Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ruttnande äppelträd, Åkerö-äppelträd med ihålig stam
          Martin Ålund
          Inlägg 02-08-2007, 20:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 11 697

Jag har till min fasa upptäckt att stammen på vårt Åkerö-äppelträd har börjat ruttna inuti från strax ovan marknivå och nedåt. Ett par hål har uppstått i marknivå. Dessutom är en bit av stammen utvändigt helt torr och utan bark (cirka tio centimeter brett och 40 cm högt). Stammen är cirka 35 cm i diameter. Jag tror trädet är 45-50 år gammalt, åtminstone inte äldre. Jag misstänker att förädlingsstället på stammen har hamnat under marknivå någon gång under de senaste 20 åren och är kvar där.
          Trädet har gett ytterst lite frukt de senaste tre åren, men det kan bero på att vi låtit ett proffs föryngringsbeskära det efter att det troligen inte beskurits på många år.
          Är det bara att ge upp och vänta på att trädet dör helt inom de närmaste åren? Eller kan det leva många år? Det är så vackert, även om det inte ger frukt.
          Bor i zon 3.

--------------------

Martin
          zon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 04:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon