Jag har nyss blivit sambo och blivit med en stooor gård, 100 ha, mest skog. Själva tomten eller "trädgården" eller vad man ska kalla det som är närmast husen är minst 3000 kvm. En stor damm, rejält kuperat, en äng, en hel del klippt gräsmatta och så syren och körsbärsträd. Men inga blommor eller rabatter eller grönsaksland. Stora delar är i stället täckt av johannesört, hallonsnår och annat halvhögt ogräs.
Jag har haft en massa idéer och planer och insett att jag får börja i en ände och jobba mer framåt efter hand. Det skulle kunna bli hur bra som helst, köksträdgård, woodlandsavdelning, kryddträdgård, stenpartiavdelning, våtmark runt dammen, bärodling etc. etc.
Rena drömmen. I min fantasi.
Men så idag kom verkligheten ikapp. Mitt första projekt skulle bli en rabatt på 15 x 1 meter i ena kanten av tomten. Räknat ut vad allt skulle kosta med jord, torv, markduk och grus. Hur tungt allt blir. Att det måste bort två stora träd som skuggar för mycket. Hur vansinnigt mycket jobb som det innebär. Och att jag ska göra det själv....
Luften gick ur mej helt...
Finns det någon här som har varit där jag är nu? Hur gick/går det? Hur gjorde/tänkte du?
Redigerat av *Ulrica*: 09-08-2007, 20:11
|