Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stenmjöl
          puskas5
          Inlägg 29-10-2007, 20:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 060

Var det någon mer än jag som såg Rapport i kväll (den 29/10). Dom hade ett inslag om Rockdust där en forskare menade att stenmjöl inte bara har en positiv effekt på grödan utan också på den som äter grödor berikade med mineraler från stenmjöl. Ska bli intressant när rapporten från SLU kommer.

Citera
          peterhsorensen
          Inlägg 29-10-2007, 22:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 13 027

http://ekologism.wordpress.com/ hittar du information om samt länkar till sidor om rockdust och stenmjöl i trädgårdsodling samt i jordbruket. Välkommen!

Citera
          puskas5
          Inlägg 29-10-2007, 22:27
          Länk hit: #23

Medlem

Det är tyvärr lite rundgång i informationen om Rockdust och stenmjöl. Det blir en massa korshänvisningar men inte mycket nytt. Därför ska det bli spännande när resultaten av SLU:s undersökning publiceras. Det som saknas just nu är stabila vetenskapliga testresultat. Huvuddelen av det som har skrivits om Rockdust och stenmjöl är entusiastiskt men inte särskilt väl underbyggt.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2007, 18:54
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (puskas5 @ 22-10-2007, 08:16) *
          För den som funderar över om Rockdust (och annat stenmjöl) har en positiv effekt på grödorna kan det kanske vara intressant att veta att ett försök med Rockdust har utförts under sommaren av Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU. Grödorna har just skördats och sedan ska resultatet analyseras. Det blir antagligen inte klart förrän efter vintern. Då kommer resultaten att publiceras. Jag håller kontakt med forskaren och har bett honom att få delge Odla-medlemmar resultatet när det blir klart.

Bra!! Följer resultaten med spänning. Är själv en skeptiker som alltid blir lite tvekam när nya "mirakelmedel" lanseras.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          e_sedell
          Inlägg 31-10-2007, 16:53
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Stenmjöl är säkert någonting bra att tillföra jorden. Dock bör man veta vad det innehåller innan man strör ut det. Lite dumt att inte rapport sa ett ord om det, vad jag uppfattade i vilket fall.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          puskas5
          Inlägg 02-11-2007, 14:29
          Länk hit: #26

Medlem

Det är nu över två månader sedan jag tillförde rikligt med stenmjöl till min hushållskompost. Innan dess hade jag problem med att den torkade ut eftersom den finns vid ett fritidshus och inte fylls på kontinuerligt. Men sedan jag tillförde stenmjöl håller den fukten hur bra som helst. Innan jag tillförde stenmjöl fanns det nästan ingen mask i komposten, nu finns det hundratals. Dessutom har jag en bestämd känsla av att själva komposteringen går snabbare i år är förra året. Men jag har gjort en del andra förändringar i år jämfört med förra året (har bland annat tillfört mer halvbrunnen trädgårdskompost) så det är inte helt givet att stenmjölet ensamt har satt fart på komposteringen.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 06-11-2007, 10:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Första delen av försöket med rockdust är nu genomfört. Enligt ATL idag så ger inte rockdust någon extra tillväxt. Således är det ett helt onödigt medel för prydnadsväxter. Rockdust är mald basalt. Basalt är basiskt och således olämpligt för oss som odlar surjordsväxter. Jag kan tänka mig att stenmjöl kan vara bra om man har mycket humusrika jordar där det möjligen kan bli brist på mineraler som vi människor behöver men inte växterna.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 06-11-2007, 11:02
          Länk hit: #28

Medlem

Hej!
          Försökt att kolla vad basalt innehåller. De vanligase ämnena är järn, kisel, magnesium, litium.aluminium, titan, kalcium och natrium. Dessutom kan det innehålla andra mineraler. Det ämne som kan påverka människor mycket är litium. Jag vet inte om växter tar upp litium men gör de det i stor utsträckning så kan det vara allvarligt. Vi tål inte särskilt mycket litium. Tills vi vet mera ska man nog vara försiktig med rockdust.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          puskas5
          Inlägg 06-11-2007, 21:42
          Länk hit: #29

Medlem

Jan Lindgrens redovisning av artikeln i ATL är ofullständig. Försöket visade ingen skillnad i tillväxt mellan grödor som odlats med respektive utan rockdust. Men fortfarande vet man inte om mineralsammansättningen i rockdustgrödan är bättre än i grödor som odlats utan rockdust. Den analysen återstår ännu att göra. Om mineralsammansättningen är bättre och hälsosamheten hos grödorna har ökat så är det inte oväsentligt, säger Håkan Fogelfors på SLU. Läs hela artikeln här
          Själv tillsätter jag stenmjöl för att få en bättre konsistens på den jord jag har och som till stora delar består av trädgårdskompost. Stenmjölet gör att jorden håller fukten bättre. Om grödorna dessutom blir hälsosammare så desto trevligare.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 07-11-2007, 09:57
          Länk hit: #30

Medlem

Hej!
          Jag skrev att det var att meningslöst preparat för prydnadsväxter. Det är mycket möjligt att det kan vara gynnsamt för ätliga grödor.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          puskas5
          Inlägg 07-11-2007, 13:48
          Länk hit: #31

Medlem

Jo, jag vet att du skrev om prydnadsväxter. Men prydnadsväxter diskuterades över huvud taget inte i ATL:s artikel och försöksodlingen gällde inte prydnadsväxter. Därför tyckte jag det var intressant att påpeka vad forskaren sa om näringsinnehållet i ätliga växter. Det kändes mer relevant.

Citera
          carpe diem
          Inlägg 01-02-2008, 00:00
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 13 861

hej, jag svarade på ett annat ställe som gällde stenmjöl. Vi köpte (via bekanta) Rockdust och resultatet var häpnadsväckande, vi använde annat gödsel, men stenmjöl gjorde verkan. Jag såg inslaget på rapport där Glasgow University yttrade sig mycket positivt.
          Finns det något annat att vänta från SLU eller? Som jag förstår det har det Skottska Universitet sysslat med detta i många år och SLU gjort en provodling i ett halvår. Jag är smålänning från Kalmar och mycket konfunderad, sen Henke flyttade så gäller inte Skotttland eller.
          med misstänksamma och snåla hälsningar

Citera
          officinalis
          Inlägg 03-05-2009, 23:14
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Ett år senare, något som hänt med stenmjölet?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Azur
          Inlägg 04-05-2009, 08:40
          Länk hit: #34

Gäster

Gjorde en Google Scholar sökning, och det första jag fann var att stendamm är hälsofarligt vid inandning, så viss försiktighet vid hanteringen kan vara bra.

Det visade sig att stendamm är en oönskad biprodukt som man rätt länge letat efter användningsområden för. Populärast verkar vara att blanda i cement, men också till hydroponisk odling, och i kompost. Intressantast var en studie med hydroponiskt odlade tomater:
          http://www.informaworld.com/smpp/content~c...05871654~db=all
          I korthet kom de fram till att stenmjöl + perlit och stenmjöl + kompost fungerade som odlingsmedium, att stenmjölet gav ökad tillgänglighet av kalcium och mangan men inte av andra mikronäringsämnen, och att stenmjölet inte gav bättre skörd.

Apropå skotska forskare drar de ungefär samma slutsatser: http://theses.gla.ac.uk/617/

Min spontana icke-expert tanke om stenmjöl är att det borde ha ungefär samma egenskaper som pulveriserad lera vad gäller jordstruktur och vattenhållning.

Redigerat av Azur: 04-05-2009, 08:45

Citera
          officinalis
          Inlägg 04-05-2009, 09:15
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jag tycker det låter som om stenmjöl inte är något att lägga energi på.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 13:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon