Full version: Tankar om rosor
Eva Swahn
Jag vill ha rosor! Det kanske är åldern? Har aldrig förr haft problem med detta habegär. Tidigare var vildast vackrast - och då ingick inte rosor i något jag längtade efter. Men nu är det så - jag har kapitulerat.

Men vilken jäkla djungel! Hel vetenskap. Jag försöker läsa in mig på området, och det gör man inte på en kafferast. I går kväll läste jag om rosor i "Natur och trädgård" (nr 1, 2003 sid 40-44) och tappade modet. Där refereras resultaten från Ulrika Carlson-Nilssons doktorsavhandling om härdigheten hos rosor och svartfläckssjuka:

Det är en svamp (Marssonina rosae) som orsakar svartfläcksjuka.

/---/ att de bland de av henne undersökta arterna/sorterna inte fanns någon ros som var helt resistent /---/

/---/ ingen rossort går säker, inte ens den som tidigare visat sig motståndskraftig. Svampen hinner förr eller senare ikapp. /---/

Rosor som är angripna klarar inte vintrar. Själv gör U C-N så att hon gräver upp angripna rosor och köper det som för tillfället anses vara det friskaste.

Ingen munter läsning precis. Hur ska man då kunna ha rosenbuskar i sin trädgård som blir stora och vackra? Allt dör ju. Och sen får man börja om. Hur gör ni som har rosor?
kerstin z5-6
Äh ..inte är det så farligt med lite svartfläck .. de överlever och kan vara fria från den stora delar av säsongen ett annat år .
Jag njutar av det vackra i stället -kanske mina kalla vintrar gör svampen mindre besvärlig ? laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Jag är galen i rosor sedan X år tillbaka - mestadels gammeldags buskrosor då, med doft, häftiga namn och en historia!

Rosrost är besvärligt, men den kan man leva med och det är värt att göra sin 'research' för vissa rosor tål regn och ohyra/sjukdomar mkt bättre än andra!

Rekommenderar Ros-bibeln, d v s Lars- Åke Gustavssons böcker, rosor för Nordiska Trädgårdar... och det ÄR en djungel, innan man kommer på VAD man gillar!
Här är jag 'skadad' sedan barnsben - uppvuxen i trädgård med gammedags rosor så det är dem det blir för mig, inga fläskiga storblommande nymodigheter med grlla färger och svag doft. sedan finns det trädgårdsmänniskor som älskar bara dem...... elelr går in för Austinrosor - eller ....... det finns så mkt rosor att det finns för alla smaker!!!

Hälsar ingrid
Kajsa
Rosor som krånglar, växer dåligt, får för mycket ohyra i flera år
gräver jag upp och slänger. Det finns så mycket annat och byta
till. Nog är dom gammaldags rosorna friskare, härdiga, ja enklare.
Jag impulshandlar inga rosor, jag försöker läsa på innan jag handlar.
Nu vill jag ha Kanadensiska rosor och Balsgårdsrosor, härdiga
och blommar länge. Ohyra får väl alla rosor ibland, det får man ta.
I år har jag petat ner vitlök runt alla rosor, det kanske tar bort en
del ohyra. Äggskal, bananskal skulle vara bra gräva ner, vilket jag gör ibland. Det fanns en del knep på Rosensällskapets hemsida.
Hannele
Gör en lärorik rosenresa till England!

Det gjorde jag. Reklam: http://www.rosebuds-tours.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon