Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att sparka på dom som redan ligger, Verkar vara det lättaste sättet ....
          Tesa
          Inlägg 19-08-2007, 11:53
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag tycker på nåt sätt att det egna ansvaret försvinner hela tiden...man skyller allt på arbetsgivare och politiker..
          Men politiker är inga dåliga människor som försöker förtrycka grupper av människor...de vill alla väl...men deras lösningar ser olika ut..
          De blå väljer att fokusera på människan rätt att påverka och styra sin egen situation och de röda fokuserar på det sociala nätverket som ska mildra smällarna när det går fel..
          Jag tycker att båda filosofierna är helt rätt..egentligen..Så länge de används som det var tänkt...
          Men människan är lat...och girig... Man vill ha mesta möjliga för minsta möjliga insats och ibland så finns helt enkelt inte moralen där och stoppar..
          Arbetsgivare är just det...arbetsgivare...Vilket innebär att man köper någons tid för att utföra ett jobb. Helt enkelt!! Pengar mot en arbetsinsats...pengarna används sen efter eget huvud till livets nödtorft och annat...Vet inte varför det är nåt ont i att ge folk jobb...eller varför det skall innebära ett stort ansvar för deras övriga liv...Så länge arbetsgivare betalar bra och behandlar arbetare bra så borde de väl respekteras och rent av ses med tacksamhet... Sen finns det naturligtvis arbetsgivare som utnyttjar människor...där moralen brister igen..
          Det sociala närverket är nåt unikt och alldeles fantastiskt som vi har här...Alla bidrar till att hjälpa dem som inte kan försörja sig själva...vare sig man känner dom eller inte...och för det borde man vara oerhört tacksam när man hamnat i en besvärlig situation...Man får en chans att komma på fötter igen om man är sjuk eller arbetslös...MEN jag förstår om samhället vill att man verkligen försöker då...att komma på fötter alltså..Man kan inte begära att alla andra ska jobba och streta och betala skatt medan man själv lutar sig tilbaka och väntar på att saker och ting ska lösa sig...återigen en moralisk fråga..
          Har man inte förmågan att försörja sig så hjälper samhället till...men på nåt sätt blir det väldigt galet om en människa som jobbar och stretar får en lägre inkomst än en som inte försörjer sig själv...och där är vi nuförtiden...har man en gång haft det bra ska samhället vara en garant för att det förblir så...inte att man har det skapligt...då anser man att det brister..
          Men det kan jag ALDRIG acceptera...INGEN männsiska är mer värd än någon annan av gammal hävd...det spelar ingen roll vad man har för utbildning eller historia...ALLA människor har samma värde...sen har man lite olika flyt bara...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-08-2007, 15:09
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Håller med dig om det mesta Tesa men inte det där om att de som inte kan försörja sig själva har det bättre än de som stretar på själva. 78% av din inkomst som du får när du är sjukskriven kan ju inte vara mer än 100% ? Tjänar du sedan redan från början dåligt så blir det inte mycket i kronor och ören att leva på.

Om du får sjukersättning så får du 64% av din inkomst beräknat på vad du tjänat de senaste fem åren. Har du då varit sjukskriven länge så får du bara 64 % av 78% av din ursprungliga inkomst , alltså långt , långt ifrån 100%.

De som klarar sig bäst som sjukskrivna är , som vanligt , de med höga inkomster. Har de sedan så hög inkomst att de kommer över det tak som sjukkassan har så har de i regel en egen kompletterande försäkring som ger dem minst 80% av sin ursprungsinkomst.

Att dessuotm gå ut med i medierna att det är så många som fuskar med sjukskrivningar när det inte finns bevis för det tycker jag är för dj-ligt helt enkelt. Även de som säger att de vet folk som bara fuskar sig till sjukpenning tycker jag ska ta och tänka sig för. Vad vet man om t ex grannen som är sjukskriven ? Är du kompetent att avgöra om h*n är sjuk eller inte ? Jag skulle nog säga att det är bara avundsjuka som lyser igenom. Man tror att den personen har det så bra , så bra men vad vet man egentligen ? Det är inte som att vara fullt frisk och ha semester att gå hemma och vara sjukskriven , tro mig !

Redigerat av mamamaggan: 19-08-2007, 15:10

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Tesa
          Inlägg 19-08-2007, 16:19
          Länk hit: #83

Medlem

Men visst finns det sjukskrivna eller arbetslösa som får ut mer i månaden än de som har sämst betald lön...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-08-2007, 16:23
          Länk hit: #84

Medlem

Jo det finns det men då hade de redan innan sjuskrivning /arbetslöshet hög lön. Hur tänker du då ? Ska vi ha enhetlig lön för alla så att ingen tjänar mer än någon annan ? OBS! Nu ställer jag det som en fråga och inte för att reta upp dig .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Tesa
          Inlägg 19-08-2007, 16:53
          Länk hit: #85

Medlem

Jag menar mest att det är att nedvärdera dom som har dålig lön om de som inte arbetar ändå har högre inkomst..Det snackas hela tiden om att höja taken i socialförsäkringarna när det är golven som borde höjas...
          Jag tyckerväl att det ska vara en övergångsperiod men man måste rätta mun efter matsäcken till slut...kan man inte göra det jobbet man har gjort innan som genererat stora pengar så...sorry...då är man inte mer värd än andra...
          Tycker inte att man ska ha en "frisläng" bara för att man haft ett bra jobb tidigare...skillnaden mellan en utbränd läkare och en utbränd undersköterska är ekonomisk...läkaren har haft en chans innan...men det har förmodligen undersköterskan aldrig haft..och nu ställs det på sin spets..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-08-2007, 17:12
          Länk hit: #86

Medlem

OK nu är vi på samma våglängd ! Men jag har ändå lite invändningar.

Om man skadar sig i arbetet så kan man i dag få ett tillägg till sjukersättningen , en arbetskadelivränta som gör att man får nästan lika mycket som om man arbetat. Det är den enda ersättning som jag vet som ger nästan lika mycket som om du arbetade. Där finns det också ett tak , samma som för sjukpenning , så man kan inte få hur mycket som helst där heller. Ska vi ta bort den ersättningen ? Och den som skadat sig p g a arbetsgivarens slarv får skylla sig själv ?

Sedan är det ju också så att t ex läkaren kanske har höga studieskulder att betala. De måste betalas oavsett om du kan jobba eller inte och numera tas det inte hänsyn till hur hög eller låg inkomst du har. Det ska bara betalas!!!!

Visst förstår jag ditt resonemang men det finns så mycket att ta hänsyn till i de olika fallen så man måste tänka sig för noga när man vill förändra något i ett system. Titta bara på vad som händer när vi människor försöker ändra på t ex djurlivet.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Tesa
          Inlägg 19-08-2007, 17:36
          Länk hit: #87

Medlem

Visst är det en sak om man har en arbetsskada..och i all synnerhet om man skadats pga av arbetsgivarens slarv...då borde det ju gå in nån försäkring som arbetsgivaren bekostar..
          Sen har jag funderat en del på det där med utbildning och studieskulder...alltså...är inte det en investering man gör? En chansning man tar..Om en företagare investerar och satsar på nåt han tycker är intressant men det inte bär sig så är det ju ingen som bryr sig ett smack om hur mycket skulder han har..men om man utbildar sig till nåt som man kanske inte passar för eller som det inte finns en arbetsmarknad för så är man plötsligt för överkvalificerad för att vända hamburgare eller köra taxi..Visst...det är resursslöseri men det är det att ha folk som inte gör ett smack också..
          Och en företagare som bränner ut sig...vem tar hand om hans skulder??

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-08-2007, 17:56
          Länk hit: #88

Medlem

Nu kom vi in på en annan sak tycker jag. I dag får/kan du inte som högutbildad neka att ta ett lågavönat jobb. Det är mycket rimligt tycker jag men vad jag menade är att om du har en studieskuld på 500 - 700.000 :- vilket inte är konstigt idag så ska du betala ett visst belopp per år oavsett vad du tjänar. Förut togs det hänsyn till om du hade låg inkomst.

Om du satsar på ett eget företag och det inte bär sig så går du antagligen i kk. Om jag inte har helt fel bestäms hur mycket du ska betala efter dina möjligheter att betala och du måste få så mycket kvar att du kan leva på de pengarna. Den regeln gäller inte om du ha studieskulder. Det finns de som har hamnat i den sitsen som får gå till socialen för att få hjälp för att kunna överleva. Så samhället tar med ena handen och skjuter till med den andra.

Om vi sedan återgår till den högutbildade som tar ett låglönejobb så finns det även ett annat scenario som blir konstigt. Om du innan haft ett jobb med hög lön så får du ju a-kassa efter den inkomsten. Så tar du ett låglönejobb och blir återigen arbetslös. Då får du a-kasseersättning efter den inkomst du haft senast. Nu har du ännu mindre pengar att leva på medan CSN fortsätter att kräva in sina pengar. Kanske inte så konstigt att man som högutbildad helst inte vill ta ett låglönejobb.

Tak finns redan i dag men en höjning av " lägstinkomst " skulle definitivt inte skada. Det skulle gynna en hel del , inte bara dem som har det sämst från början.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-08-2007, 18:17
          Länk hit: #89

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (mamamaggan @ 19-08-2007, 17:23) *
          Jo det finns det men då hade de redan innan sjuskrivning /arbetslöshet hög lön. Hur tänker du då ? Ska vi ha enhetlig lön för alla så att ingen tjänar mer än någon annan ? OBS! Nu ställer jag det som en fråga och inte för att reta upp dig .

Att basera lönen enbart på den tid man ägnar åt arbetet, och inte åt det arbete man utför, det behöver ju inte vara en dum tanke. Redan idag är det ju lite grand så, om jag flyttar 1000 lådor på lagret eller 1500 lådor så får jag ju samma lön. En rent prestationsbaserad lön är ju inte det vanligaste i Sverige, även om det finns.

Men, enhetlig lön är en jättesvår fråga, så det kan vi lämna därhän en stund.

Däremot tycker jag mycket väl att den ersättning man får från samhället vid sjukdom, arbetslöshet, när man blir förälder, pensioneras, etc kan vara lika för alla.
          Varför ska person A ha mer än person B när de är hemma för brutet ben eller ont i ryggen? Varför ska rika och högavlönade G som kunnat spara på bankbok i alla år ha mer statlig pension än fattiga och lågavlönade T? De är väl lika pensionerade? Varför ska högavlönade fru D med rike maken E få mycket mer pengar när hon är hemma med barnet än lågavlönade fröken F? Är inte alla barn lika värda?

Nä, ta alla ersättningar via skattsedeln, ska någon sedan ha extra försäkringar så får det gå via vanliga försäkringsbolag, bekostat med egna (och skattade) pengar.

Redigerat av Pirum: 19-08-2007, 18:19

--------------------
          zon2.5

Citera
          Tesa
          Inlägg 19-08-2007, 20:00
          Länk hit: #90

Medlem

Men grejen är ju den att alla är lika mycket värda...oavsett om man haft en hög lön tidigare eller inte...Men om man ändrar i den änden så får man naturligtvis ändra i CSN-änden också så att man betalar tillbaka efter förmåga...
          Men jag tycker inte det är fel att man tar ett sämre avlönat jobb och om man sen blir arbetslös får en sämre ersättning än man hade innan...för som sagt, man kan inte vara garanterad en "god" inkomst resten av livet bara för att man en gång haft det...man hamnar bara tillbaks på samma ruta där många andra är...som är precis lika mycket värda som den som hade avancerat ett tag...
          Jag kan för mitt liv inte gå med på att man skulle ha rätt till mer bara för att man tjänat mer en gång...det är att cementera klasskillnaderna..
          Precis som att räkna allting i procent...det är ett hån mot den som tjänar dåligt...skillnaderna blir bara större och större hur man än vrider på det...helt sjukt!!

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-08-2007, 22:16
          Länk hit: #91

Medlem

Då tycker vi precis likadant då Pirum och Tesa !!!

Redigerat av mamamaggan: 19-08-2007, 22:18

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Tesa
          Inlägg 19-08-2007, 23:05
          Länk hit: #92

Medlem

Tänk va bra!!! kompiskram.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 01:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon