Hej, jag planterade i våras en avenbokshäck uppe på kanten av en nyligen uppförd stödmur. Tanekn är att jag ska låta häcken växa upp till en höjd av 150 cm och klippas ganska smal och fungerar då som ett vackert insynsskydd mot grannarna. Jag bor i Täby norr om Stockholm (växtzon 3-4?). Att plantera häcken på kanten skulle enligt uppgift fungera bra eftersom bokens rötter ska söka sig nedåt samt att den skulle tåla en något sånär torr växtplats. Häcken har tagit sig fint under sommaren och jag har gödslat en gång i juli med hönsgödsel. Så till saken. Ett flertal vänner har framfört åsikter om att häckens rötter kommer att kila in sig mellan murblocken och på sikt förstöra muren. Häcken är planterad cirka 60 cm från murkanten. Finns det stor risk för detta? Hur kan jag eventuellt minska risken för framtida problem? Tacksam för svar då jag börjar bli lite orolig med tanke på att muren gav en hel del arbete och så även att plantera häcken på 40 meter. Jag är alltså inte så sugen på att göra om allt.
/Orolig
|