Märta-Linnéa
04-09-2007, 09:28
När vi flyttade in i vårt hus i april stod päronträdet i blom. Jag skulle gissa att det är ungefär lika gammalt som huset, dvs. ca 30 år.
Ganska snart efter blomningen upptäckte jag att trädet inte mådde riktigt bra. Jag tyckte att bladverket tunnades ut. Bladen krympte liksom ihop och vissa blad fick fläckar. Från undersidan ser fläckarna svarta ut men när man tar ner bladen är det små gröna upphöjningar på baksidan. I början av augusti blev de röda (se bild). [attachment=7012:Bild_015.jpg]
Fläckarna blev så småningom upphöjningar på bladens undersida. De innehåller något fast. En insekt? [attachment=7015:Bild_018.jpg] Den här bilden är tagen för några veckor sedan. Nu är upphöjningarna brunare.
Stammen är också lite röd på något ställe (se bild). Jag ber om ursäkt för skärpan...[attachment=7013:Bild_017.jpg]
Det blev ganska många kart, men någon vecka senare började flera av dem mögla inifrån, medan de ännu satt på grenen. En svart prick syntes på dessa päronkart. Trots detta har vi nu ganska många - snart fullmogna - päron på trädet. De flesta är fina men en del har svarta prickar. [attachment=7014:Bild_019.jpg]
Vad kan det vara för fel? Jag har försökt läsa mig till ett svar men jag tycker inte riktigt symtomen stämmer med t.ex. päronrost och päronkräfta.
Trädet står intill en 2,5 m hög ligusterhäck och mellan två äppelträd. Äppelträden ser ut att må bra, även om några frukter ruttnar på grenarna på det ena, och det andra bär dåligt med frukt.
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2007, 14:55
De orange fläckarna på bladen ÄR päronrost.
Stammen vet jag inte om det är något större fel på.
Frukterna tycker jag ser ut att ha små angrepp av päronskorv.
Märta-Linnéa
04-09-2007, 15:36
Tack för snabbt svar. Jo, nu när jag googlade och hittade några bilder ser jag ju att det är päronrost.

Finns det något hopp? Vi har en del barrväxter i trädgården och jag hade tänkt ta bort dem i alla fall. Nu blir det snabbare än planerat. Jag får väl kika in i grannarnas trädgård också. Kan man se vilka barrväxter som är bärare?
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2007, 15:49
Päronrosten värdväxlar med sävenbom och kinesiska enar (J. chinensis)främst men även Juniperus virginiana och juniperus squamata brukar kunna värdväxla med denna svamp
Här hittas bild på hur rosten ser ut på värdväxtenDet är svårt att få bort päronrosten, som rekommendation brukar 400m anges som säkerhetsavstånd och man kan ju inte såga ner grannarnas enar, har man värdväxter nära päronträden i egna trädgården kan man nog minska ner angreppen något genom att ta bort dem.
Märta-Linnéa
05-09-2007, 07:29
Det konstiga är att vi inte har så mycket barrväxter i vår trädgård. Ingenting som liknar de växter du nämner i alla fall. Två grannar har en häck som liknar Juniperus virginiana och vi har en klottuja (tror jag) på framsidan.
Den barrväxt som står närmast päronträdet är mörkgrön med stickiga barr och liknar inte alls de som du nämner. Jag tror jag får söka mig längre bort. Att såga ner grannarnas enar blir inte populärt men jag ska titta försiktigt om jag kan se någonting som liknar svampangrepp på dem.
Det vore mycket lättare om felet gick att åtgärda på päronträdet...