Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Redwood frön
          MariaS
          Inlägg 21-04-2009, 21:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Härdigare vet jag inte, men jag har ju Sequoyadendron gigantea, en nära släkting till redwooden. Den klarar zon 3 och min står i zon 1, så det ska inte vara några problem där inte.

Citera
          Janne56
          Inlägg 12-05-2009, 16:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 312

Jag sådde redwood för fyra år sedan. De två första åren övervintrade jag plantorna i växthuset. Nu har de stått ute i två vintrar. Första vintern ute blev det några mindre frostskador på ett par sidogrenar. Denna vinter inga frostskador. (Jag bor i zon 2). De växer fort - är cirka 2 meter nu. Ett tips - när plantorna vuxit till sig ett par år, kan man ta sticklingar. Det är lätt att rota redwoodsticklingar. Sätt cirka 1 decimeter långa sticklingar i sand blandad med torv i augusti i drivbänk. De rotar sig följande sommar.

Beträffande släktingen mammutträd Sequoiadendron gigantea - jag sådde sådana träd 1996. Ett är kvar. Det har aldrig haft några frostskador men växer långsamt - är bara cirka 2 meter nu.

Janne56

Citera
          Tjörnbo
          Inlägg 30-07-2009, 08:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 25 147

Jag har två redwood planterade i vår trädgård. Den största är nu ca 10 - 12m hög. Den inköptes i Muir wood troligen 1985 och planterades i vår trädgård 1987. Den växer med ca 50 - 60 cm per år.
          För två år sedan kom de första kottarna. Jag har tagit tillvara föerna men inte lyckats få någon att ta sig.
          I år finns den mer än 20 kottar i trädet.
          Det finns inga frostskador på trädet. Trädet blir mäktigare för varje år. Stammen har blivit mycket kraftig.

Det andra trädet är bara ca 2m och har fått en skada p.g.a. att Rådjur har varit framme och ätit av barken så det är lite kalt och några grenar saknas.

Träden finns på Tjörn ca 500m från havet. Träden har inte haft problem med stormar eller salthaltiga vindar.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  011x.jpg ( 510.43k ) Antal nedladdningar: 52

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 21:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon