Full version: Ruttnande äppelträd
Martin Ålund
Jag har till min fasa upptäckt att stammen på vårt Åkerö-äppelträd har börjat ruttna inuti från strax ovan marknivå och nedåt. Ett par hål har uppstått i marknivå. Dessutom är en bit av stammen utvändigt helt torr och utan bark (cirka tio centimeter brett och 40 cm högt). Stammen är cirka 35 cm i diameter. Jag tror trädet är 45-50 år gammalt, åtminstone inte äldre. Jag misstänker att förädlingsstället på stammen har hamnat under marknivå någon gång under de senaste 20 åren och är kvar där.
Trädet har gett ytterst lite frukt de senaste tre åren, men det kan bero på att vi låtit ett proffs föryngringsbeskära det efter att det troligen inte beskurits på många år.
Är det bara att ge upp och vänta på att trädet dör helt inom de närmaste åren? Eller kan det leva många år? Det är så vackert, även om det inte ger frukt.
Bor i zon 3.
Pirum
Upprepar vad jag skrev nånstans tidigare, då jag är lat:

Gamla träd med hål i stammen kan ha många decennier liv kvar smile.gif Behöver inte betyda att de är svagare heller.

Nedanstående äppelträd, av okänd sort tyvärr, har haft hål i stammen i flera decennier. En stoor gren har också varit av hur länge som helst. Men trädet ger jättemycket frukt, god sådan, år efter år. Enda 'felet' är att trädet alltid har lutat, det har faktiskt ENORM slagsida, så förr eller senare faller det - det har börjat bli lite dåligt nere vid marken - kanske efter att ha stiftat bekantskap med gräsklippare etc.

Ovanstående träd var "stort och gammalt" redan på 1920-talet. Skötseln har åtminstone de senaste 15-20 åren varit absolut minimal. Ger god och frisk skörd år efter år.

--

Om ditt Åkerö överlever föryngringsbeskärningen så kan det ha många år framför sig med god fruktgivning smile.gif Förutsatt att det är en 'åldersrelaterad' krämpa den drabbats av, och inte något allvarligare. Om det skulle vara exempelvis frukttträdskräfta så kan den ändå leva många år.

Vi har ett gammalt Åkerö som brukar be bra med frukt alla år då pollingeringen funkat, för det brukar blomma mycket och vi beskär det aldrig numera. Åkerö ger dock sällan bra med frukt varje år, snarare vartannat om man har tur. Sägs det.

Cilla
Undvik att låta så kallade proffs "föryngringsbeskära" dina träd i framtiden om denne tog mycket på en gång och dessutom på vårvintern. Det är alltifrån proffsigt att göra så. Med ett träd som inte beskurits på länge tar man lite varje år under ett par, tre år i JAS och inte allt vid ett enda beskärningstillfälle. Särskilt Åkerö som ofelbart vid hård beskärning får fruktträdkräfta.

Ett 30-50-årigt äppelträd är ungt och det är synd att det har stamskador men som Pirum skriver så kan de leva med dem. Att de uppstått nära marken beror sannolikt på gräsklipparskador, dvs man har dunkat i med gräsklipparen. Lägg stenar runt stammen så undviks detta i framtiden.

Kolla tillväxten i trädet, det är så man tydligast ser hur mycket av näringstillförseln som stam- och rotskador stör. Ett Åkeröträd på 30 år har normalt en tillväxt på 20-30 cm.
Martin Ålund
Tack för råden!

Ja, trädet föryngringsbeskars i mars 2005, med påföljd att vi fick massor av vattenskott. Det mesta av dessa är nu borta. Jag ska vara försiktigare i framtiden och troligen sköta den mesta beskärningen själv (i JAS).
Att trädet ger dåligt med frukt just i år misstänker jag beror på dålig befruktning. Vi hade ett stort kartfall i början av juli. Innan kartfallet såg det ut att bli rätt skapligt med frukt. Nu får vi på sin höjd 5 äpplen. Även grannens Amora-träd har drabbats av kartfall, medan vårt Charlamovsky och andra grannars äppelträd av skilda sorter får gott om frukt.
Tiipset om att lägga stenar runt trädet ska jag genast använda mig av och även tillämpa förebyggande på andra träd i trädgården.

Martin
Cilla
Kartfall i juli sker alltid, det är trädens naturliga gallring av vad som ska utvecklas och inte, och som du skriver kan kartfall av alla eller många äpplen bero på dålig pollinering. Det kan också bero på att trädet fått utstå torka året/åren innan så att det inte har energi att utveckla frukterna. De två tidigare sensomrarna var torra. Och det kan bero på att det beskurits så att det konstant måste utveckla ny gren- och bladmassa för att överleva. Träd prioriterar (som tur är) att utveckla grenverk först, frukt/förökningsmöjligheter sedan. Kolla tillväxten på trädet så får du ytterligare en hint om varför det släppt all frukt!

Det som vissa beskärare envisas med att kalla föryngringsbeskärning är ofta i praktiken en föråldringsbeskärning. Visserligen kommer många unga nödskott (vattenskott) som tar längre tid på sig att utveckl sidogrenar och fruktanlag och på det sättet håller sig "yngre" oh infertila en längre tid. Men många och stora snitt skapar i första hand föråldring av trädet genom att rötsvampar går in och skadar dem. Vattenskotten kan visserligen leva länge i trädet, men om man i uppföljningen av beskärningen har ambitionen att "allt ska bort" så föråldrar man trädet igen genom att ständigt ta bort dess yngsta grenar.

En buske går att föryngra, och ett träd som man kapar till marken så att det helt från stubb- eller rotskott startar om. Men en äppelkrona gallrar man i på olika sätt beroende på vad trädet behöver.

Begreppet föryngringsbeskärning är mycket missvisande och används närapå alltid för att försvara beskärningar som går ut på att man med några få sågsnitt kan göra något bra för sitt träd. Vissa tar till och med betalt för sådana stympningar.

Stambasskydd kan förresten göras riktigt vackra!

Martin Ålund
Jag har nu skapat stambasskyddet av naturstenar av varierande storlek och färg jag hade liggande. Det blev en riktig prydnad för trädet och trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon