Jag klipper ner mina stora pelargoner en del och klämmer ner alla i småkrukor och packar ihopa ganska tät i lådor. Sen står de i fönster eller under lysrör, allt i rumstemperatur. 10-20% dör nog under vintern, men jag har ca 250 sorter och en del dubletter, så lite svinn får man räkna med.
Jag har några trogna byteskompisar och när våren kommer är det bara att hoppas att det som dött hos den ene överlevt hos den andre.
Hängpellisar är svårare att övervintra, mest för att de tar sån plats. Jag klipper dem också en bit så de går att hantera någorlunda, sen får de stå i en låda för sig, med grenarna i en röra och förhoppningsvis klarar dom sig också.
CITAT (Maria_z5 @ 20-08-2007, 22:05)

Har hört om att damma av jorden och hänga upp pellisar över en klädlina i källaren...
Låter brutalt och jag har inte vågat prova det själv så jag vet inte OM det fungerar.
Hur övervintrar man vildpellisarna bäst? På samma sätt som de tama??
/Maria
Det där med att hänga upp dem provade min kompis ett år. Det gick inte bra kan jag säga. Stendött.
Vild- och doftpellisar mår bäst om de får stå ljust i fönster under vintern har jag hört. Mörka källare ska inte vara så bra för dom.