Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förbereda rabatt nu i höst eller till våren?, Bygga stenkant, lägga markduk och fylla på jord...
          Tesa
          Inlägg 09-08-2007, 17:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

50 cm är kanske lite mycket..det naturliga matjordslagret är inte så mycket mer än 25-30 cm på många ställen. Om du använder tidningar i botten så får ju rabatten kontakt med den befintliga jorden till slut också..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 09-08-2007, 17:58
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Gåsis @ 09-08-2007, 18:18) *
          Jag har en rabatt liknande din fast inte mot någon fin gärdesgård. Den är lång och gjord med markduk i botten. Jag har inte några 50 cm jord, kanske 20-30 och det går bara bra när det inte växer några buskar där.

yes.gif Kanske finns det hopp för mej också... har du gjort det själv eller fick du hjälp? Min sambo är helt ointresserad av trädgårdsarbete...

Hur gör du gräsmattan intill stenarna, Åsa, kan du trimma den eller? Växer den upp i rabatten?

Skönt att höra att fler säger att det räcker med 20-30 centimeter! smile.gif

Det ska nog bli bra det här... så småningom....

Redigerat av *Ulrica*: 09-08-2007, 18:00

Citera
          Gåsis
          Inlägg 09-08-2007, 18:02
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag fick nog lite hjälp blush.gif Allt som brummar brukar män kunna använda. Det är ju inte grävt men jag har fått hjälp att köra fram sten (vi fick ta efter en nybruten skogsbilväg) och att köra upp jorden med släpvagn. Lasta av och på fick jag göra själv. Men det är inte på lång väg lika jobbigt att göra rabatter så här som det är att gräva. Köp en pirra så orkar du köra nog stora stenar själv. Fast attans vad ont i ryggen jag hade innan alla var på plats.

Rabattkanten ja, det är grävt ett litet dike som stenarna ligger i och lite utanför. Där är det markduk i botten och sand ovanpå. Passar ett gräsklipparhjul men är meckigt eftersom den är så svängd. Oftast blir det trimmern, den brummar fint den tummenupp.gif

/Åsa

Redigerat av Gåsis: 09-08-2007, 18:05

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 09-08-2007, 18:09
          Länk hit: #24

Medlem

Tja... väljer jag torvblocken så slipper jag iaf. slita med stenen, då blir det "bara" 4,5 kubikmeter jord
          att flytta från gårdsplanen ner till rabatten... crazy.gif

Citera
          Starfight
          Inlägg 09-08-2007, 18:14
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Renovas anläggning i Marieholm säljer diverse jordsorter om du inte redan vet det. Men det va kanske den du hittat!

Renovas jordförsäljning

--------------------
          /Starfight

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 09-08-2007, 18:22
          Länk hit: #26

Medlem

Ja, bland annat. Får se vilken det blir...
          Har du testat jorden från Renova?

Citera
          Starfight
          Inlägg 09-08-2007, 18:30
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Nä, har bara en liten uteplats så jag har inte behov för några större mängder jord. Men jag skulle tro att den är jättefin och prisvärd.

--------------------
          /Starfight

Citera
          Tosan
          Inlägg 09-08-2007, 19:47
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Tycker 50 cm låter som överkurs så länge du inte ska ha rosor eller nåt annat med stora rötter. Jag grävde nog ner 30 ungefär i min blombänk och stötte mot "botten" först när jag satte ner rosor i sommar.
          Du behöver ju inte göra hela på en gång heller, börja med 5 meter nu, 5 meter nästa år och de sista 5 tredje året. smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 09-08-2007, 19:52
          Länk hit: #29

Medlem

Javisst! Så efter 3 år så är 1% av tomten planterad och klar! Jippie! Då är det bara 297 år kvar! duh.gif

help.gif

Vet att jag tar i nu men just nu känns allt rätt oöverstigligt och för mycket.... crying.gif
          Jag vill bo i radhus.... sad.gif

Redigerat av *Ulrica*: 09-08-2007, 19:53

Citera
          Tosan
          Inlägg 09-08-2007, 19:59
          Länk hit: #30

Medlem

Åh, jag förstår dig så väl! Känner likadant emellanåt... Men om man siktar på att få en bit gjort så brukar man få till massa mer av bara farten, det känns mindre oöverstigligt.
          Å tänk på att du ska ha sysselsättning och glädje av trädgården resten av livet flirting.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 09-08-2007, 20:18
          Länk hit: #31

Medlem

Suck... startade en ny tråd för att få lite pepp och tips hur man ska tänka inför detta enorma...

Och jag som är sån som "vill ha allt nu" och annars får det vara... blä...

Jag tog ett djupt andetag och pysslade om lite småplantor... blush.gif

Blir så avundsjuk på såna som tex. Peter Korn som jag har följt i några år... så vansinnigt mycket energi! En helt ofattbar människa....

Citera
          Tosan
          Inlägg 09-08-2007, 20:30
          Länk hit: #32

Medlem

Nej det är ju det... vill ha allt nu funkar bara om man har pengar som gräs och har råd att leja bort/ köpa allt färdigt. Jag har gett upp med mina 1000 kvm några ggr, för jag lyckas aldrig få till det som jag tänkt. Först nu, 5:e sommaren, börjar det ta form litegrann, å då är det ju allt annat än klart. Men då tycker ju jag att det är litegrann det som är tjusningen med trädgård, att hela tiden få skapa, omskapa och experimentera.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Gåsis
          Inlägg 09-08-2007, 20:32
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Vi har oxå olidligt mycket tomt och den är helt utan gränser mitt på en åker. Börja i ena ändan, gör lite då och då när du orkar. Sätt träd som fyller och ger tak ganska snabbt. Gör en häck som ger rumskänsla men som inte suger livet ur dig, friväxande.
          Jag bor i zon sju och hatar goda råd om att bygga på höjden och att skapa rumskänsla. Men du kan titta lite i mina nya och gamla album om du vill. Första året bad vi en grannbonde plöja ett pärland, nästa år var det ganska ogräsfri jord och gick att göra rabatt av. Priset blev 200;- för plöjningen. Visst får man rensa lite mer än i rabatter med markduk och köpejord men mycket billigare.

Jag har inte så mycket tid i min sommarstuga och inte alls några pengar men det går ändå om man har lite tid att vänta.
          Det blir fint hos dig tror jag om du tar dig lite tid.

/Åsa

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-12-2025, 16:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon