| |
|
  |
Passiflora sp., Vilka odlar ni? Erfarenheter? Svårigheter? Bilder? |
|
|
|
|
14-12-2007, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Mina passiflora edulis tog jag från köpefrukt, gnuggade bort fruktköttet i en sil under rinnande vatten och sådde direkt. De köpta passiflora quadrangulis gnuggade jag med sandpapper och la i blöt drygt ett dygn innan jag sådde. Men jag tror du kan hitta en hel massa om du söker på passiflora i i förkultivering och förökning. Lycka till!
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
14-12-2007, 11:29
|
Gäster

|
Tog sticklingar av den passiflora, i trädgården, som verkade härdigast, i samband med att jag täckte över den. Tänkte dock att det kanske inte skulle lyckas med tanke på hur sent på året det var... Nu har de dock fått rötter så de verkar ju inte vara speciellt känsliga för när man tar sticklingar.. Återstår att se hur stora de kan bli innan jag planterar ut dem till våren..
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2007, 12:02
|
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 13 304

|
Jag kan altså så dessa frön i kruka nu? Kan jag så alla tre i samma? hur ofta ska det vattnas? ska dom stå i fönster så de får ljus eller inte? Speciell jord? krukstorlek?
--------------------
D A L M A N S En 21 årig kille som just börjat sitt intresse för växter, Total nybörjare som tänkte skaffa gröna fingrar.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2007, 12:10
|

Medlem

|
Ja det kan du göra. De vill nog ha lite extraljus dock, även om de står i fönster, ett lysrör eller en såndär lågenergilampa ovanför borde räcka. Har du inte möjlighet till extraljus är det nog bättre att vänta till våren. Du kan sätta alla tre i samma eller varförsig, det är valfritt. Använd såjord, täck gärna över med tex plastpåse eller plastfolie så inte ytan torkar ut, men passa på så det inte blir mögel där inne. Några hål i plasten med en nål är inte fel, plus att man luftar då och då. Krukstorleken är inte så noga, du ska ändå kruka om dem sen när de fått några blad, men själv föredrar jag rätt små krukor för sådder. Plastmuggar fungerar utmärkt om du inte har krukor.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2007, 02:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Som en del av er vet så är ju jag jättedålig på sticklingar, men jag har försökt med en hibiskus och en passi...tror jag, för nu i skrivande stund börjar jag tro att det kanske är en klematis....men den har fått början till rötter  kan inte tro det...stoppar in en bild så kan kanske ni se om det kortet ska vara här eller i en annan tråd
DSCN5546.JPG ( 22.36k )
Antal nedladdningar: 31
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2007, 14:22
|
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 13 304

|
hur snabbt bör man kunna se resultat? hur ofta bör man vattna?
--------------------
D A L M A N S En 21 årig kille som just börjat sitt intresse för växter, Total nybörjare som tänkte skaffa gröna fingrar.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2007, 15:28
|

Medlem

|
CITAT (Dalmans @ 16-12-2007, 14:22)  hur snabbt bör man kunna se resultat? hur ofta bör man vattna? På mina köpta frön står det 30-365 dagar, så det kan nog ta ett tag. Jorden ska hela tiden vara fuktig, men inte blöt. En duschflaska brukar va bra för att vattna sådder. Men har man dem övertäckta eller i minidrivhus brukar man inte behöva vattna så ofta.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2007, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Ingen som kan se om mina rötter tillhör en passi ( Caerula)eller en klematis (vitacelli) ??
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2007, 15:15
|
Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 6 771

|
--------------------
Dan zonI, trädvård
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2007, 17:02
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Finns det någon korsning mellan P. edulis flavicarpa och P. incarnata. Jag har beställt frö av bägge för att försöka korsa dem, men frågan är om avkomman blir fertil. F1 blir troligen ett mellanting mellan arterna men F2 bör klyva ut och där skulle man kanske hitta något intressant. Målsättningen är att få fram en härdig och god passionsfrukt. Är det någon som har erfarenhet eller ideer? MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2007, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2007, 17:02)  Hej! Finns det någon korsning mellan P. edulis flavicarpa och P. incarnata. Jag har beställt frö av bägge för att försöka korsa dem, men frågan är om avkomman blir fertil. F1 blir troligen ett mellanting mellan arterna men F2 bör klyva ut och där skulle man kanske hitta något intressant. Målsättningen är att få fram en härdig och god passionsfrukt. Är det någon som har erfarenhet eller ideer? MVH Jan Lindgren Det gör det absolut. I listan jag har, finns i boken "Passiflora: Passionflowers of the world", från 2004, så finns det en hybrid med dessa föräldrar. P. 'Tinalandia' heter den. Sen är ju frågan hur lätt det går att få tag i såna plantor men det går nog. Det finns också en (P. edulis f. flavicarpa x P. edulis f. edulis) x P. incarnata = 4n, alltså med dubbel uppsättning kromosomer.
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
|
23-12-2007, 10:41
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Tack för det intressanta svaret. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2008, 16:11
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
[quote name='woodcreature' date='20-12-2007, 15:15' post='721873'] Clivia, din oidentifierade är en Passiflora suberosa:) Tack för tipset, woodcreature, men det är inte P. suberosa, den har annorlunda blad även om den har liknande blommor. Jag tror nu att det är Passiflora x curiosa. Gott Nytt År, förresten  till dig och alla blomälskare!!! MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2008, 13:09
|

Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem nr: 4 598

|
Åååååh...! Jag har fått passionsblommefnatt! Rättare sagt så blev den värre när jag läste "Passiflora, passionflowers of the world". Det är fruktansvärt irriterande att fröer till vissa sorter verkar helt omöjliga att få tag på i Sverige. Jag har lyckats få tag på P. coriacea och P. morifolia, vilket jag är glad för. Men P. aurantia- och P. citrinafrön... Icke.  Varför säljer inte fröbutikerna sådana? Och var kan man köpa sticklingar av hybrider som 'Lady Margaret' och 'Inspiration' eller 'Constance Elliot'? Måste man handla från utlandet? Är det förresten någon som har erfarenheter av att odla hybriderna ovan? I så fall, fungerar de bra och blommar på fönsterbrädan, eller behöver de större utrymme?
--------------------
En oblyg viol är också en viol.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2008, 22:21
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 2 339

|
Hejsan !!!! Vilka jättefina bilder....  funderar lite på vart man kan få tag på dessa underbara blommor inte frön utan sticklingar ??? Eftersom jag aldrig förut ägt nån passiflora så är man lite feg *ler* Hoppas att det finns nån som kan svara
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2008, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 13 795

|
Jag är ny här så det känns lite kymigt att tigga på en gång... Clivia, finns det nån möjlighet att få en stickling av din Passiflora decaisneana??? Jag betalar gärna... Är själv fullständigt Passiflorafrälst, har en hel del olika fröer jag fått tag på som jag skall så, och har även en Passiflora caerulea, som står ute (experiment) och i dag den 27/1, så har den knoppar...., har även en Passiflora Mollissima (frösådd från förra året) och en Passiflora Amethyst! Ev, har min Passiflora Edulis överlevt vintern i kallväxthuset också.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2008, 18:20
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
CITAT (Hannifer @ 15-01-2008, 13:09)  Jag har lyckats få tag på P. coriacea och P. morifolia, vilket jag är glad för. Men P. aurantia- och P. citrinafrön... Icke.  Varför säljer inte fröbutikerna sådana? Och var kan man köpa sticklingar av hybrider som 'Lady Margaret' och 'Inspiration' eller 'Constance Elliot'? Måste man handla från utlandet? Det finns en del fröer på Jungle Seeds, bra affär som skickar från England, inte så fasligt dyr frakt som det skulle kunna vara, £3,75 alltså lite drygt 50 kr blir det väl. Då ska nämnas att på brevet jag fick var frimärken för nåt pund mer så i själva verket bjöd dom på en del av frakten.  Dessutom, om du är en väldig entusiast så kan du alltid höra med mannen bakom www.passionflow.co.uk, han kanske skulle kunna skicka några ovanliga sticklingar eller tipsa dig om nån annan som inte har nåt emot att dela med sig. Som jag förstått det så är det rätt populärt i Tyskland med såna här.
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2008, 19:28
|

Medlem

|
CITAT (Hannifer @ 15-01-2008, 13:09)  Åååååh...! Jag har fått passionsblommefnatt! Rättare sagt så blev den värre när jag läste "Passiflora, passionflowers of the world". Det är fruktansvärt irriterande att fröer till vissa sorter verkar helt omöjliga att få tag på i Sverige. Jag har lyckats få tag på P. coriacea och P. morifolia, vilket jag är glad för. Men P. aurantia- och P. citrinafrön... Icke.  Varför säljer inte fröbutikerna sådana? Och var kan man köpa sticklingar av hybrider som 'Lady Margaret' och 'Inspiration' eller 'Constance Elliot'? Måste man handla från utlandet? Är det förresten någon som har erfarenheter av att odla hybriderna ovan? I så fall, fungerar de bra och blommar på fönsterbrädan, eller behöver de större utrymme? Här har du en tysk sida med massor av fina Passifloror, de har citrinan... Jag har inte handlat därifrån så jag kan inte säga hur det funkar, men de har mycket skojigt!!!! http://www.kwekerijgommer.com/webshop/index.html/// Jessica
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2008, 19:57
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (glassica @ 27-01-2008, 10:17)  Jag är ny här så det känns lite kymigt att tigga på en gång... Clivia, finns det nån möjlighet att få en stickling av din Passiflora decaisneana??? Jag betalar gärna... Är själv fullständigt Passiflorafrälst, har en hel del olika fröer jag fått tag på som jag skall så, och har även en Passiflora caerulea, som står ute (experiment) och i dag den 27/1, så har den knoppar...., har även en Passiflora Mollissima (frösådd från förra året) och en Passiflora Amethyst! Ev, har min Passiflora Edulis överlevt vintern i kallväxthuset också. Ja, varför inte? men du måste vänta lite nu tills början av april den är sovande nu. Skicka ett mail till mig om du är intresserad och vi kommer överens. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2008, 20:01
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 27-01-2008, 19:57)  Ja, varför inte? men du måste vänta lite nu tills början av april den är sovande nu. Skicka ett mail till mig om du är intresserad och vi kommer överens. MVH/clivia Jag mailar dig inom det snaraste!!!! =0) Mvh Jessica
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|