Jag ska bygga den ultimata förkultiveringsanläggningen i källaren och tänkte berätta om hur jag gör samtidigt. Kanske kan jag inspirera någon, kanske kan jag få tips av mer erfarna!
Jag har tillgång till ett rum som har använts till att förvara potatis i. Fönster i söder och väster. Aprikosa väggar...

men jag kan inte måla om eftersom jag har ont i axeln/armen. Betonggolv. El finns men ej vatten, det tänkte jag fixa genom att dra en slang från tvättstugan som ligger bredvid. På väggen finns en enkel ventil där jag tänker sätta en badrumsfläkt som är fuktstyrd. Så här såg rummet ut när jag hade slängt ut alla (snickarbänken får vara kvar medan jag jobbar) sambons saker:
källaröversikt.jpg ( 81.59k )
Antal nedladdningar: 110Längs ena långväggen, som är drygt 4 meter ska jag bygga ett bord som är 110 cm. brett. Det ska jag klä med plast och sedan lägga en underbevattningsmatta på. Ovanför bordet ska det hänga 6 st. 36W lysrörsarmaturer med två rör i varje. Jag hittade dem i snickarboa... Idag har jag och sonen skruvat fast regel på långsidan och de två kortsidorna. Sedan skruvade vi fast den långa regeln i framkant och stöttade upp den med två "ben". Ovanpå detta spikade vi fast brädor som skivmaterialet ska ligga på. Jag har köpt något som heter
trossbottenskivor som är 122 x 55 cm. och 6 mm. tjocka, typ som masonitskivor. De var lättare att få in i bilen, jag hade behövt släp för att kunna köpa vanliga masonitskivor. Så här blev resultatet av dagens arbete:
källaren1.jpg ( 80.13k )
Antal nedladdningar: 50