CITAT (Berith @ 08-04-2008, 11:24)

Hur tänker dom när dom gör reklamen egentligen? Jag menar, gör dom reklam för varor som dom säljer lite av, eller för varor som säljer bra, eller för varor som är nya och nästan okända, eller för varor som är nya och vidareutvecklade ur andra produkter...? Vilka varor, produkter eller tjänster väljs ut?
Man ser ju till exempel aldrig reklam för standardmjölk, eller snabbitsocker, eller stiftpennor, eller trosor i trepack, eller Fiskars snöskyffel. Finns ju massor med varor som det aldrig görs reklam för, så vad gör en vara reklamvänlig?
Och märks det verkligen i försäljningen av en vara om den förekommer i tv-reklam eller inte?
Man gör ju reklam i första hand för att lyfta fram varor/tjänster som man vill sälja. Man gör ofta reklamen på ett visst sätt beroende på vilken målgrupp man just då vänder sig till, tänker på t.ex. Coop's rappande reklam och ElGigantens "cykel på köpet". Att en del äldre tittare tycker att de är dåliga reklaminslag beror troligen på att ungdomar är mer bekanta med musikformen rap och artisten Dogge och det är ju just ungdomarna som är målgruppen för de reklaminslagena.
Tittade lite på dina exempel: Mejerierna har ju ibland reklamdriver för att få t.ex. barn och ungdomar att dricka mer mjölk. Fiskars snöskyffel gör man reklam för varenda vinter sen de kom på det där med ergonomiskt skaft. De övriga du nämnde har jag inte sett just i några stora reklamkampanjer. Folk handlar nog både trosor och stiftpennor ändå när de behöver - utan reklampåverkan.
Jag tror definitivt att det märks i försäljningssiffrorna om en vara är med i reklaminslag på TV eller i annan media. Försökte en gång att få tag på en vinsort som hade varit med i dagstidningens "Vintips-ruta" - det gick inte. Expiditen sa att så är det oftast med vinsorter som lyfts fram på det sättet, de slutköps direkt.