CITAT (Bee @ 31-08-2007, 10:19)

Grattis till er som har slutat röka!
Om ett par år har jag också slutat helt, det vet jag. Jag röker ca ett paket i veckan nu mot ett om dagen för några år sen. Och så snusar jag ungefär två askar i veckan.
Mitt stora spöke som avhåller mig från att sluta helt är viktuppgången. Jag höll upp ett halvår för flera år sen och det kostade 10kg. Ny garderob och depression (både för vikten och förlusten av en "kompis"). En väninna sa "nu när du slutat röka så skall du egentligen banta också". Jamen hallå, jag ville ju leva också! Inte genom att äta godis, nej, vikten gick upp ändå.
Men om ett par år, då vet jag att jag struntar i vikten. Och då kommer jag att sluta med nikotinet.
Ja det viktigaste är ändå
att du slutar -
hur du slutar är ju upp till dig.
Jag drog mitt sista bloss
den 22/9 -98. Sen använde jag "sluta röka-hjälpmedlet" Nicorette Micro tab (ett litet nikotinpiller som sakta får smälta under tungan) - ända till
den 15/2 -00 - jag var helt beroende av dem. En del rökare omkring mig fnös och tyckte att "-Det där är ju ett beroende lika mycket som rökningen var - och lika dyrt." Men jag svarade "- So what! Det skadar inte mina lungor och stör ingen annan i alla fall."
Jag hade försökt sluta röka flera gånger, mer eller mindre helhjärtat under årens lopp utan större framgång (jag började röka när jag var 15) . På det här sättet lyckades jag till slut, det tog tid, var besvärligt - men lyckades.
Idag skulle jag inte kunna tänka mig att ta ett enda bloss, skulle inte vilja utsätta mig för riskerna igen.
Redigerat av Betty: 31-08-2007, 10:04