När vi flyttade in i vårt hus i april stod päronträdet i blom. Jag skulle gissa att det är ungefär lika gammalt som huset, dvs. ca 30 år.
Ganska snart efter blomningen upptäckte jag att trädet inte mådde riktigt bra. Jag tyckte att bladverket tunnades ut. Bladen krympte liksom ihop och vissa blad fick fläckar. Från undersidan ser fläckarna svarta ut men när man tar ner bladen är det små gröna upphöjningar på baksidan. I början av augusti blev de röda (se bild).
Bild_015.jpg ( 15.79k )
Antal nedladdningar: 62 Fläckarna blev så småningom upphöjningar på bladens undersida. De innehåller något fast. En insekt?
Bild_018.jpg ( 10.33k )
Antal nedladdningar: 70 Den här bilden är tagen för några veckor sedan. Nu är upphöjningarna brunare.
Stammen är också lite röd på något ställe (se bild). Jag ber om ursäkt för skärpan...
Bild_017.jpg ( 27.88k )
Antal nedladdningar: 100Det blev ganska många kart, men någon vecka senare började flera av dem mögla inifrån, medan de ännu satt på grenen. En svart prick syntes på dessa päronkart. Trots detta har vi nu ganska många - snart fullmogna - päron på trädet. De flesta är fina men en del har svarta prickar.
Bild_019.jpg ( 15.94k )
Antal nedladdningar: 21Vad kan det vara för fel? Jag har försökt läsa mig till ett svar men jag tycker inte riktigt symtomen stämmer med t.ex. päronrost och päronkräfta.
Trädet står intill en 2,5 m hög ligusterhäck och mellan två äppelträd. Äppelträden ser ut att må bra, även om några frukter ruttnar på grenarna på det ena, och det andra bär dåligt med frukt.