| |
|
  |
Passiflora sp., Vilka odlar ni? Erfarenheter? Svårigheter? Bilder? |
|
|
|
|
07-09-2007, 16:27
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (niklaswik @ 07-09-2007, 13:18)  Okej, jag har tidigare bara tagit upp p. caerulea från frö och dom växer ju som galningar från dag ett så det är väl därför jag tycker det går sakta..  Dessutom är jag lite förvånad över bristen på klättervilja hos små edulis, dom ser ju mer ut som små trädplantor. Ja, de växer som små träd i början jag har några i krukan som är cca 3 månader gamla, de har inte ens delade blad. Tills de börjar klättra går det inte så snabbt. Men tålamod, när de väl börjar klättra upp växer de som ogräs  !!! Allt behöver sin tid... cca tre månader gamla "edulisar":
Passiflora_edulis_små_plantor_cca_3månader.jpg ( 98.19k )
Antal nedladdningar: 35MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2007, 11:46
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Det låter bra..
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2007, 12:49
|
Medlem

|
Ja, Lissa, passifloran finns på balkongen (inglasad) tills mörkare tider med lägre temperaturer kommer. Idag har den första blomman slagit ut. Jag tycker att den är sagolik och hur den doftar går inte att beskriva, helt underbart!!! Passiflora decaisneana, knopp 1.10.2007
P.decaisneana__knopp_1.10.2007.jpg ( 55.25k )
Antal nedladdningar: 19Passiflora decaisneana, knopp 2.10.2007, 1. bilden
P.decaisneana__knopp_2.10.2007.jpg ( 54.11k )
Antal nedladdningar: 17Passiflora decaisneana, knopp 2.10.2007, 2. bilden
P.decaisneana__knopp_2.10.2007_2..jpg ( 86.02k )
Antal nedladdningar: 16Passiflora decaisneana, blomman öppnar sig...1.
P.decaisneana__blomman_öppnar_sig....jpg ( 95.87k )
Antal nedladdningar: 22Passiflora decaisneana, blomman öppnar sig...2.
P.decaisneana__blomman_öppnar_sig...2.jpg ( 93.84k )
Antal nedladdningar: 16MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2007, 01:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
OHHHHHH, och doftar dessutom !!!! dregel dregel dregel ( det borde finnas en riktig dregel bild hihi) Hoppas verkligen att alla kommer att slå ut, ett par per dag så att dom räcker längre..Grattis Clivia, du har verkligen gröna fingrar
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2007, 12:46
|

Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 11 596

|
Wow Clivia!!! Dendär tycks verkligen ge en oförglömlig show!!! Idag skippade jag de sista lektionerna i blomsterbinderi i skolan (springa i skogen och jaga mossa är inte det roligaste), och det är jag mycket glad att jag gjorde!!! När jag kom hem fick jag se min bebis, en blå passionsblomma slå ut!! Jag blev så förvånad över hur snabbt det går från det att de yttersta gröna bladen slagit ut, tills den är helt utslagen. Minsann hade jag en osannolik tur att jag "tog lite ledigt" från skolan idag och fick se detta fashinerande skådespel! NU har jag fått en ny favoritblomma och tänker absolut skaffa någon till balkongen sedan till våren. Åh, vilken underbar och väldoftande skapelse!  Om det är någon som väldigt gärna vill dela med sig så är jag inte omöjlig att ta emot en stickling ^^
--------------------
Mjau i zon 3 FINLAND
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2007, 15:49
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 9 023

|
Clivia jeg undrer om ikke din uidentifiserte Passiflora kan være en Passiflora alata? Det er vanskelig å se av bildet hva slags form bldene har, men kan de være "andeføtter"? (ankfötter) En herlig tråd! Vill se mere!:)
Passiflora_violacea.JPG ( 927.82k )
Antal nedladdningar: 22Passiflora violaceae
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2007, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Jag har ännu runt 50 sticklingar av P. edulis kvar, av runt 150 från början, nästan alla med rötter. Någon intresserad? Maila mig i så fall för för adress, lämnar inte ut den här. Sticklingarna är ca 30 cm höga/långa så räkna med ett kuvert som är större än det, det ska dessutom vara vadderat, kylan knäcker många under postens gång. Runt 30:- i porto BIFOGAS, blir det mindre kostnad så får du tillbaka det i kuvertet. Dessa sticklingar är GRATIS.
Redigerat av CillaM: 01-11-2007, 19:49
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2007, 20:03
|
Medlem

|
CITAT (Lill Kaja @ 22-10-2007, 16:49)  Clivia jeg undrer om ikke din uidentifiserte Passiflora kan være en Passiflora alata? Det er vanskelig å se av bildet hva slags form bldene har, men kan de være "andeføtter"? (ankfötter) En herlig tråd! Vill se mere!:)
Passiflora_violacea.JPG ( 927.82k )
Antal nedladdningar: 22Passiflora violaceae Hej, Lill Kaja, Tack för beundran. Men den lilla vita skapelsen är inte P. alata. Passiflora alata är mycket större och har blommorna ungefär i samma storlek som P.decaisneana eller P. quadrangularis. Tills idag har jag inte tagit reda på vad är det för sort. Kanske nästa år... Nu har det kommit mörkare dagar med regnig väder och det känns också på balkongen hos mig. Men fortfarande kan jag njuta av den overkliga skönheten av dessa blommor... Inte varje dag men den dagen de slår ut räcker det att värma själen för hela den deppiga dagen...De har stor påverkan på mig. Här är några av de sista bilderna det här året: Passiflora decaisneana, oktober 2007
P.decaisneana__oktober_2007.jpg ( 76.73k )
Antal nedladdningar: 23Passiflora Empress Eugenie, oktober 2007
P.Empress_Eugenie__oktober_2007.jpg ( 61.51k )
Antal nedladdningar: 16två fina skapelser, oktober 2007
två_fina_skapelser__P.decaisneana__P._Empress_Eugenie__okt.2007.jpg ( 78.36k )
Antal nedladdningar: 16Mörkare tider har kommit...oktober 2007
Mörkare_tider_har_kommit__oktober_2007.jpg ( 111.57k )
Antal nedladdningar: 19
mörkare_tider_har_kommit__2._okt.2007.jpg ( 96.17k )
Antal nedladdningar: 22Vad är detta???  Ibland också naturen skämtar med oss...  (Den här bilden är inte min)
alata2.jpg ( 51.72k )
Antal nedladdningar: 25MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2007, 20:24
|
Medlem

|
CITAT (mjaumuffins @ 22-10-2007, 13:46)  Wow Clivia!!! Dendär tycks verkligen ge en oförglömlig show!!! Idag skippade jag de sista lektionerna i blomsterbinderi i skolan (springa i skogen och jaga mossa är inte det roligaste), och det är jag mycket glad att jag gjorde!!! När jag kom hem fick jag se min bebis, en blå passionsblomma slå ut!! Jag blev så förvånad över hur snabbt det går från det att de yttersta gröna bladen slagit ut, tills den är helt utslagen. Minsann hade jag en osannolik tur att jag "tog lite ledigt" från skolan idag och fick se detta fashinerande skådespel! NU har jag fått en ny favoritblomma och tänker absolut skaffa någon till balkongen sedan till våren. Åh, vilken underbar och väldoftande skapelse!  Om det är någon som väldigt gärna vill dela med sig så är jag inte omöjlig att ta emot en stickling ^^ Tack,  , det glädjer mig att du också har lyckats med din grön älskning. Det är inget problem med stycklingar, men nu är det kanske inte den lyckligaste tillväxtperioden, tyvärr...  Men på våren går det hur bra som helst  ...
en_slocknar_och_den_andra_slår_ut..._oktober_2007.jpg ( 85.99k )
Antal nedladdningar: 19MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2007, 13:44
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Kul med alla experter. Jag har inte någon erfarenhet av passiflora eftersom jag håller på med utomhusväxter. Jag skulle vilja ha tag på hybrider med incarnata. Jag hittar två i mina böcker och eftersom Incense angrips av virus och tappar frukten så är den inte så intressant. Är det däremot någon som har erfarenhet av P. X colvillii så är jag intresserad. Den bör vara härdig i Sverige. Gör ni egna korsningar och hur går det i så fall? MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2007, 17:53
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 04-11-2007, 02:41)  Clivia...blommar dom fortfarande !!!!!! Vilken tur, njut lite från mig också när du tittar på dom Jag tänkte just på dig idag när jag såg ett litet bebis rotskott på min Clivia  Hej, Lissa, ja, den blommar fortfarande, titta på det här
P.decaisneana_fortfarande_med_knoppar..._nov.2007.jpg ( 55.46k )
Antal nedladdningar: 15, jag har nyss tagit den här bilden. Vad roligt att höra att du har en bebis rotskott på din clivia, den trivs, bara ger den lite kyla i 7-8 veckor så kommer den tacksam att blomma på våren... Jag längtar redan nu efter de men har en liten ersättning i den andra sorten av clivia som blommar på hösten inte så praktfulla men jag gillar när de lyser med sina orangea blommor i dessa mörka dagar... Titta och njut lite du också Clivia gardenii, november 2007
clivia_gardenii__nov.2007.jpg ( 68.96k )
Antal nedladdningar: 23
clivia_gardenii__nov.2007_2.jpg ( 127.31k )
Antal nedladdningar: 22
clivia_gardenii__nov.2007_3.jpg ( 62.58k )
Antal nedladdningar: 18MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
04-11-2007, 18:33
|
Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 04-11-2007, 14:44)  Hej! Kul med alla experter. Jag har inte någon erfarenhet av passiflora eftersom jag håller på med utomhusväxter. Jag skulle vilja ha tag på hybrider med incarnata. Jag hittar två i mina böcker och eftersom Incense angrips av virus och tappar frukten så är den inte så intressant. Är det däremot någon som har erfarenhet av P. X colvillii så är jag intresserad. Den bör vara härdig i Sverige. Gör ni egna korsningar och hur går det i så fall? MVH Jan Lindgren Hej, Jan Jag är i alla fall ingen expert på passifloror men de intresserar mig mycket det är sant. P. colvillii är en mycket fin hybrid incarnata x caerulea dessutom doftande men tyvärr har jag inte den. Vad gäller frukten har jag hört att smaken är inte den bästa hos denna sorten men den är dessto mer intressant av medicinska skäl. Korsningar? Det har jag inte plats att göra även om jag skulle vilja det. Tyvärr,  Climatron har jag inte. Det räcker med mina clivior  , kaffebuskar, ananaser och citrusar i mindre skala MVH/clivia Den oidentifierade passiflora (på bilden i början) är förmodligen Passiflora curiosa. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2007, 00:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Hej Clivia... Du har ju MASSOR som kommer att blomma fortfarande. Det ser lite roligt ut med den långa grenen med knoppar typ tripp trapp trull, dom kommer du att få njuta av länge.. Grattar idig gen.. Cliviorna ser ju jättefina ut , och du har så rätt i att man behöver något som lyser upp i mörkret som fortfarande blir tätare för var dag,...men..snart vänder det på sig igen, det är ju inte klokt att det redan nästan är December igen  men då vänder det ju på sig igen, och snart är det vår igen.. Själv har jag Bouganvillan som helt galet blommar för fullt och lyser upp balkongen., plus jordgubbsplantorna...ska försöka få in lite bilder i mitt album igen, för detta är nog inte rätta stället att sätta in bilder på jordgubbar  .. ,
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2007, 07:58
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

|
Jag har en passioflora i mitt vardagsrumsfönster som vätter mot syd. Fick ett skott i maj och den stod hela sommaren på balkongen precis utanför fönstret och stormtrivdes. Fick vattna den 1-2 ggr/dag och den växte så det knakade. När jag plockade in den fick den en blomknopp som tyvärr aldrig blev ngt ytterligare med, dock fortsatte den växa. Att den inte blommar så fasansfullt gör mig inte så mycket jag tycker den är fin i alla fall. Blommorna är nog vita/lila på plantan som killen jag fick skottet av har.
Planen inför nästa säsong är att plantera om den i en stor kruka ute på balkongen, kanske tillsammans med lite timjan som "markdekoration" eftersom den gillar ungefär samma förutsättningar som passiofloran. Den större krukan för att få större vattenkapacitet men också för samplantering, kanske att avdunstningen minskar något också. Ska läsa på inför detta så att jordblandingen blir rätt och kanske väljer jag att ta en stickling eftersom plantan jag har nu har "traslat in" sig i saker i vardagsrumsfönstret och pryder det något förträffligt och jag har därför lite svårt att klippa ner den.
Ngn som försökt samplantera passiofloran utomhus och i söderläge med något, vad isf?
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2007, 02:15
|
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 13 304

|
har införskaffat 5 frön Passiflora edulis black. behöver enorma såråd om jag ska lyckas driva upp dessa coola växter! Erfarenheter? tips? tänk på att jag är extrem nybörjare så jag kommer antagligen inte förstå någonting av vad ni säger
--------------------
D A L M A N S En 21 årig kille som just börjat sitt intresse för växter, Total nybörjare som tänkte skaffa gröna fingrar.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|