Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tankar om rosor
          Eva Swahn
          Inlägg 13-07-2003, 15:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Jag vill ha rosor! Det kanske är åldern? Har aldrig förr haft problem med detta habegär. Tidigare var vildast vackrast - och då ingick inte rosor i något jag längtade efter. Men nu är det så - jag har kapitulerat.

Men vilken jäkla djungel! Hel vetenskap. Jag försöker läsa in mig på området, och det gör man inte på en kafferast. I går kväll läste jag om rosor i "Natur och trädgård" (nr 1, 2003 sid 40-44) och tappade modet. Där refereras resultaten från Ulrika Carlson-Nilssons doktorsavhandling om härdigheten hos rosor och svartfläckssjuka:

Det är en svamp (Marssonina rosae) som orsakar svartfläcksjuka.

/---/ att de bland de av henne undersökta arterna/sorterna inte fanns någon ros som var helt resistent /---/

/---/ ingen rossort går säker, inte ens den som tidigare visat sig motståndskraftig. Svampen hinner förr eller senare ikapp. /---/

Rosor som är angripna klarar inte vintrar. Själv gör U C-N så att hon gräver upp angripna rosor och köper det som för tillfället anses vara det friskaste.

Ingen munter läsning precis. Hur ska man då kunna ha rosenbuskar i sin trädgård som blir stora och vackra? Allt dör ju. Och sen får man börja om. Hur gör ni som har rosor?

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 01:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon