:00
Senast uppdaterad: 06. Augusti 2007 15:58
ÖJA
Från de omgivande vildväxande fälten söker sig en mångfald av vackra dagfjärilar, humlor och bin till häcktagetes, klotlök och jätteverbena som växer inne i visningsträdgården.
DETTA FUNGERAR INTE HELLER HÄR:
--------------------------------------------------------------------------------
LÄNKAR
» Se bildspel här!
--------------------------------------------------------------------------------
I de höga gamla fruktträden sjunger fortfarande fåglarna en bit in i augusti och den täta växtligheten ramas på ena långsidan av doftande dagliljor i regnbågens hela färgskala.
Åbergs plantskola har funnits i 135 år och rymmer i dag mer än 2 000 olika plantsorter, varav de flesta odlas på friland med gamla metoder för att bland annat visa att flera växter klarar ganska tuffa odlingsbetingelser.
- Många åker hit enbart för miljöns skull, säger Kjell Åberg som tillsammans med hustrun Lena driver Åbergs Trädgård & Café, en oas några kilometer utanför Ystad.
- Vi har till exempel en äldre man som önskat att få fira sin födelsedag här varje år.
Det kommer också mera långväga gäster - genom reportage i danska, tyska och norska tidningar har våra grannar fått upp ögonen för denna pärla.
En del av dessa gäster är återkommande, tar in på hotell i grannskapet för att kunna besöka denna fridfulla plats två, tre dagar i sträck.
- Det är en enorm tillfredställelse för att oss att höra människor som kommer hit och vittnar om att de lämnar problem, sorg och annat tungt bakom sig.
För ett par år sedan byggdes en modern servering som enbart den drar besökare.
Här tillagas och serveras bland annat makalöst vackra och välsmakande bakverk och pajer, allt med ingredienser från de egna odlingarna och anpassat efter vilka råvaror säsongen har att erbjuda.
- Caféet betyder väldigt mycket, tillägger Lena Drameus-Åberg.
Det finns en utbredd uppfattning att växter kan man bara köpa på våren och sedan är de avblommade på sommaren. Sedan är blomsterprakten över, punkt slut.
- Midsommar är vår vår. Då odlar vi på nytt växter som blommar i augusti, september och ännu längre på året.
I visningsträdgården är blomsterprakten nu i början av augusti helt makalös.
- Det tror inte folk, säger Lena Drameus-Åberg.
Ett sträck med vildgäs som lyft från närliggande Öja misse passerar ljudligt över området. Mellan träd och häckar sprids väldofter som dröjer kvar dessa regntunga dagar. Människor rör sig i sakta mak på grusgångarna mellan växtplatserna. Här råder ingen brådska.
"härtill utsåges en plats...emot solen...med höga häckar" skrev Linné vid sitt besök 1749 och tiden står still.
Lars Jarlsbo
0411-55 78 50
lars.jarlsbo@allehandasyd.se
Öja
Öppettider: vardagar 10-17, lördag och söndag 10-16 till 31 oktober.
Kaféet stängt måndag och tisdag fr o m 15 augusti.
Inträde: gratis.
Passar: alla (utom hundar).
Tidsåtgång: läs artikeln.
Så tar du dig dit: väg 19, 2 kilometer från Ystad mot Tomelilla/Kristianstad. Hållplats Karlshemsvägen med buss 4 (2-300 meters promenad).
Utrustning: Öppna sinnen.