Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > hjälp, kantareller
          inger1
          Inlägg 15-08-2007, 12:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 10 994

Nu känner jag mig ute på hal is.
          Min man kom hem igår med en plastpåse halvfull med kantareller. Har rensat och borstat dom rena.
          Är en fullkomlig "idiot" vad gäller svamp eftersom där jag kommer ifrån fanns inte den.
          I en del recept ska dom förvällas och sedan frysas in i spadet medan andra säger spadet ska frysas separat. Andra förespråkar stekning i torr panna för att reducera vätskemängden. confused.gif
          Blir inte klok på det hela. Har någon en läcker pastasås gjord på kantareller är lyckan gjord.
          Ha en fortsatt bra dag och en trevlig kväll.

Citera
          elleave
          Inlägg 15-08-2007, 12:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 662
          Medlem nr: 4 441

Vi steker dem utan smör (håller sig längre) i en panna tills all vätska har kokat bort, saltar sen rätt mycket och fryser in ca 60gram i påsar.

--------------------

Min hemsida... - Skriv gärna i gästboken!

Citera
          Anna2
          Inlägg 15-08-2007, 12:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 9 842

Jag är absolut ingen expert, men så här gör jag. Kokar (förväller) i ca 10 minuter. Slår av spadet. Låter kallnar. Fryser in. Sparar inte spadet.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 15-08-2007, 12:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

När vi har plockat svamp (vilken som helst) så slänger vi ner dom i en kastrull och på med värmen. Efter ett tag så vätskas svampen och krymper. Sen kokar vi några minuter. Vätskan som blir ska med i frysen i samma påse som svampen. Bara å ösa i svamp i påsar och fördela spadet.

Pastasås..Hmmm.. g.gif

Stek lite av svampen i en panna så vattnet kokar bort. I med smör och finhackad lök. Stek en stund och häll i grädde. Salt och peppar. Paprikapulver är gott också. Sen kan du ta i örter om du vill. Smaka av... Liiite soya kanske? Om du vill så kan du ju ha i stekt kött i strimlor...?
          (Har du sherry eller cognac hemma så kan du ha i 1 tsk...) yes.gif

Lycka till!

CITAT (Anna2 @ 15-08-2007, 13:17) *
          Jag är absolut ingen expert, men så här gör jag. Kokar (förväller) i ca 10 minuter. Slår av spadet. Låter kallnar. Fryser in. Sparar inte spadet.

Men... Spadet har massor av smak!!! Det ska absolut med i frysen tycker jag. unsure.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Anna2
          Inlägg 15-08-2007, 13:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 9 842

Det sitter förmodligen massor av smak i spadet. Jag slänger det pga att svamp drar åt sig så mycket gifter och föroreningar, så jag vill inte ha det. Men som sagt, om det är rätt eller fel, ingen aning.

Citera
          inglan
          Inlägg 15-08-2007, 14:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 292
          Medlem nr: 5 092

Jag rensar, hackar och lägger i torr stekpanna eller stekgryta, det blir massor av vätska. Låter koka några minuter om de ska frysas in och fryser in i spadet. Annars om vi ska ha dem gensast så låter jag vätskan koka in och tillsätter sedan en rejäl klick smör och steker rätt länge tills det knäpper i svampen liksom, saltar och avnjuter på smörgåsen, som tillbehör till mat eller som fyllning i paj.
          Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!! rolleyes.gif

Till sås (pasta eller ej), tar jag i grädde eller creme fraich och en skvätt mjölk också, salt och peppar. Kanske lite mjöl också, men annars är det så mycket smak i svampen så det behövs inte så mycket mer. Jag anser att till svamp så duger bara riktigt smör, grädde och creme fraich. Ska det vara gott så ska det! Drar hellre in på annat om det ska snålas på fett.

Mvh Inglan

Redigerat av inglan: 15-08-2007, 14:55

--------------------

odlar i zon 3

Citera
          inger1
          Inlägg 15-08-2007, 16:26
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 10 994

Tack ni alla snälla rara forumister som så snabbt svarade på mitt nödrop. thanks.gif
          I dag kilade jag in på affären och köpte ett smörpaket under hundpromenaden till stekningen av svampen till pastasåsen som jag gjorde i eftermiddags. Det blev helt underbart gott. MMMM.....
          Har även förvällt resterande svamp och den står nu på svalning.
          Tack och kram på er allihop rose.gif

Citera
          Nina H
          Inlägg 15-08-2007, 22:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 1 008

CITAT (Anna2 @ 15-08-2007, 14:47) *
          Det sitter förmodligen massor av smak i spadet. Jag slänger det pga att svamp drar åt sig så mycket gifter och föroreningar, så jag vill inte ha det. Men som sagt, om det är rätt eller fel, ingen aning.

Men varför tror du att eventuella gifter sitter just i spadet?? Kanske du tänker på champinjoner som drar åt sig kadmium, men annars....??? Tycker synd om dig som missar så mycket.
          Svar på frågor om svamp kan man också få på www.svampguiden.com

Citera
          KURT
          Inlägg 16-08-2007, 07:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (inger1 @ 15-08-2007, 12:11) *
          Nu känner jag mig ute på hal is.
          Min man kom hem igår med en plastpåse halvfull med kantareller. Har rensat och borstat dom rena.
          Är en fullkomlig "idiot" vad gäller svamp eftersom där jag kommer ifrån fanns inte den.

Intressant, kantareller tillhör annars de arter som jag trodde var spridda över större delen av jorden. Jag har hört talas om folk som hittat kantareller i sydamerikanska djungeln! Och i Sverige så är det nog ytterst få ställen det inte finns kantareller. Däremot så finnas det ju ingen historisk tradition att äta svamp i större delen av Sverige.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 08:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon