CITAT (Sussie F-Flower @ 11-09-2008, 15:23)

Hej på Er!
Nu är jag här igen! Var ett tag sedan sist...
Clivia:Jag har lite funderingar ang de tre ananaserna (!?) som jag satt den 17/6.
Alla är fortfarande gröna med lite bruna bladspetsar... Kul, ef.s. det är mina första!
Två av dom växer. Den minsta med "riktiga" blad. Den större har skjutit upp samma blad som jag rivit bort för att dom var ruttna. (låter kryptiskt)
Den tredje är grön på bladen men inget
nytt blad har kommit. Ser inte heller att ngn ny rosett är på gång men -det kanske beror på att det har varit för kallt för den?
Alla har stått ute sedan dom blev planterade men nu är det väl dags att ta in dom för det är bara 2-3 grader nu på nätterna.
Kan jag räkna med att alla kommer att överleva ef.s. dom alla är gröna?
Jag tänkte att jag tar upp dom till mitt sovrum med söderfönster. Måste väl vara OK?
Håller du på att "laborera" med
Hoyasticklingar eller vad gör du? Har du satt fel eller gjort med flit?
Ska man plantera sticklingen uppochned för att den ska växa rätt, eller?
Nyfiken då min kompis vill ha stickling från min hoya men jag vet inte hur/var man tar? Tänka på?
Hoppas allt går bra för Er andra också med era ananaser! (låter dumt, vad heter ananas i plural?)

Dina ananaser saknar värme...Sovrum med söderfönster låter utmärkt för dem. Bladen hos dina ananaser börjar bli lite gula på grund av lägre temperatur, de gillar inte stora skiftningar... därmed inte sagt att de inte tål dem men de växer sämre. Alla dina ananaser kommer att överleva om du inte övervattnar dem

Vattna bara när jorden är torr, inte bara på ytan...Ja har råkat övervattna några gånger i den här övergångsperioden, ananaser svarar med bruna spetsar och om du förtsätter ruttnar mitten av rosetten...jag tror att om du tar alla tre in, placerar i ditt sovrum, ger de lite tid att anpassa sig utan att röra på dem (som jag har gjort i början

) kommer de att växa lite till tills vinter kommer....
jaha, mina hoya sticklingar... När du tar stickligar från hoya är det ibland svårt att bestämma vilken riktning är rätt om du inte kommer ihåg hur du klippt den...Just denna stickling råkade hamna i vatten på fel sida men trots detta har den gjort rötter, samma försök hos passiflora slutade fatalt...jag förstår fortfarande inte hur den kan växa... du kan se på bilden att den försökte göra kallus på uppsidan men ändå gjorde den rötterna på nersidan...
I alla fall det är inte svårt att rota de här Hoya (macgilivrayii) sticklingar...

...andra har jag inte försökt...
Mina små ananaser är placerade i sovrummet på västsidan (söderfönster är upptagen med stora):
små_ananaser_i_sovrummet...sept.2008.jpg ( 107.71k )
Antal nedladdningar: 88
MVH/clivia