Man borde nog använda regeln..man tar seden dit man kommer.. lite oftare. Den finns på alla språk, vilket visar att den är väl utbredd över hela världen...förmodligen ända sedan folken började förflytta sig till andra länder..ingen kunde andra språk än sitt eget, och om man då härmade urbefolkningens uppförande så visste man att man inte förolämpade någon.
Dvs , den kom säker till av samma anledning som protokoll och t om bordsskick...enbart för att underlätta samvaron.
Jag har ofta funderat på varför vissa länder måste acceptera andra folks vanor, när dom aldrig skulle göra detsamma i sitt land.
Jag hade också hört det där om att man inte hade fått sjunga den blomstertid på en skolavslutning..det är väl ingen riktig avslutning utan den, inte för en svensk iaf. Om 2 personer känner sig störda, ska då 40 finna sig i att vara utan den?
I många länder får ju kvinnorna inte vistas i samma rum som männen, eller i vissa byggnader, och det är ingen som skulle komma på tanken att försöka göra det..och det får hon alltså acceptera. Där hjälper det inte om hon säger att det ska hon visst göra, för det gör jag alltid hemma, och får jag inte göra det så känner jag mig mobbad..
OK, det kanske inte är ett bra exempel, men jag tror att ni förstår vad jag menar...
Jag vill minnas att jag läste om att det inte är så länge sedan man gjorde 6 juni till svenska flaggans dag och dessutom helg...konstigt att man gör det nu när folk nästan ine verkar våga flagga, bara för att några har fått för sig att om man gör det är man rasist.
1. Konstigt sätt att mäta rasism på...i Sverige har man väl flaggat sen flaggan kom till, och då visste man inte vad rasism var.
2. Det är ju så vackert när man ser en flagga mot en blå himmel...då är det sommar
3. Vad vore en båt utan sin vimpel eller flagga, När jag var liten så satte man upp den det första man gjorde när man kom i båten .
4.Idrottstävlingar...alltid hissar man flaggan för medaljörerna... På fotbollsplanerna målar folk sina flaggor över hela ansiktet
Jag hade ett långt brev med en massa om sånt...men jag tar nog den korta varianten
Bara en sak om det där med att T-Shirten kunde vara en symbol för att psyka några andra..då kan man ju undra vad "dom andra" hade valt för symbol för att psyka dom med flaggan..dom kanske fick igenom sitt budskap, under det att "flaggorna " fick ta av sig sina.?( dom kände sig nog väääldigt psykade när dom fick ta av sig tröjorna)
Jag tycker nog att det verkar gå lite väl långt, om det hade varit en klass med rasistiska problem så hade det säkert kommit ut i media...för det säljer säkert mer med....skola med starka rasistiska problembarn..än vad ...barnen fick inte ha svenska flaggan på tröjorna på klasskortet.
Dessutom verkar det ju inte vara tonårigar direkt, för jag tror inte att en tonåring skulle komma på tanken att ha en sån tröja på ett klasskort.... Lagom är bäst , sägs det