CITAT (catlady @ 24-08-2007, 12:40)

Nu börjar jag fundera på mina exotiska och medelhavsväxter. Jag har en jättecitron (2 m) och tre andra citrusar, avokado, ett nästan 2 m högt eucalyptusträd, oliv, mango, en stor hibiskus - allt i kruka. Om möjligt tänkte jag försöka övervintra dem ljust och frostfritt i växthuset, men hur?
Ska jag göra ett litet växthus av bubbelplast inne i det stora växthuset? Ska jag gräva ner krukorna i marken? Hur lågt sjunker temperaturen på natten i Skåne i januari?
Har ej dragit in el i växthuset än, måste jag ha en värmefläkt? Och så undrar jag om det finns termometrar som larmar/ringer till ens telefon om temperaturen gör en störtdykning?
Tacksam för svar!
citron -3c (-6c)
3 citrusar -2c
avokado -3c
eucalyptusträd minst klara -10c annars -22c -25c
oliv kräver frost klara -15c
mango -övervintrar du inne extra ljuse och fuktigt
hibiskus 0c övervintrar bättre inne i +12c +15c och extra ljuse och fuktigt .
dvs det gör inget om det blir ett par rejäla frost nätter inne i växthuset . vad har du för väggar ? det skyddar ju mot blåst och regn så växterna är härdigare inne i växthuset . det ända du behöver göra är att vira in dom med grön vinterväv om det blir under typ -5c i växthuset . en temp hos dig i jan kan nog ligga runt -10c oftast lägre , jan-feb är ju dom kallaste månaderna i skåne och det är oftast i dom två månaderna som den kallaste natten inträffar . nov-dec domineras oftast av lågtryck som gör det mildare . jag hade inte haft nån värme då dom växterna du övervintrar är rätt så frost tåliga plus får du ett helt annat vinterklimat i ett växthus plus nån grad högre . skulle det bli väldigt kallt sätt en massa värme ljus runt växterna det hjälper . jag som har oliver ute på friland räcker det med värmeljus för att dom ska klara svåra nätter och jag bor ändå kallare än dig och har inget växthus .
CITAT (snigel @ 30-08-2007, 21:47)

Hej!
Samma frostpanik utbröt ikväll i småland! Jag har några frilandshibiskusar som jag tänkte förvara i mitt otäta, ouppvärmda växthus. Ska jag gräva ner dem i jorden, eller räcker det med att slå in krukorna i bubbelplast?
Jag hade också tänkt att hinna så penseer till våren. Är det för sent nu?
Vart tog sommaren vägen?
vilken zon bor du i ? frilands hibsikus är härdig i zon 3 och 4 i skyddat läge . bor du i zon 3 så kan du plantera dom på friland . du kan ha dom i växthuset också men dock kräver dom en kall vila och måste ha -6c -10c för att vila .
CITAT (Mu i myllan @ 29-08-2007, 16:36)

Om du bara har ett vanligt vävthus behöver du absolut värmefläkt. Ställ in en med termostat så att det inte kyls ut på natten. Om du sänker taket genom att sätta bubbelplast lägre än själva taket så blir det inte så många timmar som fläkten går. Täck golvet med ett lager frigolitplattor.
man ska komma ihåg att frigolit även isolerar kyla , frigolit är lite av en myt att det är ett bra vinterskydd . det är ett bra skydd Om man tillför värme . annars kommer frigoliten isolera kylan istället vilket inte är bra .