Jill-Ulrika
Hej!

I maj byggde vi en ca halvmeter djup damm i trädgården, (det är meningen att det ska likna en liten källa). I dammen har vi vattennate och vattennejlikor och nu även ett groddjur. happy.gif

Varför jag skriver groddjur är för att jag inte har en aning om ifall det är en groda eller en padda. Har försökt söka på nätet men inte kommit fram till något vettigt. På naturskyddsföreningens hemsida hade de fina bilder och läten på grodor och paddor men inget som liknade min besökare/granne/"inneboende" särskilt väl.

Nu behöver jag lite ID-hjälp, har har förstått så mycket att en padda är vanligare och större med vårtigare hud än en groda och att grodan har en midja till skillnad ifrån paddan. Nu har jag inte sett så mycket av själva kroppen eftersom den nästan alltid är under ytan och vattennaten...

Detta är signalementet: ca 5-9 cm stor, smalt, brun-grönt fläckigt eller strimmigt, slätt huvud med små, utstående ögon och relativt spetig nos.

Varningsläte: som ett kort pipskrik samtidigt som groddjuret tog ett skutt ner i dammen då jag av misstag råkade skrämma den under ogräsrensningen. sad.gif

Skulle vara väldigt kul att veta vad som bosatt sig i dammen och kanske även något tips inför vintern, om jag nu vill att det lilla groddjuret ska stanna, har ingen aning om hur grodor och paddor övervintrar. Planerar att tömma dammen på vatten men nu har jag nästan inte mage, för vad ska hända med "paddgrodisen" då?dunno.gif
Lars-Olof Arvids
Sådant här är inte lätt utan bild. Både grodor och paddor varierar i färg. Kan du inte försöka se om den har vårtig eller slät hud? Det är nog det säkraste kännetecknet. Går det inte att ha vattnet kvar i dammen över vintern? Det har jag i min damm och det fungerar utmärkt. Grodor och paddor övervintrar ofta på botten av dammar, men kan även göra det i något skyddat ställe på land.

Olle
ängsvädd
Grodor och paddor kan övervintra i vatten som inte bottenfryser, men även på land, i lövhögar, under brädor, rishögar etc. Jag brukar tömma min lilla groddamm för ett år råkade jag ut för att flera grodor frusit fast och avlidit i isen i dammen, så sedan dess tömmer jag alltid dammen, men ordnar löv- och brädhögar som övervintring nära dammen. Jag har köpt en bok från SNF om svenska grod- och kräldjur. Länk till beställning av boken finns på http://www.skoldpaddormedmera.se/ under Andra herptiler, svenska grod- och kräldjur, boktips

Om jag har tid över ska jag kolla i boken o se om jag kan artbestämma groddjuret.

Grattis förresten till besökaren smile.gif

Ser nu att du bor i zon I- II, då kanske inte dammen bottenfryser, eller det går lätt att förhindra det.
Tosan
Jag vill åxå ha grodor!
I fjol släppte jag ut grodyngel som kläcktes i en skål inne. Vi har ett gammalt sittbadkar nergrävt ute som fågelbad typ, men väl skyddat av ormbunkar. Och på ett par dar hade trasten plockat allihop crying.gif
Måste man ha en damm eller en brunn för att kunna ha grodor?
ängsvädd
Ja, man måste ha en damm om de ska kunna föröka sig. Ynglena är ju vattenlevande. Visst kan man få grodor på besök annars, men de måste ha vattensamlingar för att fortplanta sig.
Tosan
Ja, jag tycker ju att det borde räcka med badkaret, särskilt som vi har rätt mycket vatten i närheten. Men det kan hända att de får för lite att gömma sig i helt enkelt.
ängsvädd
Det har du nog rätt i. Att ha buskage, daggkåpor mm nära dammen, eller badkaret smile.gif hjälper grodynglen.
Jill-Ulrika
Tack för alla snabba svar, jag ska verkligen försöka fota paddan/grodan så snart som möjligt. Men än har jag ingen bild tyvärr.

MimmiH du skrämde mig rejält med grodorna som frusit fast i dammen. Det får bara inte hända då blir jag jätte -cry-.gif ledsen. Undrar hur djup en damm måste vara för att inte bottenfrysa? Min damm är liten och ca en halvmeter djup, som jag tidigare nämnt.

Lars-Olof Arvids, det jag sett av huvudet med vattennaten på är att det är slätt, men en ungpadda kanske inte har så vårtig/knottrig hud? Jag har sett en riktig feting till padda i trädgården för några år sedan (innan jag flyttade in). Så det kanske är någon släkting till den paddan. Själv hoppas jag att det är en groda, mest för att de är sötare och kanske mindre vanliga.

Ska ut med kameran för att se om jag kan få en bild:)
Tosan
CITAT (MimmiH @ 10-09-2007, 13:02) *
Det har du nog rätt i. Att ha buskage, daggkåpor mm nära dammen, eller badkaret smile.gif hjälper grodynglen.

Ja det var därför jag trodde att de skulle klara sig eftersom ormbunkarna döljer hela badkaret... Men fåglarna är väl smartare än så...
Gossen Ruda
Om gästen hoppar ner i vattnet vid fara är det definitivt en groda, paddor gör inte så. Dels så uppsöker dom sällan vatten utom vid lektiden och dels så hoppar dom inte. Vilken grodart det är frågan om kan jag inte säga, knappt ens efter en bild.
Jill-Ulrika
Det är lite trist men jag tror grodan försvunnit, har inte sett den på flera veckor, så nu vet jag inte hur jag ska göra, tömma eller inte tömma, det är frågan.

Tänk om det har gått i dvala i dammen redan och jag börjar tömma, vad gör jag då unsure.gif
Gossen Ruda
Troligen har den givit sig iväg för att hitta en övervintringsplats, det är inte alla grodor som övervintrar i vatten. Töm dammen nu så att OM den finns där, den kan söka en ny plats.
Morbid
Eftersom jag läste i början av tråden att amfibien hade spetsig nos, så borde det vara en art av groda.. Men vilken är tuffare att säga utan bild.

Här är en länk till en sajt med Europeiska reptil-, amfibiearter. Amphibians and Reptiles of Europe
svennis
Tycker det är kul med Paddor och Grodor.
Förut har jag tyckt blandat ihop dom.
Grodor är glatta och Paddor är torra.
Vanliga grodan är grön som gräsmatta.
Bild på padda, rund som en Kopadda, bladda och samma färg.

http://www.snf.se/images/projekt/djur-natu...natur-padda.jpg

Är ny här och biodlare. Var kan jag skriva om bi? Tycker det hör till naturen.
Bland husdjuren tycker jag inte de hör hemma.
Råd g.gif
anna_rispan
Prova att skriva på husdjur iallafall. pappa har varit biodlare och han gillade att tala om att det var sveriges minsta husdjur.
Jill-Ulrika
CITAT (svennis @ 22-10-2007, 16:44) *
Tycker det är kul med Paddor och Grodor.
Förut har jag tyckt blandat ihop dom.
Grodor är glatta och Paddor är torra.
Vanliga grodan är grön som gräsmatta.
Bild på padda, rund som en Kopadda, bladda och samma färg.

http://www.snf.se/images/projekt/djur-natu...natur-padda.jpg

Är ny här och biodlare. Var kan jag skriva om bi? Tycker det hör till naturen.
Bland husdjuren tycker jag inte de hör hemma.
Råd g.gif

Jag tror nog att det var en vanlig groda jag hade kanske en unggroda?

Hursomehelst tycker jag att biodling är ett väldigt passande ämne både för Natur och husdjursforumet. Om någon på husdjursforumet ifrågasätter dina inläggs placering tycker jag du ska citera anna_rispan, att det är sveriges minsta husdjur. Himla sött sagt tycker jag happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon