SAFFRANSPÄRON
1 kg päron (10-12 st) 1 liter vatten 3 dl (ca 250 g) socker saft av 1 citron 1 paket (0.5 g) saffran 4 st stjärnanis
Skala päronen, men behåll skaften på. Blanda vatten, socker, citronsaft och saffran i en gryta. Tillsätt stjärnanisen och och låt det koka upp, lägg i päronen och koka under lock tills päronen är nätt och jämt mjuka (20-30 min). Ta upp päronen och lägg dem i varma glasburkar. Koka ihop lagen ca 5 min utan lock. Häll lagen över päronen och sätt på lock.
Förvara svalt, hållbarhet ca 2 veckor, konserveringsmedel kan tillsättas för att förlänga hållbarheten.
LINGONPÄRON
1.5 liter (ca 1 kg)lingon 5 dl vatten 2 kg små päron 0.5 liter (ca 1 kg) socker
Rensa lingonen och koka dem med vattnet i en gryta ca 15 min. Tryck sönder lingonen mot kanten av grytan, sila saften. Skölj och skala päronen, lät skaften sitta kvar. Lägg päronen i lingonsaften, tillsätt sockret och koka dem mjuka ca 15 min. Ta upp päronen med hålslev, lägg dem på varma burkar och låt dem kallna. Koka ihop lingonlagen, skumma den och häll den över lingonen.
INGEFÄRSPÄRON
2 kg små päron 1 liter vatten 0.5 liter (ca 1 kg) socker 3-5 bitar hel ingefära
Skalapäronen men låt skaften sitta kvar. Blanda vattnet med socker i en gryta och koka upp lagen med den skurna ingefäran. Lägg i päronen och koka dn mjuka ca 15 min. Ta upp päronen med hålslev oh lägg dem i varma burkar. Koka ihop lagen och häll den över päronen.
|