|
*Ulrica*
08-09-2007, 17:33
Jag ska bygga den ultimata förkultiveringsanläggningen i källaren och tänkte berätta om hur jag gör samtidigt. Kanske kan jag inspirera någon, kanske kan jag få tips av mer erfarna! Jag har tillgång till ett rum som har använts till att förvara potatis i. Fönster i söder och väster. Aprikosa väggar...  men jag kan inte måla om eftersom jag har ont i axeln/armen. Betonggolv. El finns men ej vatten, det tänkte jag fixa genom att dra en slang från tvättstugan som ligger bredvid. På väggen finns en enkel ventil där jag tänker sätta en badrumsfläkt som är fuktstyrd. Så här såg rummet ut när jag hade slängt ut alla (snickarbänken får vara kvar medan jag jobbar) sambons saker: [attachment=7188:källaröversikt.jpg] Längs ena långväggen, som är drygt 4 meter ska jag bygga ett bord som är 110 cm. brett. Det ska jag klä med plast och sedan lägga en underbevattningsmatta på. Ovanför bordet ska det hänga 6 st. 36W lysrörsarmaturer med två rör i varje. Jag hittade dem i snickarboa... Idag har jag och sonen skruvat fast regel på långsidan och de två kortsidorna. Sedan skruvade vi fast den långa regeln i framkant och stöttade upp den med två "ben". Ovanpå detta spikade vi fast brädor som skivmaterialet ska ligga på. Jag har köpt något som heter trossbottenskivor som är 122 x 55 cm. och 6 mm. tjocka, typ som masonitskivor. De var lättare att få in i bilen, jag hade behövt släp för att kunna köpa vanliga masonitskivor. Så här blev resultatet av dagens arbete: [attachment=7189:källaren1.jpg]
Oj, och jag som var så stolt över min lilla anläggning, men det blir ganska blek i jämförelse... Det kommer att bli kanon!
*Ulrica*
08-09-2007, 18:05
Här är länkar som jag har haft användning av när jag planerade: Mina egna frågor här på odla.nu: 1. Tips önskas för den ultimata förkultiveringsanläggningen2. Börja organisera mej inför vårvinterns perennsådd3. Hur fuktsäkra förkultiveringsanläggning inomhus?Belysning: 1. Lysrörsarmaturer2. Hur var det nu med lysrör?3. AoT, Sådd och förökning, Belysning4. AoT, Sådd och förökning, Allmänt - sådd inneHar du fler tips på länkar som kan vara användbara när man ska göra en förkultiveringsanläggning så PM´a mej så lägger jag in dem i detta inlägget!
ingrid fuxwall
08-09-2007, 20:21
Full av beundran
Jättefint, tänk så jag önskar en sån källare. Det enda jag undrar över är bevattningsmattorna. Jag använder inte själv såna så jag kan ha fel men jag har alltid trott att dom ska ligga på något och hänga ner i vattnet. Alltså typ kunna suga upp vatten eftersom. Jag tror katti med torpet kan en hel del om just bevattningsmattor. Om hon inte svarar själv kan du kanske söka bland hennes inlägg.
/Åsa
Jättefin anlägning  . Jag blir riktigt avundsjuk....jag får hållas i mitt kök jag Beträffande underbevattning. Jag använder underbevattningsmatta utan att ha något som den ”hänger ner i”. Jag vattnar aldrig mina ”småttingar” uppifrån eftersom jag har så svårt att få till det så det blir lagom. Jag lägger underbevattningsmatta i ”karet” som jag har krukorna i och håller mattan jämt fuktig men inte blöt. Det är mycket lättare att hälla en större ”dutt” vatten på mattan än mindre ”duttar” direkt i krukorna….tycker jag. /Anki
*Ulrica*
10-09-2007, 08:27
CITAT (Gåsis @ 09-09-2007, 20:21)  Det enda jag undrar över är bevattningsmattorna. Jag använder inte själv såna så jag kan ha fel men jag har alltid trott att dom ska ligga på något och hänga ner i vattnet. Alltså typ kunna suga upp vatten eftersom. CITAT (Anki V @ 09-09-2007, 20:39)  Beträffande underbevattning. Jag använder underbevattningsmatta utan att ha något som den ”hänger ner i”. Jag vattnar aldrig mina ”småttingar” uppifrån eftersom jag har så svårt att få till det så det blir lagom. Jag lägger underbevattningsmatta i ”karet” som jag har krukorna i och håller mattan jämt fuktig men inte blöt. Det är mycket lättare att hälla en större ”dutt” vatten på mattan än mindre ”duttar” direkt i krukorna….tycker jag. Jag ska använda underbevattningsmattan som Anki gör, i stället för att vattna i krukorna så vattnar jag på mattan. När jag jobbade på en handelsträdgård gjorde vi så. La vattenslangen på bordet och vattnade mattan... Om man vill kan man lägga tunna lister under plasten och mattan så att man får olika "zoner" så man kan vattna mycket på vissa ställen och mindre på andra.
Jaha, är det så det ska gå till. Inte konstigt då att jag inte riktigt får till det med bevattningsmattan hos mig /Åsa
*Ulrica*
22-09-2007, 14:45
Idag har jag och sonen fortsatt att bygga i förkultiveringsrummet. Jag kom på att jag hade bra låga hyllor som kanske skulle passa under "bordet" som jag bygger. Och tjosan! De passade perfekt! Så, bort med "stödbenen" och in med hyllorna i stället! Jag tyckte inte att det gjorde något att det blev lite tomt utrymme bakom, där hittade dessutom sonen en perfekt plats för en koja. Hyllorna på plats, dessutom har jag börjat hänga upp lysrörsarmaturerna: [attachment=7661:källaren2.jpg] Så här ser det ut lite närmare. Jag har satt på en bräda som "front" som bildar en kant på framsidan av bordet: [attachment=7662:källaren3.jpg] Sedan lade vi på trossbottenskivorna: [attachment=7663:källaren4.jpg] Nästa steg på bordet är plasten och underbevattningsmattan.
Siv i Bollnäs
23-09-2007, 09:42
Hej Ulrica! Ja här ser man ytterligare ett bevis på att "kvinnor kan"! Jag undrar bara hur du bar dig åt när du slängde ut sambons saker??? Slänger man ut - eller bara flyttar på - någon av min mans oftast onödigt sparda gamla prylar blir det nästan krig... Detta gör att det är nästan hopplöst att komma fram i det överfyllda garaget (bilar får det inte rum där!) Trots det har jag lyckats röja upp en bänk som jag kan använda till förodling. Där har jag hängt upp en lysrörsarmatur från Willab, likaså har jag gjort i ordning en bänk med lysrörslampa (loppis) med tre lysrör i gäststugan. Man får sträva på så gott man kan... Men lite tips på hur man kan slänga karln´s gamla saker vill jag gärna ha, hihi! Siv i Bollnäs
*Ulrica*
23-09-2007, 11:33
Hej Siv! Min sambo hjälpte till att ta ut sina saker från potatiskällaren. Han har en enorm verkstad (han är vapensmed) i ladan samt massor med andra utrymmen, snickarverkstad etc. etc. så det var knappast någon uppoffring för honom. Han har bott här ensam i 12 år och inte behövt ta hänsyn till någon annan... Så jag vet faktiskt inte... kanske lägga huvudet på sned och le fint...? Känslomässig utpressning - "om du verkligen hade älskat mej så hade du..." Eller nåt...
Fick ett bra tips om man har barn ihop... Jag har fött ditt/dina barn.
Siv i Bollnäs
24-09-2007, 15:16
Tja, jag tvivlar på att de ställda förslagen lönar sig i det här fallet! (Jag kan ju testa förslag 1, fast jag har för mig att det är gjort för längesen...) Inga barn har vi ihop heller, fast vi har mycket annat ihop då vi camperat ihop i 28 år nu... Vi har inga stora utrymmen att sprida ut grejor på, så verkstad eller speciell snickarbod saknas! Jag kan tycka att det måste vara gudomligt att ha stora biutrymmen! Har man inte det så får man vara lite klurig... både när det gäller att göra sig av med saker (även makens gamla prylar som inte kommer att användas av någon varken nu eller i evighet)  och att hitta på lösningar för att få plats med t ex sina plantor. Hej!
Ja jag hade ju inte heller plats på bänken som jag nu har städat av, men jag flyttade hit för 5 år sen, så vi har hunnit plocka lite här och var i kartonger, och när man ställt ihop eländet gick det ställa undan. Då har jag svårare att övertyga gubben om att oljetanken måste ut nästa sommar, men ut ska den!
*Ulrica*
11-11-2007, 17:54
Då är det dags att visa lite nya bilder igen! Igår lade jag på dubbelt lager med byggplast på hela "bordet" och lär plasten gå upp ca. 5 cm. på kanterna runtom. Jag delade av bordet med två lister, så att det blir 3 "avdelningar". Då kan man välja om man vill köra bevattningsmatta på alla eller ej och hur mycket man vill vattna på resp. avdelning. [attachment=9396:20.jpg] Bevattningsmattan köpte jag från Willab Garden. Här kan du se mattan (klicka här). Den har ett svart plastskikt överst för att förhindra algtillväxt på ytan. [attachment=9397:21.jpg] Det är nu ca. 12 grader i rummet och jag har armaturen ovanför pelargonerna tänd 12 timmar per dygn. Temperaturen kommer att sjunka när det blir kallare ute men det understiger aldrig 5 grader. Nästa steg är att installera en gammal diskbänk som arbetsyta, ett litet bord och en skön fåtölj att sitta och njuta i...
ewa zon 3
11-11-2007, 19:42
CITAT (*Ulrica* @ 11-11-2007, 17:54)  litet bord och en skön fåtölj att sitta och njuta i... Haha, så du tror du kommer få tid till att sitta och njuta när frösådderiet sätter igång på allvar Skämt åsido, det blir kalasfint med bygget i källaren hos dig /Ewa
kerstin z5-6
11-11-2007, 19:57
Ser fint ut -men välj pinnstol -det är jobbigt att står o skola ut
ingrid fuxwall
11-11-2007, 22:27
Du behöver en gungstol att vila ut i - vill du ha min?
ingrid som inte tycker om att slänga saker som går att använda
*Ulrica*
12-11-2007, 10:46
Tack, Ingrid men vi har nog något som kan omplaceras... Ulrica, som har en sambo som sparar på allt som borde slängas...
Eva i Höga
12-11-2007, 11:47
Ulrica, du är fantastiskt duktig! Jag har ju sett lite av dina växter, du är så noggrann och det blir verkligen fint. Roligt för dig att du har goda utrymmen och en duktig liten son som hjälper dig. Kommer nog och tittar på ditt mästerverk så småningom.
Säger Eva som också har massor av utrymme men en man som inte slänger, han är ekorre
*Ulrica*
12-11-2007, 12:04
CITAT (ewa zon 3 @ 11-11-2007, 19:42)  Haha, så du tror du kommer få tid till att sitta och njuta när frösådderiet sätter igång på allvar  Jaaa...  jo, men jag är en sån som jobbar hårt i 30 minuter och sedan sitter stilla i 10 minuter och bara "är" och vad kan passa bättre att ha för ögonen då, än spirande sådder? CITAT (Eva i Höga @ 12-11-2007, 11:47)  Ulrica, du är fantastiskt duktig! Jag har ju sett lite av dina växter, du är så noggrann och det blir verkligen fint. Roligt för dig att du har goda utrymmen och en duktig liten son som hjälper dig. Kommer nog och tittar på ditt mästerverk så småningom. Tack!  Ja, min son  är helt underbar, han älskar att hjälpa mamma. Du är så välkommen! Angående våra ekorrar så får man bearbeta dem lite i taget...
Lars-Olof Arvids
12-11-2007, 12:27
Ulrica, vad härligt att läsa om din entusiasm och se hur fantastiskt fint du gör det! Jag hoppas verkligen att jag får möjlighet att komma och se dina odlingar på plats så småningom - fast jag vet inte om jag vågar släppa in dig i min lilla källare med en synnerligen amatörmässig motsvarighet nu. Olle
*Ulrica*
12-11-2007, 13:09
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-11-2007, 12:27)  fast jag vet inte om jag vågar släppa in dig i min lilla källare med en synnerligen amatörmässig motsvarighet nu.  Vi får väl se när jag väl börjar så... jag kanske slår sönder alltihopa i ett anfall av besvikelse och önskar att jag hade börjat i lite mindre skala.... Ulrica, som inte känner till ordet "lagom" utan alltid satsar 150%.... Misstänker att jag kommer att bli stamkund här i "Förkultivering och förökning" till våren med 1000-tals inlägg som börjar med "-Hjäääälp...."
ewa zon 3
12-11-2007, 17:32
CITAT (*Ulrica* @ 12-11-2007, 12:04)  Jaaa...  jo, men jag är en sån som jobbar hårt i 30 minuter och sedan sitter stilla i 10 minuter och bara "är" och vad kan passa bättre att ha för ögonen då, än spirande sådder?  Ja det är viktigt att komma ihåg att njuta av det man håller på med Har trots utrymmesbrist i uterummet alltid behållit minst två mindre fåtöljer så att man jag sitta ner och ta en fika och titta på allt som växer + drömma om fler sorts fröer som jag bara måste så /Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|