Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mobiltelefon till pensionär
          ninnisky
          Inlägg 04-09-2007, 20:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Och min mamma som skulle behöva en mobil lämpad för synskadade - inte finns den inte!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          emas
          Inlägg 05-09-2007, 12:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem nr: 1 325

Lite tankar från mig:

Moibil för äldre: Tror det är viktigt att mobilen inte är för pyttig och för lätt. Ska gå lätt att hålla i handen och lätt att trycka på tangenterna. Lätt att hitta i väska och få grepp om. Bra display med mycket ljus och tydlig text. Inte för många funktioner. Menysystem som den som ska använda den förstår - vi är ju olika. Har man haft en mobil innan kan det vara smidigt att köpa samma märke igen, de har ofta liknande upplägg/metaforer. Kan också vara viktigt att kolla om sladden till laddaren är lätt/svår att få i för den med fumliga fingrar. Bäst är väl att få stå i affären och hålla i olika modeller.

Mobil för synskadade: Hörde för något år sedan att det fanns projekt i spanien där de sammarbetade med mobiltillverkare för att tillverka just mobiler för synskadade. Undrade vad som hände med det projektet. Gjorde en snabb google-sökning - kanske kan det här vara en sida att kika mer på?
          http://www.ignaberga.se/mobilteknik/
          eller kanske tips här:
          http://www.srfriks.org/hjalpmedel/synsvag.htm
          och här finns info om den spanska satsningen (vad som hänt med den sen vet jag inte):
          http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3226314.stm

emma

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-09-2007, 15:03
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Ni som skriver om mobil för pensionärer, tror ni att alla pensonärer är lite dumma i huvudet? Tog väldigt illa vid mig.
          Jag är pensionär men kan också handska en mobiltelefon

Man kan väl skriva om mobiler till olika handikapp. Min sambo t.ex. ville aldrig har en med pyttesmå knappar, inte för att han är dumm utan för att han har tjocka fingrar.

Ninny har du kollat med handikappsförbundet? Eller föreningen för blinda? Det finns säkert också en nalle för din mama (hoppas jag)

Elisabeth

Citera
          Malvia
          Inlägg 05-09-2007, 15:18
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Vi har länge letat efter en telefon som är enkel, har stora sifferknappar, stor text, stöt och fukttålig.

Maken ser sämre och har kraftiga fingrar, har smutsigt blött jobb.

Förut hade han hajfenan som var perfekt, men nån bra uppföljare har vi inte hittat.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          emas
          Inlägg 05-09-2007, 15:19
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem nr: 1 325

Elisabeth-Västkustkolonisten!

Ledsen om jag har trampat på tår. Självklart handlar det inte om man är pensionär eller inte. Inte heller om man är ung eller gammal. Känner en man som är 90+ som sista året skaffat dator, bredband och mobiltelefon. Han tar till sig allt med storm! Snabbare, lättare och med mer entusiasm än många 30-åringar.

Däremot är det många äldre som har fumligare fingrar och sämre syn. Och, som jag har upplevt det också många som är lite rädda för ny teknik. Men - absolut inte alla! Min förhoppning är att de som vill eller kanske halvt mot sin vilja behöver ta till sig datorer och mobiler får hjälp att hitta teknik på lagom nivå och tillräckligt smidiga för att de ska kunna ha nytta av, och kanske roligt med, det som andra hjälper dem att köpa. Men det gäller förstås även fumliga, otekniska 30-åringar och icke fumliga, teknikglada som samlat på sig fler år i livet!

emma

Citera
          Margith
          Inlägg 05-09-2007, 15:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2007, 16:03) *
          Ni som skriver om mobil för pensionärer, tror ni att alla pensonärer är lite dumma i huvudet? Tog väldigt illa vid mig.

Man kan väl skriva om mobiler till olika handikapp. Min sambo t.ex. ville aldrig har en med pyttesmå knappar, inte för att han är dumm utan för att han har tjocka fingrar.

Ninny har du kollat med handikappsförbundet? Eller föreningen för blinda? Det finns säkert också en nalle för din mama (hoppas jag)

Elisabeth

Vet du Elisabeth, nu tar JAG lite illa vid mig -cry-.gif
          Jag är inte pensionär, jag är inte handikappad, jag är (förhoppningsvis) inte dum i huvudet, men senior-telefonen verkar vara den perfekta för mig!
          Jag behöver inte en massa konstiga finesser, jag använder telefonen till att ringa med och svara i, det är bra om den är liten (då kanske jag faktiskt tar med mig den) men knapparna på den?!!? Jag får ju använda förstoringsglas för att se dem rtfm.gif
          Jag är närsynt sen barnsben och nu, på lite äldre dar behöver jag läsglasögon.
          Jag har en Sony Ericsson T230, den är helt OK. Inga underliga "finesser", kostade precis över 1000 kr när jag köpte den (jag har kontantkort). MEN till min telefon medföljde det en kamera. Sätter jag på den blir telefonen exakt 4 cm längre. Behöver jag en kamera tar jag med mig nån av de digitala kamerorna som finns i huset devil.gif
          Jag önskar att tillverkaren hade använt åtminstone hälften av de 4 cm:arna till att ge mig större knappar, med tydligare text!!!
          Jag kan inte skylla på att jag har tjocka fingrar, men sitter jag i bilen när det är mörkt ute, då lyckas inte jag träffa "svara-knappen" om jag inte parkerar bilen först help.gif Träffar jag rätt är det en ren lyck-träff rotfl.gif När jag kör bil håller jag helst ögonen på vägen....
          Och jag har en hel del mil bakom mig, utan olyckor hittills....

Jag tycker att biltelefon-tillverkarna är lite fel ute. De koncentrerar sig på att få in så många finesser som möjligt i en och samma apparat.
          Men de glömmer oss som bara vill ha en fungerande telefon angry.gif Och då har jag inte ens berört frågan om täckning för telefonerna -cry-.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-09-2007, 16:32
          Länk hit: #27

Medlem

Margith det är ju precis det jag säger, olika telefoner för olika handikapp. Om man är exterm närsynt är det ett slags handikapp. Jag har många olika handikapp så jag vet vad jag pratar om

Och då vil man ha en speciell nalle, en som passar en. Men att skriva att man vill ha en telefon till pensionär, det är att bunta ihop alla från t.ex. 60-65 år till kanske 100. Det är att säga att en pensionär inte klarar en lite mera avancerade telefon.

Om man sen vill ha en telefon med stora knappar och bara för att kunna ringa med, ja det är en annan sak. Det har inte det minsta med åldern oder pensionär att göra. Jag vill också ha stora knappar men kanske lite mera funkioner, t.ex. kamera men däremot min sambo( och han är yngre än jag) tycker att den s.k. seniortelefonen verkar vara lagom till honom. Så vi skall vi dvår nästa besök i tyskland titta lite närmare på olika telefoner där för det skall finnas flera av den sorten där.

Sen apropo bilkörning och telefon, ja jag har alltid tyckt att det skall förbjudas att prata i telefon när man kör bil. Antingen eller tycker jag.... för ser man någon som kör tokigt nog har den ett telefon i örat.

Elisabeth

Citera
          ninnisky
          Inlägg 05-09-2007, 17:12
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Du får gärna, Elisabeth, tala om för mig om ni hittar något intressant i telefonväg. Mamma är nästan blind och jag har hittills inte hittat någon med blindskrift. Röststyrda funkar till en del men ändå inte tillräckligt bra.

Och det där med pensionärer där håller jag med dig. Min man är teknikfreak och jag kommer inte långt efter.
          Bara för att man blir 65 eller så stannar ju inte tankeförmågan upp helt bravo.gif . Det går inte att bunta ihop oss!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Rose
          Inlägg 05-09-2007, 18:10
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Bee @ 04-09-2007, 21:12) *
          Du har kommit långt som har fått din mamma att gå med på att ha en mobil alls.
          Det är hon själv som kommit fram till att hon vill ha en. smile.gif

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2007, 16:03) *

Tycker nog det är lite överkänsligt att ta illa vid sig av en sån sak.

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-09-2007, 19:45
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Rose @ 05-09-2007, 19:10) *
          Det är hon själv som kommit fram till att hon vill ha en. smile.gif
          Tycker nog det är lite överkänsligt att ta illa vid sig av en sån sak.

Det får du tycka då. Men tänk efter lite, bara för att man har nått en vissålder så är man klassad på ett visst sätt, mindre vetande osv

Om man nu skulle säga tt alla mellan 20 - 60 är på ett visst sätt, är si eller så .......... nog skulle många protestera men pensionärer kan man ju bunta ihop, dom bli rman ju helst av med.

Elisabeth

CITAT (ninnisky @ 05-09-2007, 18:12) *
          Du får gärna, Elisabeth, tala om för mig om ni hittar något intressant i telefonväg. Mamma är nästan blind och jag har hittills inte hittat någon med blindskrift. Röststyrda funkar till en del men ändå inte tillräckligt bra.

Och det där med pensionärer där håller jag med dig. Min man är teknikfreak och jag kommer inte långt efter.
          Bara för att man blir 65 eller så stannar ju inte tankeförmågan upp helt bravo.gif . Det går inte att bunta ihop oss!

Ninni vi åker ju snart till tyskland en tur. Ifall jag skulle se något, skall jag då bara skriva upp vilken det är osv eller köpa om det nu inte kostar en förmögenhet? Jag vet ju inte heller om vi kommer till en sådan affär men kanske...

Citera
          Rose
          Inlägg 05-09-2007, 20:55
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2007, 20:45) *
          Det får du tycka då. Men tänk efter lite, bara för att man har nått en vissålder så är man klassad på ett visst sätt, mindre vetande osv

"mindre vetande"? Oj oj, nu tycker jag du ska ta det lite lugnt. Ingen har påstått nåt sånt. nono.gif

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 05-09-2007, 21:21
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (ninnisky @ 05-09-2007, 18:12) *

Håller med till 200%... man ska inte bunta ihop någon åldersgrupp.
          Pensionärer 65 - 80+ kan vara nog så kunniga i den nya tekniken... har själv flera exempel på detta i min närhet. smile.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 05-09-2007, 21:22
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:21) *
          Håller med till 200%... man ska inte bunta ihop någon åldersgrupp.
          Pensionärer 65 - 80+ kan vara nog så kunniga i den nya tekniken... har själv flera exempel på detta i min närhet. smile.gif

min morfar är 91 år o han skaffade dator då han var 85 dock ej internet

Citera
          Netha
          Inlägg 05-09-2007, 21:31
          Länk hit: #34

Gäster

CITAT (aanderss @ 05-09-2007, 22:22) *
          min morfar är 91 år o han skaffade dator då han var 85 dock ej internet

Låter ju jättehärligt! smile.gif Då har du att se fram emot en ljuvlig ålderdom... menar, med de generna. smile.gif

Som jag sa... man ska inte kategorisera vissa åldersgrupper.

Citera
          aanderss
          Inlägg 05-09-2007, 21:33
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:31) *
          Låter ju jättehärligt! smile.gif Då har du att se fram emot en ljuvlig ålderdom... menar, med de generna. smile.gif

Som jag sa... man ska inte kategorisera vissa åldersgrupper.

mm somliga nlev gammla men andra dog mycket unga tex min farmor blev bara 46

Citera
          Netha
          Inlägg 05-09-2007, 21:35
          Länk hit: #36

Gäster

Så är det också i min fam... farfar och morfar dog i relativt ung ålder, medan farmor och mormor levde i knappt och drygt nittio år.

Citera
          aanderss
          Inlägg 05-09-2007, 21:39
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:35) *
          Så är det också i min fam... farfar och morfar dog i relativt ung ålder, medan farmor och mormor levde i knappt och drygt nittio år.

min morfar har varit trädgårdsmåstare i snart 70 år

Citera
          Netha
          Inlägg 05-09-2007, 21:42
          Länk hit: #38

Gäster

CITAT (aanderss @ 05-09-2007, 22:39) *
          min morfar har varit trädgårdsmåstare i snart 70 år

Åh vad kul att han orkat med det så länge. smile.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 05-09-2007, 21:45
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:42) *
          Åh vad kul att han orkat med det så länge. smile.gif

ja då men nu odlar han mest för eget bruk
          när han jobbade så jobbade han först på 2 slott o sedan på en stort företag där han var jordbrukschef.

Citera
          Netha
          Inlägg 05-09-2007, 21:49
          Länk hit: #40

Gäster

Ser ut som att han haft ett bra liv som han trivts med.. det är det som är livskvalitet wub.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 00:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon