EKLO
Med viss tvekan har jag (nästan) bestämt mig för att föra in lite vårlökar i gräsmattan på sommarstället, som i övrigt är naturtomt. Ska det bli bra tror jag det ska handla om en jäkla massa lökar, lite klickvis, företrädesvis krokus tror jag (mest i nån blekgul färg så att det inte bryter av för mkt med naturtomstkänslan). För detta skulle jag ha en sån där "pinne" som man sticker i jorden för att få hål, eller kanske är det en alldeles onödig utgift och lika bra att köra ner stora spettet?

Gräsmattan är inte välskött och kommer aldrig att bli, och under den är det sten och grus på vissa ställen, mer jord på andra. Den är "klippt med inte anlagd" - om ni fattar vad jag menar, dvs det handlar om en massa olika sorters gräs på olika partier och klipper gör vi bara för att det ska gå att gå utan att omedelbart få 25 fästingar (nu får vi bara 5 så fort vi går ut, suck). Med detta sagt att förutsättningarna kanske inte är optimala, men jag tror det skulle kunna bli fint om det gick.

Ni som har erfarenhet och tankar om sådant: Ska man köpa ett lökjärn, eller är det onödigt? Ska man hälla sand över löken när man planterar i mattan, eller jord - gödsla? Har ni tips på blekgula krokussorter och var man kan få tag i dem (gärna postorder)? Får ni andra idéer på tidig-blommande sorter som kunde stämma med naturtomstkänslan?

tacksam för idéer och erfarenhetsutbyte!

mvh Eklo
Lars-Olof Arvids
Det blir säkert jättefint med krokus i gräsmattan. Att plantera lökar behöver inte vara så märkvärdigt. Det går bra att göra ett litet hål med en pinne, lägga ner löken och ha jord över. Fina blekgula sorter finns säkert, men vad de heter vet jag inte. Min favorit är den ljuslila snökrokusen (Crocus tommasinianus) som blommar mycket tidigt, bara några dagar efter att snön försvinner. Den stämmer säkert utmärkt med naturtomtkänslan, och med en så tidig sort riskerar inga yrvakna bin och fjärilar att bli utan mat.

Olle
EKLO
Tack för svar, det verkar enkelt då - och det där med mat åt bina var ju ett bra insäljningsargument på mig för en ljuslila sort. Får grunna.

Mvh eklo
kerstin z5-6
Dessutom blommar ju dessa en så oerhört kort tid -och på våren är ju naturen -i alla fall på vissa ställen fylld med färger vit och blåsipps mattor tex .. nog finns annat än gult ?
Jag rek om du ändå ska beställa stora mängder att titta på
Eurobulb

beställer du för 90 eu är det fraktfritt
De botaniska tulpanerna som är små och söta flera i gula toner b orde passa utmärkt i sådan plantering de med
Blomstertanten
Det går alldeles utmärkt att gräva bort en bit av grässvålen o sen ner med en grupp lökar och bara lägga tillbaks gräset igen. Enklast om man vill ha mycket lökväxter i grupper.

EKLO
Tack för väldigt bra tips - tänkte väl det ... yppar man väl sin lite tveksamma idé blir man mer övertygad av andras muntra tillrop. Tack!

mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon