Jag åkte ut till sommarstugan i söndags. Det första jag gjorde var att tända i kaminen. När jag eldat en stund och skulle lägga in en stor vedklabb var det något som lösgjorde sig från undersidan på klabben och kröp pipande iväg en bit på golvet. Det var den här lilla lurviga sötnosen.
070818_1.jpg ( 49.4k )
Antal nedladdningar: 36En liten fladdermus, ca 7 cm mellan nos och svansspets. Fast säkert 20 cm mellan vingspetsarna, den bredde ut dom på försök några gånger. Först försökte jag ta den med handen men så fort jag nuddade vid den kröp den pipande bort en bit. Funderade på hur jag skulle få ut den och insektshåven blev lösningen, här ligger den på verandaräcket. Hann bara ta ett par bilder, sen kastade den sig upp i luften och fladdrade långsamt bort.
Funderade sen på hur den kommit in i huset. Det finns ingen springa stor nog som den kan klämma sig in genom så den måste ha kommit in när jag vädrade nån kväll förra helgen och sen varit instängd i huset. Jag tog in veden då också men det är otroligt att den skulle klängt sig fast på vedträt när jag fyllde vedkorgen.
Undrar om det finns någon som kan artbestämma en fladdermus från en bild?