Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera massor av blomlökar i gräsmattan, - redskap, krokussorter, jordmån?
          EKLO
          Inlägg 06-09-2007, 10:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Med viss tvekan har jag (nästan) bestämt mig för att föra in lite vårlökar i gräsmattan på sommarstället, som i övrigt är naturtomt. Ska det bli bra tror jag det ska handla om en jäkla massa lökar, lite klickvis, företrädesvis krokus tror jag (mest i nån blekgul färg så att det inte bryter av för mkt med naturtomstkänslan). För detta skulle jag ha en sån där "pinne" som man sticker i jorden för att få hål, eller kanske är det en alldeles onödig utgift och lika bra att köra ner stora spettet?

Gräsmattan är inte välskött och kommer aldrig att bli, och under den är det sten och grus på vissa ställen, mer jord på andra. Den är "klippt med inte anlagd" - om ni fattar vad jag menar, dvs det handlar om en massa olika sorters gräs på olika partier och klipper gör vi bara för att det ska gå att gå utan att omedelbart få 25 fästingar (nu får vi bara 5 så fort vi går ut, suck). Med detta sagt att förutsättningarna kanske inte är optimala, men jag tror det skulle kunna bli fint om det gick.

Ni som har erfarenhet och tankar om sådant: Ska man köpa ett lökjärn, eller är det onödigt? Ska man hälla sand över löken när man planterar i mattan, eller jord - gödsla? Har ni tips på blekgula krokussorter och var man kan få tag i dem (gärna postorder)? Får ni andra idéer på tidig-blommande sorter som kunde stämma med naturtomstkänslan?

tacksam för idéer och erfarenhetsutbyte!

mvh Eklo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2025, 08:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon