Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Räddning / föryngring av gammalt vanvårdat päronträd
          SWE_Monstro
          Inlägg 13-09-2007, 10:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 8 949

Hejsan...

jag bor nere i Södre skåne och har två äldre päronträd, samt ett äldre äppleträd på min tomt, träden är 50-100 år gamla och inte beskurna den senaste tiden...

De är i så pass dåligt skick att flera stora grenar är helt döda och det ramlar ner delar så fort det blåser... Trots detta så bär träden frukt på de delar av träden som mår lite bättre...

Jag måste göra något åt dem, frågan är bara vad... Tror ni att det finns någon chans att man kan få lite stil på dem med en kraftig beskärning? eller måste ajg ta ner dessa ståtliga träd.. ohmy.gif(

Jag har på bilden ritat in två linjer, en röd ganska långt ner på trädet, och en gul något högre upp. Hur hårt kan man beskära ett träd? När man beskär en gren finns det ju vissa punkter där snitten skall läggas i speciella vinklar, hur gör man om man skall ta av en tjock gren? finns säkert något speciellt man skall tänka på där också...
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  gammalt_päronträd_beskuret.jpg ( 517.95k ) Antal nedladdningar: 89

--------------------
          Skåne, Östra Vemmenhög, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon