Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur ska ett butiksbiträde bete sej?, Får han/hon vara hur sur som helst?
          Cacki
          Inlägg 09-09-2007, 18:21
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          Nog kan man väl, som kund, förvänta sej att bli trevligt bemött. Visst kan väl alla ha en dålig dag, men alltid lika surmulen??....Nä nä, den personen borde ta tag i sej själv och fundera på hur h*n själv skulle vilja bli bemött om det var h*n som var kunden. Låter defenitivt som om det där affärsbiträdet borde få gå en charmkurs och lära sej lite hyfs, tycker jag.


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 09-09-2007, 18:41
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          Jag måste bara få "försvara" sura kassörskor/er..

          Visst det är ett serviceyrke... men alla passar inte överallt, men måste ha ett jobb... och vad jag förstår så är det relativ dåligt betalt..??? Och dåliga arbetstider....

          Och hur ofta har jag inte hört hur kunder "ger sig på" just kassörkskorna när något är fel (fel pris t.ex)
          Jag kan förstå att ibland blir det bara för mycket... och tyvärr kan det drabba fel kund.

          Sailor Pluto: Jag tycker inte att du har fel, men det finns mer än en sida av myntet. Ge kärringen en blomma.. det var ett bra förslag. Testa och se vad som händer.

          b
           
          Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 09-09-2007, 19:52
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem sedan:
          06-01-2007
          Medlem nr: 8 942



          Jo, nog förstår jag att det ligger något bakom, det kan ju bero antingen på något i privatlivet eller på att vissa kunder beter sej illa smile.gif . Fast ändå, ta inte ut det på mej fear.gif .
          Grejen är att den här personen faktiskt äger affären (fick reda på det nyss)... Så det är nog ett självvalt yrke! Jag får helt enkelt fortsätta vara trevlig och kanske sätta in en tack-annons i tidningen smile.gif . Och om det inte funkar får jag försöka att inte bli less på surandet.... Kommer inte sluta handla där, för det är väldigt praktiskt att ha affären inom gångavstånd.


          --------------------

          Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
           
          Citera
          HelenN
          Inlägg 09-09-2007, 20:08
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem sedan:
          11-05-2007
          Medlem nr: 10 333



          CITAT
          CITAT (Magdis @ 09-09-2007, 19:06) *
          Vad gullig du är lämås! wub.gif Det funkar säkert perfekt på sura tanter. Men vad gör man med nonchalanta och snorkiga typer som hellre står och pratar med sina kompisar än att betjäna kunder?


          Då säger man "ursäkta, stör jag" eller "vet ni vart expediten tog vägen" smile.gif....så får de väl skämmas lite!


          --------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"


          Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 09-09-2007, 20:19
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          Alltså, så här tycker jag: Det är helt OK att vara sur som butiksbiträde. Arbetsuppgiften för henne är inte att vara trevlig, utan att ta betalt för varorna samt ta emot synpunkter exempelvis på sortimentet och se till att vidarebefordra synpunkter till ledningen. Jag anser att vi ställer för höga krav på varandra. Detta gäller framför allt kvinnor enligt min erfarenhet. Var sur tillbaka så känns det bättre! Sluta knyt näven i fickan, ner i skiten! yes.gif


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          HelenN
          Inlägg 09-09-2007, 20:46
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem sedan:
          11-05-2007
          Medlem nr: 10 333



          CITAT
          CITAT (freddie @ 09-09-2007, 21:19) *
          Alltså, så här tycker jag: Det är helt OK att vara sur som butiksbiträde. Arbetsuppgiften för henne är inte att vara trevlig, utan att ta betalt för varorna samt ta emot synpunkter exempelvis på sortimentet och se till att vidarebefordra synpunkter till ledningen. Jag anser att vi ställer för höga krav på varandra. Detta gäller framför allt kvinnor enligt min erfarenhet. Var sur tillbaka så känns det bättre! Sluta knyt näven i fickan, ner i skiten! yes.gif


          Kolla denna länk:
          http://afi3.ams.se/go.aspx?c=107
          -försäljning, inköp, marknadsföring
          - säljare i butik och varuhus.....kopierat ett litet avsnitt ur texten:
          Som alla säljjobb är ditt arbete fyllt av kontakter.
          Du måste klara att ge god service och vara på gott humör trots att du är stressad eller att kunden är besvärlig. Andra viktiga egenskaper är ansvarskänsla och ordningssinne.

          Sen får man ju absolut tycka vad man vill, men ett trevligt bemötande säljer ju mer än nåt annat!

          Redigerat av lämås: 09-09-2007, 20:51


          --------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"


          Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 09-09-2007, 20:55
          Länk hit: #27


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Tycker, förutom korrekt service, att det räcker om säljaren är neutral. Behöver inte ha glatt/gott humör - det ser jag som en bonus möjligen. Däremot, en sur säljare, det är ju inte bra. I betydelsen snäser åt kunder etc.

          Redigerat av Pirum: 09-09-2007, 20:56


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 09-09-2007, 21:00
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Sur kanske man kan vara vissa dagar och det måste man ju få vara, men det finns ingen ursäkt för att vara otrevlig för det. Att vara säljare är ju ett serviceyrke precis som mitt yrke (sjuksköterska) Tänk om jag skulle vara sur och otrevlig mot patienterna! sad.gif Nä minsann, man måste vara professionell. rtfm.gif
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 09-09-2007, 21:07
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (lämås @ 09-09-2007, 21:46) *
          Kolla denna länk:
          http://afi3.ams.se/go.aspx?c=107
          -försäljning, inköp, marknadsföring
          - säljare i butik och varuhus.....kopierat ett litet avsnitt ur texten:
          Som alla säljjobb är ditt arbete fyllt av kontakter.
          Du måste klara att ge god service och vara på gott humör trots att du är stressad eller att kunden är besvärlig. Andra viktiga egenskaper är ansvarskänsla och ordningssinne.

          Sen får man ju absolut tycka vad man vill, men ett trevligt bemötande säljer ju mer än nåt annat!

          Jag håller inte riktigt med om ams kravbeskrivning. Jag anser att ett rakt, ärligt sätt är det bästa människor emellan. Finns inget värre än påklistrade leenden. Problemet är att man lätt tar saker och ting för personligt. Bara för att en människa är sur mot mig så är det fel på mig - så jag försöker vara ännu vänligare mot den sure för att så att säga visa "att så här skall du bete dig". Så riskeras er relation att "polariseras", den sure blir ännu surare av ren trots och den "glade" blir ännu mer påklistrad och falsk. Så kan det inte fortsätta. Förklara vad du känner, säg vad du tycker!!!!


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Trädgårdsflanöre...
          Inlägg 09-09-2007, 21:47
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem sedan:
          06-09-2007
          Medlem nr: 12 368



          aanderss: jobbade de fyra i affären??? Då skall du vara lycklig, för idag är man glad om man hittar någon mer än den som står i kassan i mindre butiker.

          Sailor Pluto: Om det inte hjälper att be kassörskan om nya varor, så gå till föreståndaren/chefen (om det inte är samma person) Det är alltid bättre att prata med hjärnan, än med bakentongue.gif


          --------------------
          Trädgården är en form av självbiografi.
          fritt efter Sydney Eddison
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 10-09-2007, 06:25
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          CITAT (freddie @ 09-09-2007, 21:19) *
          Alltså, så här tycker jag: Det är helt OK att vara sur som butiksbiträde. Arbetsuppgiften för henne är inte att vara trevlig, utan att ta betalt för varorna samt ta emot synpunkter exempelvis på sortimentet och se till att vidarebefordra synpunkter till ledningen. Jag anser att vi ställer för höga krav på varandra. Detta gäller framför allt kvinnor enligt min erfarenhet. Var sur tillbaka så känns det bättre! Sluta knyt näven i fickan, ner i skiten! yes.gif



          Aha g.gif .............
          Men om en av personalen i butiken kastar frukt i huvudet på kunderna då? shy.gif Tycker du då att kunderna skall kasta tillbaka? slap.gif Det problemet hade vi tidigare i våran butik. Nu löstes det hela genom att den personen fick börja arbeta mer "bakom hyllorna" så hon slapp att ha så mycket kundkontakt.


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 10-09-2007, 08:13
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem sedan:
          17-11-2006
          Medlem nr: 8 823



          *raderat*

          Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 08:48
           
          Citera
          Bettson
          Inlägg 10-09-2007, 09:35
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          Fast i ärlighetens namn så ska man veta att det finns otrevliga kunder också som beter som som om de har en skruv lös. Och personal som har sitt arbete och inte kan komma loss utan vidare ( kanske inte finns några jobb) de kan bli slitna dom också.

          Ophelias råd att handla någon annanstans tycker jag är bra för jag tar det väldigt personligt när jag blir illa behandlad av en expedit. Och varför ska jag belasta mig med det?

          Som tex i somras så skulle jag en söndag köpa en fönsterpensel för oljefärg och gjorde misstaget att göra det på Bauhaus.

          Det var rena kaoset på penselhyllan och inga ordentliga märkningar så jag kunde hitta själv. Prismärkningen var nästa obefintlig den också. Jag försöktre i 35 minuter få kontakt med den kvinnliga expedeiten. Jag vet att hon ser mig för vi hade ögonkontakt. men hon antingen pratar oavbrutet i telefonen eller vänder ryggen och går. Jag står synligt vid disken men börjar till slut följa efter henne så fort hon avslutate ett telefonsamtal. Hon ser mig fortfarande men vänder mig hela tiden ryggen. Jag går tillbaka till disken i hopp om att det skulle komma någon annan, men försöker fortfarande viftande med handen påkalla uppmärksamhet.
          Expediten tar däremot andra kunder emellan.

          Till slut så ringer jag hem till min man och han säger att ta en pensel av välkänt märke med grönt skaft så "tror jag att det är rätt". Det känns inget vidare att chansa för ifall det är fel så kommer penslen att fälla borst i målarfärgen vid andra målningen.

          Så går jag till kassan och köar tio personer fram. När det så är min tur, det var jag och en till kvar så slänger kassörskan upp skylten och säger att hon skall gå på rast. Jag har också suttit i kassa och där fick vi minsann anpassa rasterna till när det var lite lugnare. Dvs man stängde inte sin kassa rakt framför näsan på en kund så att de får köa två gånger.Man väntade på en lucka och stänger.

          Så köar jag lika länge i nästa kassa. När jag kommer fram till kassörskan så fanns det ingen streckkod på penseln. Kassörksan säger då att jag får gå tillbaka till färgavdelningen för att kolla priset och streckkoden. Det fanns ingen annan likadan pensel svarar jag och ingen prismärkning heller.

          Kassörskan blir då sur och säger att jag måste gå tillbaka till färgavdelningen och prata med personalen. Jag svarar att det inte finns någon personal som vill prata med mig där eftersom jag försökt i 35 minuter att få kontakt med säljaren som antingen hela tiden pratar i telefon eller vänder mig ryggen.Ring och fråga, det vägrade hon.

          Konstigt nog så har personalen generalorder att alltid svara i telefonen när kassan ringer och frågar om märkning och pris. Kassörskan kunde gjort det nu också för det var en 15 mm spröjspensel av ett visst märke med grönt skaft. Det borde personalen kunna hitta i datorn. Men jag....... jag skulle av någon anledning knalla tillbaka sjävl.


          Kassörskan får ett utbrott ranting.gif och skickar mig tillbaka till färgavdelningen. Någonstans där gick säkringen och jag var sur som en ättiksgurka när jag kommer tillbaka till färg. angry.gif Den snobbiga ordinarie expediten vänder mig fortfarande ryggen. Min blick var sådan att hade man visat mig en liter mjölk så hade man inom en minut kunnat sälja den som filmjölk, den hade surnat på en gång. Men jag skällde inte på någon utan var så där iskall, men med surmulet ansikte.

          Nåväl en stackar helgextraanställd tog emot mig för nu hade man tydligen ringt från kassan och talat om att det var en surkärring på väg. Den stackars helgextra kunde varken hitta pris eller svara på mina frågor. Dvs var detta en pensel avsedd för vattenbaserad eller oljebaserad färg.

          Det har ingen betydelse svarade har utan det var mera en fråga om komfort när man målade.

          Oups sa jag. Då kan jag tala om för dig för framtida yrkeskunskapers bruka att ifall du har en pensel för vattenbaserat bruk och sätter den i lacknafta så kommer den att fälla strån i färgen när du målar nästa gång, dvs penseln är förstörd och den förstör det du målar.

          Efter diverse letade i datorn lyckas han ordna ett streckkodsnummer till penslen och jag får återigen gå tillbaka till kassan.


          Endast en kassa var öppen och det var sura kassörskans. Jag köar återigen ganska länge och när jag kommer fram så utan ett ord så slår kassörskan streckkoden daskar penseln i disken tar emot betalningen och slänger pengarna på disken tillsammmans med kvitton.

          Tack för bra service och trevligt bemötande sa jag och gick med ett tillkämpat leende. whistling.gif

          Men log gjorde jag inte inombords. Jag svor hela vägen hem ( tre mil). jag känner mig väldigt tillintetgjord över så nonchalant behandling. Det känns som om man är luft när folk ser dig men vänder dig ryggen.

          Visserligen vet jag att Bauhaus har världshistoriens sämsta personalpolitik och verkligen behandlar sin personal dåligt men...........

          Jag säger som Ophelia varför utsätta sig för detta....... jag handlar på k-kauka eller Silvan i stället naughty.gif
           
          Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 10-09-2007, 09:40
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem sedan:
          17-11-2006
          Medlem nr: 8 823



          *raderat*

          Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 08:47
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 10-09-2007, 09:58
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Ja inte sjutton hade jag orkat ha ett sånt tålamod som dig Bettson - jag hade bränt säkringarna redan på färgavdelningen om jag upptäckt att expiditen nonchat mig när jag visade att jag behövde hjälp. Och att gå tillbaka till avd. för att kolla streckkoder och prisuppgift på hyllkanten är inte kundens uppgift - utan personalens.

          Det finns ett par affärer här i stan som jag inte längre besöker p.g.a. personal som verkar vara ointresserad av att sälja. Men jag kan förstå Sailor Plutos dilemma på sätt och vis, där handlar det ju om att vara tvungen åka flera mil om hon väljer att inte handla i affären med sura kassörskan - tillika ägaren av butiken.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 10-09-2007, 10:03
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          Ja, jag kan bara upprepa det som jag skrev i en tråd i ett liknande ämne för några veckor sedan: Detta beteende kallas för anställningstrygghet.


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Snöflinga
          Inlägg 10-09-2007, 10:10
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem sedan:
          01-08-2004
          Medlem nr: 4 203



          Med den behandlingen skulle jag inte tveka en sekund att kontakta ansvarig ledning för butiken angry.gif
           
          Citera
          Trädgårdsflanöre...
          Inlägg 10-09-2007, 10:34
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem sedan:
          06-09-2007
          Medlem nr: 12 368



          Dålig utbildning av butikspersonal. Åk till Tyskland. Har hört att man måste gå flera månader utbildning för den branch man skall arbeta i. Det märks!! De kan service, har kunnandet och är trevliga i butikerna.
          Inga sura miner eller expediter som pratar med kompisar under arbetstid. Hjälper till och plockar fram det man vill ha. mm mm

          I vissa svenska affärer, kan man tro att butikpersonalen plockats upp, när de stod utanför och väntade på bussen. laugh.gif


          --------------------
          Trädgården är en form av självbiografi.
          fritt efter Sydney Eddison
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 10-09-2007, 11:33
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          CITAT (Trädgårdsflanören @ 10-09-2007, 11:34) *
          Dålig utbildning av butikspersonal. Åk till Tyskland. Har hört att man måste gå flera månader utbildning för den branch man skall arbeta i. Det märks!! De kan service, har kunnandet och är trevliga i butikerna.
          Inga sura miner eller expediter som pratar med kompisar under arbetstid. Hjälper till och plockar fram det man vill ha. mm mm

          I vissa svenska affärer, kan man tro att butikpersonalen plockats upp, när de stod utanför och väntade på bussen. laugh.gif


          Precis! Likadant i Danmark (precis som jag nämnt i tidigare tråd i samma ämne).


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          humla
          Inlägg 10-09-2007, 12:25
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem sedan:
          01-11-2003
          Medlem nr: 2 492



          Har själv arbetat i en medelstor livsmedelsaffär, och tycker att det ingår i yrket att vara trevlig. Absolut inte överdrivet trevlig eller smörig, bara normalt trevlig som man är mot människor man inte känner. Griniga och misstänksamma kunder som verkligen letar fel och tror att man försöker lura dem på 50 öre, det är en del av jobbet. Det enda man kan göra är att inte ta det personligt utan tänka, att har de verkligen inget bättre för sig än att vara sura och leta fel. Men man måste trots allt ha ett bra bemötande, och försöka lösa de problem som uppstår på smidigaste sättet.

          /Elin
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-12-2025, 04:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon