Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 8 9 10  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Töntigaste reklamen, Nominera din "favorit"
          Betty
          Inlägg 08-04-2008, 11:25
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Berith @ 08-04-2008, 11:24) *
          Hur tänker dom när dom gör reklamen egentligen? Jag menar, gör dom reklam för varor som dom säljer lite av, eller för varor som säljer bra, eller för varor som är nya och nästan okända, eller för varor som är nya och vidareutvecklade ur andra produkter...? Vilka varor, produkter eller tjänster väljs ut?

Man ser ju till exempel aldrig reklam för standardmjölk, eller snabbitsocker, eller stiftpennor, eller trosor i trepack, eller Fiskars snöskyffel. Finns ju massor med varor som det aldrig görs reklam för, så vad gör en vara reklamvänlig?

Och märks det verkligen i försäljningen av en vara om den förekommer i tv-reklam eller inte?

Man gör ju reklam i första hand för att lyfta fram varor/tjänster som man vill sälja. Man gör ofta reklamen på ett visst sätt beroende på vilken målgrupp man just då vänder sig till, tänker på t.ex. Coop's rappande reklam och ElGigantens "cykel på köpet". Att en del äldre tittare tycker att de är dåliga reklaminslag beror troligen på att ungdomar är mer bekanta med musikformen rap och artisten Dogge och det är ju just ungdomarna som är målgruppen för de reklaminslagena.
          Tittade lite på dina exempel: Mejerierna har ju ibland reklamdriver för att få t.ex. barn och ungdomar att dricka mer mjölk. Fiskars snöskyffel gör man reklam för varenda vinter sen de kom på det där med ergonomiskt skaft. De övriga du nämnde har jag inte sett just i några stora reklamkampanjer. Folk handlar nog både trosor och stiftpennor ändå när de behöver - utan reklampåverkan.
          Jag tror definitivt att det märks i försäljningssiffrorna om en vara är med i reklaminslag på TV eller i annan media. Försökte en gång att få tag på en vinsort som hade varit med i dagstidningens "Vintips-ruta" - det gick inte. Expiditen sa att så är det oftast med vinsorter som lyfts fram på det sättet, de slutköps direkt.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Berith
          Inlägg 08-04-2008, 11:47
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Det där med vinet kan jag iofs förstå, det blir ju mer som varudeklaration än reklam. yes.gif

Men sen finns ju all annan reklam som bara visar på att vissa varor eller tjänster finns. Banktjänsterna t.ex. eller telefonoperatörers erbjudande som väl inte räknas som extrapriser utan mer som information.

Undrar om jag nån gång sett nån tv-reklam och jag senare köpt den varan? g.gif Tror inte det.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Betty
          Inlägg 08-04-2008, 12:39
          Länk hit: #183

Medlem

Jag är en sån där bra konsument yaay.gif (ur reklamskaparnas och säljarnas synvinkel sett), en sån där som blir nyfiken på nya godissorter, vill testa om den där nya laxpytten är god, bläddrar ett varv till i Elloskatalogen - för de där sommarklänningarna såg ju mycket snyggare ut i TV:n jämfört med i katalogen, o.s.v. rolleyes.gif
          Ibland hittar man riktiga favoriter på det sättet, faktiskt.
          Utan de där reklaminslagena som sabbar de flesta TV-program skulle jag till exempel inte ha kommit hur mycket jag behövde en ny självavfrostande frys, (utan reklamen hade man väl inte ens vetat om att de finns), ny internetleverantör, m.m. Och inte hade jag börjat fluorskölja fast min tandläkare sagt till mig flera gånger om det inta hade varit för den där Listerine-reklamen...
          Fast jag är inte heeelt köpgalen och totalt lättlurad för det! angel_not.gif biggrin.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 08-04-2008, 12:50
          Länk hit: #184

Medlem

CITAT (Betty @ 08-04-2008, 13:39) *
          Jag är en sån där bra konsument yaay.gif (ur reklamskaparnas och säljarnas synvinkel sett), en sån där som blir nyfiken på nya godissorter, vill testa om den där nya laxpytten är god, bläddrar ett varv till i Elloskatalogen - för de där sommarklänningarna såg ju mycket snyggare ut i TV:n jämfört med i katalogen, o.s.v. rolleyes.gif
          Ibland hittar man riktiga favoriter på det sättet, faktiskt.
          Utan de där reklaminslagena som sabbar de flesta TV-program skulle jag till exempel inte ha kommit hur mycket jag behövde en ny självavfrostande frys, (utan reklamen hade man väl inte ens vetat om att de finns), ny internetleverantör, m.m. Och inte hade jag börjat fluorskölja fast min tandläkare sagt till mig flera gånger om det inta hade varit för den där Listerine-reklamen...
          Fast jag är inte heeelt köpgalen och totalt lättlurad för det! angel_not.gif biggrin.gif

w00t.gif Så det är tack vare dej som vi får dras med reklamen överallt! "Det funkade yahoo.gif vi fick en kund, det var nog tack vare reklamen."

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Betty
          Inlägg 08-04-2008, 12:59
          Länk hit: #185

Medlem

CITAT (Berith @ 08-04-2008, 13:50) *
          w00t.gif Så det är tack vare dej som vi får dras med reklamen överallt! "Det funkade yahoo.gif vi fick en kund, det var nog tack vare reklamen."

rotfl.gif *jag duckar*... tongue.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 08-04-2008, 13:04
          Länk hit: #186

Medlem

Joodu. yes.gif

Är det nån som kommer ihåg den där reklamen med en kvinna och en man som gjorde reklam för nåt som jag inte kommer ihåg, men som var liksom en följetong? Tror att den var brittisk. Man undrade hur det skulle gå för dom, om dom skulle träffas och kanske bli kära blush.gif . Eller om dom redan var det? g.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 08-04-2008, 13:06
          Länk hit: #187

Medlem

CITAT (Berith @ 08-04-2008, 14:04) *
          Joodu. yes.gif

Är det nån som kommer ihåg den där reklamen med en kvinna och en man som gjorde reklam för nåt som jag inte kommer ihåg, men som var liksom en följetong? Tror att den var brittisk. Man undrade hur det skulle gå för dom, om dom skulle träffas och kanske bli kära blush.gif . Eller om dom redan var det? g.gif

Gevalia Love story wub.gif - när du får oväntat besök.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 08-04-2008, 13:13
          Länk hit: #188

Medlem

CITAT (Betty @ 08-04-2008, 14:06) *
          Gevalia Love story wub.gif - när du får oväntat besök.

Jaa kaffe var det ju! bravo.gif

Men visst var det väl nåt pulverkaffe?

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 08-04-2008, 13:16
          Länk hit: #189

Medlem

Det minns jag däremot inte, fast det finns även snabbpulvervarianter av Gevalia.

Redigerat av Betty: 08-04-2008, 13:16

--------------------

Citera
          Lemonne
          Inlägg 08-04-2008, 15:13
          Länk hit: #190

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (Mollis @ 08-04-2008, 11:37) *
          Efter att ha sett den reklamen skulle jag aldrig sätta min fot på Lidl, jag får för mig att det är så jobbigt att handla där att humöret far all världens väg.

Samma här! Jag vägrar både Lidl och Coop pga deras hemska reklamer... giggle.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 08-04-2008, 21:34
          Länk hit: #191

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Berith @ 08-04-2008, 14:13) *
          Jaa kaffe var det ju! bravo.gif

Men visst var det väl nåt pulverkaffe?

Det var Nescafé tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Berith
          Inlägg 13-04-2008, 07:15
          Länk hit: #192

Medlem

Nån som sett senaste Festis-reklamen? Jösses! Vad ger det för signaler?? Dricker man Festis kan man skjuta varandra med pil?!

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-04-2008, 09:03
          Länk hit: #193

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Är det inte ovanligt mycket töntig reklam just nu? Det verkar som man försöker överträffa varandra i orginalitet, men för det mesta blir det bara töntigt eller plumpt. Jag kan omöjligt utse den töntigaste i detta hav av trams!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 13-04-2008, 11:36
          Länk hit: #194

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (skogstroll @ 08-04-2008, 11:27) *
          ja man kan undra... själv hade jag nog aldrig känt till chokladen Merci om det inte hade vart för den vedervärdiga reklamen som ekar i mitt huvud (...mercii is my little way of saaaying thanks, merciiii for being youuu...) sick.gif (inte för att jag NÅNSIN tänker äta den)

Synd, för den är jättegod!
          Fick en ask i present när jag hjälpt en person, givaren har nog gått på reklamen... ( giggle.gif )

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 15-04-2008, 10:46
          Länk hit: #195

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Just nu hatar jag MacDonald´s-reklamen med den lille förnumstige vattenkammade killen i rutig kavaj.

wacko.gif

Citera
          Mollis
          Inlägg 15-04-2008, 13:11
          Länk hit: #196

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 10:03) *
          Är det inte ovanligt mycket töntig reklam just nu? Det verkar som man försöker överträffa varandra i orginalitet, men för det mesta blir det bara töntigt eller plumpt. Jag kan omöjligt utse den töntigaste i detta hav av trams!

Jo det ÄR verkligen mycket tönterier just nu, ta den här för Tia-lotten t ex.. ett gäng supertöntar som står på scen och sjunger "Skrapa, skrapa, skrapa mera", herregud säger jag bara....

Citera

10 sidor V  « < 8 9 10
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 00:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon