orera
Jag vill tipsa om en bra bok!

Jeanette Thelander har skrivit boken "Mördarsniglar - lär känna dina fiender", som är den enda boken i Sverige som samlar all tillgänglig information om den spanska skogssnigeln och dess bekämpning. Boken finns på Adlibris.

Medel mot mördarsnigel dödar även alla andra sniglar, vilket ju är synd, men vad ska man göra? Ett medel som rekommenderas i boken är "Snigelfritt" från Weibulls. Jag har samma medel fast från ett annat märke. Det är blå pellets som är smaskigare för sniglarna än växter. När de har ätit det så dör de. Det dödar inte andra smådjur. Om man vill kan man köpa det i tioliterssäckar i affärer för lantbruksvaror, jag antar att det är detta som jordgubbsodlarna använder.

I boken rekommenderas även ölfällor, vilket jag har tänkt prova.

Det finns också en lista på växter som sniglarna inte gillar.

I min trädgård är vi bara i början på snigelinvasionen, jag dödar ca fem-tio om dagen. Vi har en trädgård i söderläge på sandjord, vilket jag tror har gjort att de hållit sig borta tills nu. Tyvärr bor vi granne med en handelsträdgård och en äng...

Mina sniglar håller till på två ställen, dels i "finrabatten" på framsidan, dels i en stor snårig rabatt på baksidan. Den snåriga rabatten skulle grävas upp i vilket fall som helst och göras om till en yta med singel och formklippt liguster, så nu jäklar ska kräken och deras tillhåll grävas upp, slängas i sopsäckar och köras till återvinningscentralen. Säckarna ska jag märka trädgårdsavfall med mördarsniglar, så att de inte komposterar innehållet.
Åsa, mälardalen zon 2
Jordgubbsodlarna kör med starkare doningar typ mesurol (tyvärr även skadligt mot däggdjur så man bör hålla barn och husdjur borta från fält som behandlats med den typen av medel, yrkesodlarnas medel brukar kräva att man har behörighet för den typen av medel, vilket kostar lite men provet var lätt man några superlätta frågor och man fick ha all litteratur med sig på provet) de "snälla snigelpelletsarna" säljs inte i 10liters säckar i sverige.
buffy
Om ditt trädgårdsavfall inte kan komposteras och är förpackat i säckar, får du betala för osorterat avfall på återvinningsstationen. De kör med kilopris så det blir rätt dyrt.
*Ulrica*
CITAT (buffy @ 26-07-2007, 19:26) *
Om ditt trädgårdsavfall inte kan komposteras och är förpackat i säckar, får du betala för osorterat avfall på återvinningsstationen. De kör med kilopris så det blir rätt dyrt.

Tja... det beror nog på. I min kommun får man slänga så mycket man vill helt gratis på återvinningsstationen! 000.gif
Bra sätt att få folk att inte dumpa sin skit lite överallt i skogarna...
orera
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-07-2007, 19:05) *
de "snälla snigelpelletsarna" säljs inte i 10liters säckar i sverige.

Jo, de som jag har kan man köpa i tioliterssäckar och jag är helt utan behörighet. En tioliterssäck kostar emellertid 1500 kronor, så för min del lär det inte bli aktuellt.

Keya
var har du sett dom 10kg-säckarna och vad heter dom?
buffy
I kommunerna i min omgivning får man sannerligen inte slänga skräp hur som helst på soptipparna. De flesta tar dessutom inte emot alla sorters avfall, hur välsorterat det än är, man måste köra runt till olika kommuners soptippar. På flera soptippar måste man ha med sig intyg på att man är skriven i den kommunen, annars får man inte kasta något där öht.

Skogarna här omkring är ju också fulla med gamla soffgrupper o tv-apparater o vitvaror o fanskap.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon