Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ID-hjälp, Groda eller padda?, Vad har flyttat in i dammen?
          Jill-Ulrika
          Inlägg 10-09-2007, 10:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

Hej!

I maj byggde vi en ca halvmeter djup damm i trädgården, (det är meningen att det ska likna en liten källa). I dammen har vi vattennate och vattennejlikor och nu även ett groddjur. happy.gif

Varför jag skriver groddjur är för att jag inte har en aning om ifall det är en groda eller en padda. Har försökt söka på nätet men inte kommit fram till något vettigt. På naturskyddsföreningens hemsida hade de fina bilder och läten på grodor och paddor men inget som liknade min besökare/granne/"inneboende" särskilt väl.

Nu behöver jag lite ID-hjälp, har har förstått så mycket att en padda är vanligare och större med vårtigare hud än en groda och att grodan har en midja till skillnad ifrån paddan. Nu har jag inte sett så mycket av själva kroppen eftersom den nästan alltid är under ytan och vattennaten...

Detta är signalementet: ca 5-9 cm stor, smalt, brun-grönt fläckigt eller strimmigt, slätt huvud med små, utstående ögon och relativt spetig nos.

Varningsläte: som ett kort pipskrik samtidigt som groddjuret tog ett skutt ner i dammen då jag av misstag råkade skrämma den under ogräsrensningen. sad.gif

Skulle vara väldigt kul att veta vad som bosatt sig i dammen och kanske även något tips inför vintern, om jag nu vill att det lilla groddjuret ska stanna, har ingen aning om hur grodor och paddor övervintrar. Planerar att tömma dammen på vatten men nu har jag nästan inte mage, för vad ska hända med "paddgrodisen" då?dunno.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 20:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon