|
Full version: Gäst i stugan
Gossen Ruda
20-08-2007, 13:02
Jag åkte ut till sommarstugan i söndags. Det första jag gjorde var att tända i kaminen. När jag eldat en stund och skulle lägga in en stor vedklabb var det något som lösgjorde sig från undersidan på klabben och kröp pipande iväg en bit på golvet. Det var den här lilla lurviga sötnosen.
[attachment=6575:070818_1.jpg]
En liten fladdermus, ca 7 cm mellan nos och svansspets. Fast säkert 20 cm mellan vingspetsarna, den bredde ut dom på försök några gånger. Först försökte jag ta den med handen men så fort jag nuddade vid den kröp den pipande bort en bit. Funderade på hur jag skulle få ut den och insektshåven blev lösningen, här ligger den på verandaräcket. Hann bara ta ett par bilder, sen kastade den sig upp i luften och fladdrade långsamt bort.
Funderade sen på hur den kommit in i huset. Det finns ingen springa stor nog som den kan klämma sig in genom så den måste ha kommit in när jag vädrade nån kväll förra helgen och sen varit instängd i huset. Jag tog in veden då också men det är otroligt att den skulle klängt sig fast på vedträt när jag fyllde vedkorgen.
Undrar om det finns någon som kan artbestämma en fladdermus från en bild?
Blomstertanten
20-08-2007, 13:06
Åhh, vilken sötnos ! Menar fladdermusen alltså , inte Gossen Ruda
Lotusblomman
20-08-2007, 13:07
Häftigt!
Eva-Helene
20-08-2007, 13:13
Stackars liten, så rädd h*n måste ha varit. Vilken tur att du hade insektshåven!
Jag tror i alla fall att Gossen Ruda är sötare än den där lilla varelsen. Hade den dykt upp hos mig hade jag tvärdött. De ser ju läskiga ut.
Lars-Olof Arvids
20-08-2007, 13:26
Så söt!  Vi har en fladdermusexpert på Naturcentrum, men så här års är han ute och inventerar och mycket sällan här på kontoret. Dyker han upp ska jag visa honom bilden. Olle
Gossen Ruda
20-08-2007, 13:45
Ok Olle, tack på förhand. Jag har vissa funderingar på vattenfladdermus för det är ofta jag ser fladdermöss som flyger lågt över sjön.
Iiiisch! En fladder fick grabben in i hallen häromåret... jag skulle nog svimmat om den kom in här hos oss. Men... vi är ju inte vana vid såna djur här uppe i norr, tack o lov.
 Huvva en sån liten fuling! Är så glad att vi slipper såna små äckliga flygfän här uppe i norr, för det gör vi väl...
Åh, så söt. Vi har tre stycken fladdermöss intill vår stuga som varje kväll ger sig ut på jakt. De är otroliga på att göra snabba vändningar då de flyger.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2007, 14:45)  Jag har vissa funderingar på vattenfladdermus för det är ofta jag ser fladdermöss som flyger lågt över sjön. Vattenfladdermus ? Om det inte var Ruda som skrev skulle jag tro att det var ett skämt. Jag ser mycket fladdermöss på landet: finns det någon bra länk ?
Lars-Olof Arvids
21-08-2007, 14:02
På http://www.fladdermus.net/ finns mycket att läsa om fladdermöss. Olle
zaaritha
24-08-2007, 20:20
Fladdermöss är trevliga! Jag välkomnar alla arter i vår trädgård!
Margith
24-08-2007, 20:34
CITAT (Betty @ 20-08-2007, 23:44)   Huvva en sån liten fuling! Är så glad att vi slipper såna små äckliga flygfän här uppe i norr, för det gör vi väl...  Nej du Betty, nog har vi dem här också Jag har iaf en fladdermusfamilj i min vedbod och jag tycker de är ursöta, dessutom käkar de mygg i massor! Jag är väldigt rädd om dem! Fast den där kvällen när vi hade en inne i sovrummet var jag inte riktigt lika fascinerad av dem
jättesöt jag tycker dom e bra fina o dom flyger runt huvet på mej då jag sitter på torpet
zaaritha
24-08-2007, 21:31
De är väldigt nyfikna o vill ha koll på vad de har i närheten! I Smedstorp, där vi bodde en kort tid; hade vi fladdermöss på vinden; jag gick upp o pratade m dem varje kväll.......... De verkade lyssna; de la´huvudet på sned o sniffade på mej! Men: när min man kom upp, då flög de vilt omkring...............
CITAT (zaaritha @ 24-08-2007, 22:31)  De är väldigt nyfikna o vill ha koll på vad de har i närheten! I Smedstorp, där vi bodde en kort tid; hade vi fladdermöss på vinden; jag gick upp o pratade m dem varje kväll.......... De verkade lyssna; de la´huvudet på sned o sniffade på mej! Men: när min man kom upp, då flög de vilt omkring............... häftigt jag lyckades rädda en som katten slagit ner i gräset o då kom den inte upp så jag hängde den i en låda o ställde på taket så den fick torka vingarna o sedan flyga iväg skulle vilja komma dom liiite närmre men vet inte var dom bor
zaaritha
24-08-2007, 22:01
Intressanta djur!
GrönAnna
25-08-2007, 00:15
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-08-2007, 15:02)  På http://www.fladdermus.net/ finns mycket att läsa om fladdermöss. Olle Tack, vilken bra länk! Vilken liten luden raring du hittade på vedklabben Ruda! Jag spanar förgäves efter kusiner till den vid mitt torp, de förra ägarna sa att de ofta sett fladdermöss både flyga och inne på vinden, men jag har hittills inte lyckats upptäcka dem. Väntar med spänning på att få göra deras bekantskap.
CITAT (Alba @ 20-08-2007, 14:14)  Jag tror i alla fall att Gossen Ruda är sötare än den där lilla varelsen. Hade den dykt upp hos mig hade jag tvärdött. De ser ju läskiga ut. Tänk att där är vi inte alls överens Alba  Jag kan inte för mitt liv tro att Gossen skulle vara sötare än en så vacker fladdermus som han visar upp på bilden  ...............Fin bild för övrigt Gossen. Jag gillar fladdermöss
CITAT (yla @ 25-08-2007, 08:53)  instämmer helt där...först barnbarnen och sedan fladdrarna...hur gulliga som helst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|