Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad heter sånt som växter klänger på?, - sån vill jag ha! Frågor.
          Eva Swahn
          Inlägg 07-07-2003, 12:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Jag var på Botaniska trädgården härom dan. Där hade de finurliga arrangemang till klätterväxter. Så vill jag också ha det! De är ju inga ovanliga trädgårdsutsmyckningar, men jag "upptäckte" dem nu. Men vad heter sånna?

Det är stolpar, (här rundvirke) monterade i marken i vanlig ordning, med ett avstånd som staketstolpar ungefär. Mellan dessa stolpar låg tvärbjälkar överst - tänk dig en portal, typ. På dessa överliggande trästockar var korta tvärstycken monterade. Härpå kunde klätterrosor tryggt vila med sin växtmassa, samtidigt som rosenstänglar generöst kan hänga ner. Rosor och andra klätterväxter fick stöd av markstolparna. Jättefint. Det blev inte så kompakt och ordning och reda som en spaljé - mera vilt liksom. Vad heter sånna hära - de är ju varken spaljé eller portal.

Nu undrar jag: finns sånt att köpa "halvfärdigt", eller måste man göra allt själv? Montering av stolpar i marken: vilket är bäst/enklast/billigast - att köpa sådana där runda papprör som man gräver ner och gjuter betong själv och stoppar ner stolpen i, (hur får man stolpen att står kvar rakt innan cementen har stelnat) eller köper färdiga plintar? Stämmer det att det finns jordborr som man kan hyra? Är det jättejoxigt?

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon