Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrus - övervintring - behöver klargörande
          MariaS
          Inlägg 10-11-2007, 17:48
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Vilken härlig planta. Glöm inte att duscha den lite då och då, så att den klarar omställningen på luftfuktigheten.

Citera
          freddie
          Inlägg 10-11-2007, 17:56
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (MariaS @ 10-11-2007, 17:48) *
          Vilken härlig planta. Glöm inte att duscha den lite då och då, så att den klarar omställningen på luftfuktigheten.

Ja, visst ser den skön ut! Har stått ute sedan jag köpte den i juni, nu återstår att se hur det går över vintern. Skall följa ditt råd att duscha (varje dag?).

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          MariaS
          Inlägg 10-11-2007, 18:02
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Nej inte varje dag. Det räcker med en till två gånger /månad om du tar den "stora" duschen i badrummet. Använder du blomduschflaska, kanske en gång i veckan.
          Jag har ju mina citrusar i ett "tropiskt" rum. Där blir de handduschade en gång /vecka (lördagar) och de verkar då trivas utmärkt. Glömmer jag däremot att duscha under en period, verkar de ha en tendens att tappa bladen och får gärna spinn också. Om spinnet har med luftfuktigheten att göra vet jag inte, men som sagt, min erfarenhet är att om luften blir för torr, verkar spinnet komma på köpet.

Citera
          freddie
          Inlägg 10-11-2007, 18:20
          Länk hit: #44

Medlem

Tack Maria, du är en klippa. Nu när vi ändå pratar luftfuktighet har jag läst att man skall vara försiktig så att bladen inte är fuktiga för mycket. Läs nedan (hämtat från www.citrusplants.com där jag köpt en kalamondin och en lime från):

HUMIDITY

• Your citrus plant will survive happily indoors in centrally heated houses where the humidity of the air is normally low.

• Do not spray the leaves of your citrus plant with a mist sprayer, this will only wet the leaves and increase the changes of developing fungal diseases.

• Prevent the leaves from remaining damp or wet for more than a few hours a day. If your plant is in a conservatory during the winter, it is important that each day the windows are opened to reduce the humidity to allow the leaves to dry.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-11-2007, 18:23
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (freddie @ 10-11-2007, 18:20) *
          Tack Maria, du är en klippa. Nu när vi ändå pratar luftfuktighet har jag läst att man skall vara försiktig så att bladen inte är fuktiga för mycket. Läs nedan (hämtat från www.citrusplants.com där jag köpt en kalamondin och en lime från):
          HUMIDITY

• Your citrus plant will survive happily indoors in centrally heated houses where the humidity of the air is normally low.

• Do not spray the leaves of your citrus plant with a mist sprayer, this will only wet the leaves and increase the changes of developing fungal diseases.

• Prevent the leaves from remaining damp or wet for more than a few hours a day. If your plant is in a conservatory during the winter, it is important that each day the windows are opened to reduce the humidity to allow the leaves to dry.

det är mest om det är kallt det är en fara , men mina har aldrig haft problem med det och dom har stått ute nu i 2skånksa höstar( dimma nästan varje natt) och dom har inte visat mögel skador . och lika så är dom inne under vintern i en fuktig källare . inga skador heller och dom växer i naturen i tropiskt klimat

Redigerat av flaxss: 10-11-2007, 18:24

Citera
          freddie
          Inlägg 10-11-2007, 18:28
          Länk hit: #46

Medlem

Det anmärkningsvärda är att de skriver att plantan klarar sig utmärkt i normalt inomhusklimat där luften normalt sett är torr. Känns som det bara är en försäljningsgrej.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-11-2007, 18:34
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (freddie @ 10-11-2007, 18:28) *
          Det anmärkningsvärda är att de skriver att plantan klarar sig utmärkt i normalt inomhusklimat där luften normalt sett är torr. Känns som det bara är en försäljningsgrej.

ta inte det på allvar . citrusar gillar fuktigt men klara torrt .

på hösten och vintern har mina 80-100%fukt

sommaren i solen 15-20%fukt jag ger inget extra . dom klara sig ändå och växer bra

Citera
          freddie
          Inlägg 10-11-2007, 18:40
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (flaxss @ 10-11-2007, 18:34) *
          ta inte det på allvar . citrusar gillar fuktigt men klara torrt .

på hösten och vintern har mina 80-100%fukt

sommaren i solen 15-20%fukt jag ger inget extra . dom klara sig ändå och växer bra

Ja, eller hur! man skall inte vara för rädd att misslyckas!

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 10:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon