Eva Swahn
07-07-2003, 12:39
Jag var på Botaniska trädgården härom dan. Där hade de finurliga arrangemang till klätterväxter. Så vill jag också ha det! De är ju inga ovanliga trädgårdsutsmyckningar, men jag "upptäckte" dem nu. Men vad heter sånna?
Det är stolpar, (här rundvirke) monterade i marken i vanlig ordning, med ett avstånd som staketstolpar ungefär. Mellan dessa stolpar låg tvärbjälkar överst - tänk dig en portal, typ. På dessa överliggande trästockar var korta tvärstycken monterade. Härpå kunde klätterrosor tryggt vila med sin växtmassa, samtidigt som rosenstänglar generöst kan hänga ner. Rosor och andra klätterväxter fick stöd av markstolparna. Jättefint. Det blev inte så kompakt och ordning och reda som en spaljé - mera vilt liksom. Vad heter sånna hära - de är ju varken spaljé eller portal.
Nu undrar jag: finns sånt att köpa "halvfärdigt", eller måste man göra allt själv? Montering av stolpar i marken: vilket är bäst/enklast/billigast - att köpa sådana där runda papprör som man gräver ner och gjuter betong själv och stoppar ner stolpen i, (hur får man stolpen att står kvar rakt innan cementen har stelnat) eller köper färdiga plintar? Stämmer det att det finns jordborr som man kan hyra? Är det jättejoxigt?
Jordborr är lätt att använda om du inte har stenig mark! Om man gjuter i papprör eller i avloppsrör i plast så ser man till att de står lodrätt (vattenpass) och stabiliserar det med stödjande brädor som man sedan tar bort när det brunnit klart. Färdiga plintar vet jag inte om det finns i "små" dimensioner, men man kan använda s. k . metpost av järn som man slår ner i marken och sedan fäster stolpen i , inte riktigt lika stabilt som att gjuta men mycket enklare.
Är det pergola du är ute och far efter? Det finns färdigt att köpa byggsatser har jag sett nån stans.
Är sugen på en sådan senare när garaget står på plats.
Jo, det måste vara pergola du menar. Byggvaruhus säljer sådana färdiga, bara att välja lämpliga delar och smälla upp. Metpost är en bra och lättanvänd lösning för stolpar, har själv sådana.
Magdalena
16-07-2003, 14:39
CITAT (Eva Swahn @ 07-07-2003, 13:39)
(hur får man stolpen att står kvar rakt innan cementen har stelnat)
När man gjuter i papprör sätter man i en speciell stolpsko (ser ut som ett U på en pinne) och så får den stelna. sedan skrivar man fast stolpen till pergolan i denna. Det svåra brukar vara att gräva gropen speciellt om man har stenig mark. Man bör gjuta under tjälegränsen som i Sverige är allt mellan 50 och 200cm! Å andra sida gör det inte så mycket om en pergola "rör" sig lite - värre är det med hus och altaner!