Jag vill tipsa om en bra bok!
Jeanette Thelander har skrivit boken "Mördarsniglar - lär känna dina fiender", som är den enda boken i Sverige som samlar all tillgänglig information om den spanska skogssnigeln och dess bekämpning. Boken finns på Adlibris.
Medel mot mördarsnigel dödar även alla andra sniglar, vilket ju är synd, men vad ska man göra? Ett medel som rekommenderas i boken är "Snigelfritt" från Weibulls. Jag har samma medel fast från ett annat märke. Det är blå pellets som är smaskigare för sniglarna än växter. När de har ätit det så dör de. Det dödar inte andra smådjur. Om man vill kan man köpa det i tioliterssäckar i affärer för lantbruksvaror, jag antar att det är detta som jordgubbsodlarna använder.
I boken rekommenderas även ölfällor, vilket jag har tänkt prova.
Det finns också en lista på växter som sniglarna inte gillar.
I min trädgård är vi bara i början på snigelinvasionen, jag dödar ca fem-tio om dagen. Vi har en trädgård i söderläge på sandjord, vilket jag tror har gjort att de hållit sig borta tills nu. Tyvärr bor vi granne med en handelsträdgård och en äng...
Mina sniglar håller till på två ställen, dels i "finrabatten" på framsidan, dels i en stor snårig rabatt på baksidan. Den snåriga rabatten skulle grävas upp i vilket fall som helst och göras om till en yta med singel och formklippt liguster, så nu jäklar ska kräken och deras tillhåll grävas upp, slängas i sopsäckar och köras till återvinningscentralen. Säckarna ska jag märka trädgårdsavfall med mördarsniglar, så att de inte komposterar innehållet.
--------------------
Annika i zon 1
|