Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vågar ni lämna dörren olåst?
          Kathy
          Inlägg 31-08-2007, 16:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

När jag läste rubriken var min första tanke "Finns det verkligen någon idag som har sin ytterdörr olåst?".

På 60-talet hade mina föräldrar ytterdörren olåst då de var hemma. Men det var då.
          Idag skulle jag aldrig ens komma på tanken att ha ytterdörren olåst då jag är hemma. Kanske är det skillnad om man bor i storstad kontra småstad?
          På landet har vi dörren olåst då vi är ute på tomten eller tar en kortare promenad med kissarna, men där är det skillnad. Ingen obehörig kan ta sig in obemärkt i stugområdet. smile.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 31-08-2007, 16:41
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Hmm, En fråga som har flera svar beroende på situation. Är jag ensam hemma,och befinner mig utomhus, är huvudingången låst och altandörren öppen. På den sidan befinner jag mig för det mesta och har således ganska bra koll. Är jag ensam och inomhus däremot, då är det låst överallt. Kan ju inte se vad som händer bakom ryggen. Är vi däremot många här, då är alla dörrar öppna och man går och kommer hur som helst ( vem vet? Just den situationen kanske är den mest vanskliga? )

Åka hemifrån utan att låsa, det skulle jag aldrig göra.

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          zaaritha
          Inlägg 31-08-2007, 19:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Här låser vi.
          Förut när Tessis syn o hörsel var ok, va´det ej så viktigt.............'
          Hon vaktade väldigt bra.
          Men nuså............

Citera
          Chamomille
          Inlägg 31-08-2007, 19:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Tosan @ 31-08-2007, 17:05) *
          Det är klart, det blir väl en vana det med...
          Själv har jag vuxit upp mitt ute i skogen där vi knappt låste dörrn ens när vi var borta. Det är annorlunda nu, det stryker mycket löst folk runt på skogen.
          Där jag bor nu har jag så nyfikna, men snälla, grannar så ingen försvinner med nåt utan att det märks. smile.gif
          Det enda jag förlorat är en sten från stenpartiet confused.gif men det var ju bara att lägga dit en ny.
          Det är ju det som är så otäckt, att bli av med saker när man är hemma. De har nerver...

Vem f.n stjäl en sten? rotfl.gif Oj vilket kap!

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 31-08-2007, 20:10
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har alltid låst dörren när vi lämnar huset men förut har vi haft olåst när vi var hemma. I dag har vi fått börja låsa även då efter en incident och det finns numera en hotbild mot mig men även min familj.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-08-2007, 20:13
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

aldrig om jag är hemma -ibland om jag är borta en längre tid ,mest för att hunden öppnar dörren själv och kyler ut huset vintertid smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          zaaritha
          Inlägg 31-08-2007, 20:15
          Länk hit: #27

Medlem

mamamaggan!
          Låter otäckt o oroande!

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-08-2007, 20:17
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Chamomille @ 31-08-2007, 20:49) *
          Vem f.n stjäl en sten? rotfl.gif Oj vilket kap!

JA det kan man fråga sig... Men det var skolavslutningshelg och vi var i Umeå, så det var antagligen några ungar som hade nåt hyss för sig...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Chamomille
          Inlägg 31-08-2007, 20:44
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (mamamaggan @ 31-08-2007, 21:10) *
          Har alltid låst dörren när vi lämnar huset men förut har vi haft olåst när vi var hemma. I dag har vi fått börja låsa även då efter en incident och det finns numera en hotbild mot mig men även min familj.

fear.gif -fear-.gif Usch... Att man inte ska få ha lugn och ro i själen. Fy bubblan. (jag vet hur det är tyvärr) trostar.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Lonicera
          Inlägg 31-08-2007, 20:58
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 9 316

Ja, här har du en som inte låser dörrren mer än nödvändigt whistling.gif Hade vi inte haft hundar kanske läget vore annorlunda. Jag lovar att det hörs om någon kommer. naughty.gif Vi låser dock när vi åker till jobbet samt lite längre shoppingtur till stan. Men ska vi bara till närbutiken så......... whistling.gif

Vad ännu värre är att vi slarvar med att låsa bilen med........... whistling.gif

När jag tänker på det är vi nog oerhört slaviga. Men vi bor helt ensligt i skogen. Vägen går bara till oss, inga grannar så långt ögat når. Tja, hittils har aldrig något hänt så...........

Mvh Lonicera

Citera
          Cacki
          Inlägg 31-08-2007, 21:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Vi låser dörren så fort vi går hemifrån. Ibland även när vi är ute i trädgården eftersom entrédörren finns på ena sidan av huset och största delen av trädgården på andra.
          Jag har alltid varit blåögd och trott alla om gott men sedan det varit en inbrottsvåg i byn där vi bor så har jag blivit försiktigare, Närmsta grannen var bara nere i sin källare med gamla tidningar och när han kom upp igen hade någon smitit in och norpat hans digitalkamera och plånboken som låg på hallbyrån.
          Det var många häromkring som fick "påhälsning" ett tag och det var alltid mitt på blanka dagen och vissa var visst t o m inne när det hände. Snacka om orädda och fräcka typer!

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          LadyG
          Inlägg 31-08-2007, 21:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Alltid låst dörr, oavsett var vi är. Hade vi bott annorlunda kanske jag hade lämnat dörren olåst när vi är hemma men nu bor vi i en förort till Stockholm och jag föredrar att följa devisen "better safe than sorry".

Blev rädd när någon ryckte i ytterdörren en gång. Vet inte om det var någon som kollade om vi hade låst eller någon som tagit fel på dörr av grannarna. Det var extra obehagligt eftersom jag var ensam hemma. Tänk om dörren hade varit olåst och någon stormat i?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 31-08-2007, 21:31
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Låser alltid när vi lämnar huset och när jag är ensam hemma, även på dagtid ibland. Tycker det är sorgligt att man inte kan ha olåst men.......så är det.

Citera
          Netha
          Inlägg 31-08-2007, 22:29
          Länk hit: #34

Gäster

Alltid låst, även när vi är hemma. Detta efter att jag en gång skrämdes av att en zigensk kvinna stod i köksdörröppningen.
          Hon hade kommit in utan att knacka eller ringa på. w00t.gif mad.gif

Citera
          Tezzla
          Inlägg 31-08-2007, 22:34
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Netha @ 31-08-2007, 23:29) *
          Alltid låst, även när vi är hemma. Detta efter att jag en gång skrämdes av att en zigensk kvinna stod i köksdörröppningen.
          Hon hade kommit in utan att knacka eller ringa på. w00t.gif mad.gif

Törs man fråga vad hon ville? Eller hon kanske inte hade någon förklaring g.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          AnnammA
          Inlägg 31-08-2007, 22:44
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Alltid låst,även när vi är hemma. Och vi säger till barnen att låsa om sig om de är själva hemma...
          (Apropå det här med inbrott; i veckan har det varit några inbrott här i trakten, då tjuvarna gått in i hus där folk legat och sovit...Det är lite småkusligt, tycker jag...Någon hade vaknat av att hunden skällde, och då hade förövarna försvunnit, men ändå lyckats få med sig både VISA-kort och lösa kontanter...)

Hälsn

AnnA

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 31-08-2007, 22:48
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

På landet har vi olåst. Är jag själv låser jag när jag går in för kvällen, men är familjen med bliri det oftast inte förrän vi släcker och ska lägga oss. Även när jag hämtar tidningen (tar 8-10min) har jag olåst, men inte längre stunder. Men visst har det hänt några gånger att vi glömt låsa för natten... Men inte sannolikt att någon skulle komma dit ut mitt i natten.

Hemma låser vi alltid numera. När barnen var små och sprang ut och in var femte minut hade vi aldrig låst. Nu fattar jag inte att vi vågade, men vi råkade inte ut för nåt.

Citera
          tudor
          Inlägg 31-08-2007, 22:50
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 12 071

Förr låste jag aldrig dörren. Nu låser jag den tom när jag är på baksidan av huset och håller på i landet. Vi hade inbrott för ett par år sedan.Var borta en timma för att handla mat. Suck! Tiderna har förändrats.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 31-08-2007, 22:50
          Länk hit: #39

Medlem

Zigenare brukar ju vilja spå en.
          När jag jobbade i skoaffären kom det in en kvinna o ville spå mej!
          Jag sa "nejtack"--då kom en karl in m kniv o sa att "bäst att du tar emot spådomen"!
          Otäckt!
          En annan gång då min arbetskamrat o jag jobbade samtidigt; kom tre zigenarkvinnor o två karlar in samtidigt.
          När de gått; saknades 14 högerskor!! De hade missat att vänsterskon stod bakom högerskon!

Citera
          Netha
          Inlägg 31-08-2007, 22:52
          Länk hit: #40

Gäster

CITAT (Tezzla @ 31-08-2007, 23:34) *
          Törs man fråga vad hon ville? Eller hon kanske inte hade någon förklaring g.gif

Javisst... hon ville sälja virkade dukar, berättade hur fattig hon var och familjen behövde pengar till mat....
          eller om det var så att hon behövde pengar för att ge barnen mat
          Sanningen var den att hennes man satt i en fin Mercedes på vägen bakom huset... lite skymd mot garagen, men vi såg när hon gick dit.

Proceduren har upprepats... med skillnad att kvinnor ringt på dörren. Men jag köper inget av och ger inget till tiggare.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 09:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon