Att den är kal upptill är i sig inget ovanligt och ingen man ska rätta till med beskärning. Här är en vanlig hängkaragan jag har i min trädgård, också i nordöstläge. Som du ser är den också lite kal upptill men har börjat bryta med nya grenar där också, men denna är flyttad i höstas så den har inte riktigt kommit igång med tillväxten.
Eventuell beskärning av hängkaragan gör man av grövre grenar och då hela grenar, ändå inne vid nästa grenfäste. Framför allt om kronan blir för tät. Man ska undvika att skära den i pageform eftersom den då blir alldelles för tät upptill. Beroende på tillväxten och storleken kan man ta 1-3 grenar vartannat år. Ska du dessutom flytta den skulle jag vänta med att beskära den tills den har stått på den nya växtplatsen i åtminstonde en säsong. Generellt behöver växter alla grenar den kan få vid en flytt eftersom grenarna är växtens energiförråd och energiproducent. Denna energi behövs vid en flytt eftersom växten då förlorar stora delar av sitt rotsystem. Tillväxten efter en flytt kan variera och därför är det bra att vara försiktig.