|
catlady
24-08-2007, 11:40
Nu börjar jag fundera på mina exotiska och medelhavsväxter. Jag har en jättecitron (2 m) och tre andra citrusar, avokado, ett nästan 2 m högt eucalyptusträd, oliv, mango, en stor hibiskus - allt i kruka. Om möjligt tänkte jag försöka övervintra dem ljust och frostfritt i växthuset, men hur? Ska jag göra ett litet växthus av bubbelplast inne i det stora växthuset? Ska jag gräva ner krukorna i marken? Hur lågt sjunker temperaturen på natten i Skåne i januari? Har ej dragit in el i växthuset än, måste jag ha en värmefläkt? Och så undrar jag om det finns termometrar som larmar/ringer till ens telefon om temperaturen gör en störtdykning? Tacksam för svar!
catlady
29-08-2007, 11:41
Ingen som har några tips till en nybörjare som står inför sin första växthus-vinter???
skogstroll
29-08-2007, 12:51
Jag står inför ungefär samma problem och tror väl att man måste ha någon slags termostatstyrd uppvärmning... frågan är vad det kostar för att kunna hålla det frostfritt. Vi hade planer på att bygga någon slags låda med bubbelplast för att förvara känsliga växter men jag tror nog det blir att ta in dem i år igen tills man fått lite koll på hur det funkar... Vad gäller temperaturen låter det ju smart med något som ringer mobilen men är tveksam om det finns något lämpligt sådant till hobbyodlare. Däremot har jag sett på lite på nätet, nån slags termometer där man kan se temperatur mm från en bit bort... kanske Clas Ohlson som har mycket termometrar att välja på www.clasohlson.se. Jag letar också efter det just nu  Vore ju praktiskt att kunna se inifrån huset vad temperaturen är Kanske nån här som har en att rekommendera även om man inte har fri sikt till växthuset...?
VI har en väderstation, trådlös. Utetermometern hänger under vintern på bron och under odlingssäsongen i växthuset så ser jag inifrån hallen. Tror man kan ställa alarm på den åxå, men om det gäller temperatur eller tid vet jag faktiskt inte.
skogstroll
29-08-2007, 14:56
Var har du fått tag i din termometer?
Gubben fick den som premie vid en prenumeration på illustrerad vetenskap eller nåt sånt.
Mu i myllan
29-08-2007, 15:36
Om du bara har ett vanligt vävthus behöver du absolut värmefläkt. Ställ in en med termostat så att det inte kyls ut på natten. Om du sänker taket genom att sätta bubbelplast lägre än själva taket så blir det inte så många timmar som fläkten går. Täck golvet med ett lager frigolitplattor. De är ganska billiga och kan återanvändas. På så vis kyls inte växterna underifrån. Väderstation har jag ett tips på som jag hittat på nätet. Kolla bif länk: http://www.annonsfynd.se/174871.htm Jag förmodat att han har flera... Annars kan du googla på trådlös väderstation. Det kommer upp massvis med träffar. Jag köpte vanlig bubbelplast för emballering. Visserligen är den inte UV-beständig men går UV-strålar genom glas så borde man bli brun vid ett fönsterbord Lycka till!
Margith
29-08-2007, 15:39
Jag har en sån trådlös termometer, köpt på Clas Ohlson. Kanonbra! Kostade inte många pengar. Nåt slags alarm finns det på den, jag är ganska säker på att den ska gå att ställa in så att den larmar på temperatur, men jag har aldrig brytt mig om den funktionen. Nu larmar den kl 24.00 varje natt, ganska irriterande.... Hur de här termometrarna fungerar om du inte har "fri sikt" vet jag inte. Mitt bekymmer var att de bara fungerar inom en viss sträcka och jag har relativt långt mellan hus och växthus. Min termometer har 2 meter för kort räckvidd, men den fungerar iaf Catlady, eftersom jag bor i helt annan zon än du, är det inte många av dina frågor jag kan svara på. Men "uppe hos oss" är det vanligt att man bygger ett litet växthus i bubbelplast, inne i det vanliga växthuset, ELLER plastar in hela växthuset, för att kunna använda det tidigare och senare på säsongen. Jag har inte el i mitt växthus heller, men 20-25 meter jordad sladd, som jag drar in genom garage-fönstret gör att jag iaf kan ha en värmefläkt där. Blev du lite hjälpt nu ??
catlady
30-08-2007, 10:43
absolut, tack för svar! det blir ett besök på clas ohlsson nästa!
skogstroll
30-08-2007, 11:29
Det där med gravljus måste jag testa, om jag kan hitta några nånstans nu.... läste på SMHI att det är frostvarning i Stockholm nu... urkkk
Hej! Samma frostpanik utbröt ikväll i småland! Jag har några frilandshibiskusar som jag tänkte förvara i mitt otäta, ouppvärmda växthus. Ska jag gräva ner dem i jorden, eller räcker det med att slå in krukorna i bubbelplast? Jag hade också tänkt att hinna så penseer till våren. Är det för sent nu? Vart tog sommaren vägen?
skogstroll
31-08-2007, 08:20
Jag körde stora värmeljus i växthuset i natt och svepte in mina stackars tomater i lite värme. Hoppas de klarar sig ett tag till det är mycke tomater på G
dotpointer
21-09-2007, 20:09
Bubbelplast... lånar tråden lite! Har samma problem, huset byggs nu i höst och vi tänkte vinterförvara citrusväxter bland annat. Huset är 5,2kvm med 6mm isolerplast. Vi tänkte köra frostvakter från Jula eller liknande. Men kanske inte räcker? Tänkte ha 2-3 stycken. Värmefläktar låter dyrt att ha i drift.
HAr just monterat upp allt eländet i växthuset idag  Där ingår bl.a. en termostattimer. När temperaturen går under en förinställd grad, går byggfläkten igång istället. Dessutom har jag kompletterat med några lysrörsramper (med rätt rör) som går på nästa timer. Timrarna och fläkten har jag inhandlat på Jula. Bubbelplasten på Willab. Går nu in på 4:e vintern utan att bli ruinerad.
dotpointer
22-09-2007, 19:30
Smart...  Bubbelplast får det nog bli. Vi känner en schysst elektriker som säkert skulle kunna montera uttag mm i huset... termostat och belysning är ju ett måste...
kerstin z5-6
22-09-2007, 20:28
Om du i stället investerar i denna JULAPRODUKTsom stänger av sig när du uppnått önskad ungefärlig temp/(man får testa o mickla lite ) så blir det enklare Jag har ung .. + 8 grader i mitt växthus from mars månad(då jag kör igång kallväxthuset) här i västerbotten .. Fläkten går på under + 8 -stannar om det blir högre temp .. då är det inte ovanligt med -20 nattetid .. men + grader dagtid Fläktfunktionen är dessutom avgörande för lyckat resultat -frostvakten fläktar inget .. utan fläkt blir miljön inget vidare ... Dyrt blir det hur som haver om man ska värma övervintrare hela säsongen , med bubbel i ett kallväxthus -marias tips om termostat gör kanske anordningen ännu mer exakt- jag anser att för citrus är fläkten minst lika viktig som värmen ..
Alexander-VG-zon3
22-09-2007, 22:58
CITAT (catlady @ 24-08-2007, 12:40)  Nu börjar jag fundera på mina exotiska och medelhavsväxter. Jag har en jättecitron (2 m) och tre andra citrusar, avokado, ett nästan 2 m högt eucalyptusträd, oliv, mango, en stor hibiskus - allt i kruka. Om möjligt tänkte jag försöka övervintra dem ljust och frostfritt i växthuset, men hur? Ska jag göra ett litet växthus av bubbelplast inne i det stora växthuset? Ska jag gräva ner krukorna i marken? Hur lågt sjunker temperaturen på natten i Skåne i januari? Har ej dragit in el i växthuset än, måste jag ha en värmefläkt? Och så undrar jag om det finns termometrar som larmar/ringer till ens telefon om temperaturen gör en störtdykning? Tacksam för svar! citron -3c (-6c) 3 citrusar -2c avokado -3c eucalyptusträd minst klara -10c annars -22c -25c oliv kräver frost klara -15c mango -övervintrar du inne extra ljuse och fuktigt hibiskus 0c övervintrar bättre inne i +12c +15c och extra ljuse och fuktigt . dvs det gör inget om det blir ett par rejäla frost nätter inne i växthuset . vad har du för väggar ? det skyddar ju mot blåst och regn så växterna är härdigare inne i växthuset . det ända du behöver göra är att vira in dom med grön vinterväv om det blir under typ -5c i växthuset . en temp hos dig i jan kan nog ligga runt -10c oftast lägre , jan-feb är ju dom kallaste månaderna i skåne och det är oftast i dom två månaderna som den kallaste natten inträffar . nov-dec domineras oftast av lågtryck som gör det mildare . jag hade inte haft nån värme då dom växterna du övervintrar är rätt så frost tåliga plus får du ett helt annat vinterklimat i ett växthus plus nån grad högre . skulle det bli väldigt kallt sätt en massa värme ljus runt växterna det hjälper . jag som har oliver ute på friland räcker det med värmeljus för att dom ska klara svåra nätter och jag bor ändå kallare än dig och har inget växthus . CITAT (snigel @ 30-08-2007, 21:47)  Hej! Samma frostpanik utbröt ikväll i småland! Jag har några frilandshibiskusar som jag tänkte förvara i mitt otäta, ouppvärmda växthus. Ska jag gräva ner dem i jorden, eller räcker det med att slå in krukorna i bubbelplast? Jag hade också tänkt att hinna så penseer till våren. Är det för sent nu? Vart tog sommaren vägen? vilken zon bor du i ? frilands hibsikus är härdig i zon 3 och 4 i skyddat läge . bor du i zon 3 så kan du plantera dom på friland . du kan ha dom i växthuset också men dock kräver dom en kall vila och måste ha -6c -10c för att vila . CITAT (Mu i myllan @ 29-08-2007, 16:36)  Om du bara har ett vanligt vävthus behöver du absolut värmefläkt. Ställ in en med termostat så att det inte kyls ut på natten. Om du sänker taket genom att sätta bubbelplast lägre än själva taket så blir det inte så många timmar som fläkten går. Täck golvet med ett lager frigolitplattor. man ska komma ihåg att frigolit även isolerar kyla , frigolit är lite av en myt att det är ett bra vinterskydd . det är ett bra skydd Om man tillför värme . annars kommer frigoliten isolera kylan istället vilket inte är bra .
dotpointer
23-09-2007, 18:40
Kerstin, hade ingen aning om att citrusar gillar varma (nåja) vinterbrisar. Tack för infon.  Det får bli en sån där värmefläkt och bubbelplast... verkar ju enklast. Runt 8 grader verkar väl lämpligt? Ska även ha sovande lyckoklöver och rhodohypoxis/rosenblund i ett mörkt hörn av växthuset, och de vill väl i alla fall ha över 0-strecket?
freddie
23-09-2007, 20:24
CITAT (catlady @ 30-08-2007, 11:43)  absolut, tack för svar! det blir ett besök på clas ohlsson nästa! Köp "oregon scientifics" väderstation med möjlighet till inställning av alarm för hög/låg temperatur + alarm för luftfuktighet (du väljer själv vid vilken hög/låg temperatur som skall larmas) . Den mäter även lufttryck och speglar vädret/temperaturutvecklingen. Du kan ha tre st trådlösa termometrar inkopplade samtidigt. De kan placeras upp till 30m från huvudstationen. Dock medföljer endast 1 i grundpaketet. Finns hos Clas Ohlsson. det finns ett antal modeller, min kostade 400-500. batterier ingår, dock måste man köpa kvicksilver batterier till vintern om man skall mäta utetemp, för vanliga batterier fryser sönder vid -10-12 grader. Du undrade hur lågt tempen sjunker i Skåne på natten, jag tror årliga medelminimum ligger någonstans mellan 12 och 18 minusgrader. Bor du i Malmö är det nog närmare -12 än -18. Kolla dock med någon som vet säkert. Bor själv i Blekinge. http://www2.oregonscientific.com/
Kerstin, den där Julafläkten verkar sköta allt. Termostat, fläkt osv. Köpte ett fläktelement i fjol men den kan jag inte ange gradtal på när den ska slå igång. Man får liksom chansa... Och nu verkar den ha gett upp fullständigt, rör jag termostatinställningen går den igång och sedan slutar den inte med mindre än att jag får slå av den. Det blir lite nervöst - antingen över elkostnaden eller Farbror Frost... Vad jag egentligen ville ha sagt är: Är du helt nöjd?
Mu i myllan
24-09-2007, 17:20
CITAT (flaxss @ 22-09-2007, 23:58)  man ska komma ihåg att frigolit även isolerar kyla , frigolit är lite av en myt att det är ett bra vinterskydd . det är ett bra skydd Om man tillför värme . annars kommer frigoliten isolera kylan istället vilket inte är bra . Hmm, det är ju det jag skriver. Bubbelplasttält med värmefläkt i och frigolit i botten. Alltså isolerat mot kylan utifrån och värmekälla inne. Så fungerar det. Muuu
kerstin z5-6
24-09-2007, 17:21
ja -förutom att den kunde varit guldfärgad eller rosa  men man kan väl inte begära mer antar jag  Den går heta dagar med -finns ju inställning för bara cirkulation -bra för peng tycker jag  Håller med om termometern -bra med varnare när man har 2000 småplant ute i mars
Mu i myllan
24-09-2007, 17:37
Kerstin, något är knas med länken du la in. Jag får upp en variant för 395:-. Antar att du menar den som kostar 795:- just nu?? Är rabatterad...
dotpointer
24-09-2007, 18:21
Kerstin, kan rekommendera Biltemas sprayfärg. Funkar på det mesta. Skruva isär så du får bara chassit, kör grå primerspray ett tätt lager och sen guld... http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82929Tänk bara på att inte spraya på delar som blir heta...  En och annan enklare grej har jag kört det på, lite djärvt kanske på en hel fläkt dock...
kerstin z5-6
27-09-2007, 13:39
jag menar den billiga -tack för tipset med guldfärgen -få se hur pysslig man blir i vinter då 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|