SWE_Monstro
Hejsan...

jag bor nere i Södre skåne och har två äldre päronträd, samt ett äldre äppleträd på min tomt, träden är 50-100 år gamla och inte beskurna den senaste tiden...

De är i så pass dåligt skick att flera stora grenar är helt döda och det ramlar ner delar så fort det blåser... Trots detta så bär träden frukt på de delar av träden som mår lite bättre...

Jag måste göra något åt dem, frågan är bara vad... Tror ni att det finns någon chans att man kan få lite stil på dem med en kraftig beskärning? eller måste ajg ta ner dessa ståtliga träd.. ohmy.gif(

Jag har på bilden ritat in två linjer, en röd ganska långt ner på trädet, och en gul något högre upp. Hur hårt kan man beskära ett träd? När man beskär en gren finns det ju vissa punkter där snitten skall läggas i speciella vinklar, hur gör man om man skall ta av en tjock gren? finns säkert något speciellt man skall tänka på där också...
KURT
Man beskär varken träd eller buskar på det sättet, det brukar kallas vakmästarbeskärning! Man kan ju mycket väl ta bort döda grenar och ev glesa ut grenar. Men att föryngra äldre träd med beskärning är något som man måste sprida ut under flera år, och man kan inte bara kapa av ALLA grenar vid en viss nivå på det sättet!
SWE_Monstro
Hej...

Det var jag iaf medveten om, utan mina illustrerade streck var endast tänkt som en vägvisare hur långt ner man kan gå... Vad jag hade tänkt mig är att först ta bort de grenar som det inte finns några blad på alls. och sedan försöka balanser trädet efter vad som finns kvar efter det. vad tror ni om det?

Hur skulle ni lägga upp en föryngringsplan för ett träd som vårt? det får gärna ta några år eftersom vi inte har bråttom...
Olivia
Cilla har en jättebra hemsida där du kan läsa massor om att beskära träd. Hon har ett företag som sysslar med det om jag förstått det hela rätt!
Cilla
Att grenar dör beror på orsaker som du åtgärdar på andra sätt än med beskärning. Om du gör något liknande som du ritat upp så har du inte löst problemet med grentorkan, och du riskerar att få ytterligare problem.

Om du fotar trädet från olika håll och tar närbilder på stambas, grenar som torkat (där det går från levande till död ved), övrigt grenverk på trädet och marken omkring trädet så kan du få bättre råd.
SWE_Monstro
Hejsan...

Då har jag varit ute och fotograferat mitt stackars träd... Har lagt ut tre bilder, en överblick på hela trädet där man ser hur lite blad trädet har, sedan finns det även två andre mera inzoomade bilder som visar blad och frukt samt delar av stammen...

Hoppas att detta kan ge lite mera ledtrådar i vad trädet behöver för något...

Tackar ödmjukast på förhand
Cilla
OK jag ser, det är verkligen mycket dött i grenverket och ändå ser inte trädet lastgammalt ut. Päronträd kan bli mycket gamla.
Orsakerna måste sökas i något av dessa områden:

- markförändringar under de senaste 10 åren. Har dränering gjorts av tomten så att torka kan ha uppstått i närheten (10 m) från trädet, har nytt lager jord lagts på eller nivåer ändrats, har grävjobb gjorts 10 meter från stammen, har nya ägare använt gräsmattegödsel eller stroller kombi under flera år i rad, mm

- trädet har små angrepp av päronrost. Det är de oranga fläckarna. Om trädet när mer bladmassa fanns hade angrepp på många av bladen sätter det under lång tid ned trädets vitalitet.

- stamskador. Kolla särskilt vid basen. Har trimmer eller gräsklippare kommit åt stammen?

Åtgärderna till dessa problem varierar.
SWE_Monstro
Det enda som stämmer in av era alternativ skulle kunna vara att förra ägaren hade fått för sig att bygga en pool, ca 10-20 meter från trädet. "Tyvärr" hann de endast att gräva ett stort djup hål i gräsmattan (som vi nu fyllt igen och fått gräsmatta) skulle kunna vara detta!? kanske grävt av en stor rot eller något!?

På vilket sätt kan man hjälpa trädet att återhämta sig?!
Cilla
10 meter frn trädets stam torde vara i trädets näringsupptagningsområde, men hur stor inverkan det har på trädet beror på hur brett hålet var. I samband med att de grävde eller fyllde igen kanske de använde maskiner som gick över trädets rötter, särskilt i ytterkant av kronan och en bra bit ut - då kompakteras jorden just där trädet har sin näringsupptagning. Sammanpackad mark får samma effekt som hål - trädet kan inte ta upp näring där.

Åtgärden är att luckra jorden i näringsupptagningsområdet och under ett par, tre år jordförbättra där, t ex genom gröngödsling. Detta finns beskrivet någotsånär bra på min sajt (länken Gödsla med blommor). När effekten av detta visar sig (genom att trädet börjar växa, sker oftast samma säsong som man gör det) kan man börja beskära bort det döda, som då tydligt visar var det har sina gränser. Detta kallas trädvitalisering (jordluckringen, syresättningen och förbättringen av marken) och görs allt oftare både i privata trädgårdar liksom av kommuner för många stadsträd, och har visat sig kunna väcka liv och ge framtid åt många skraltiga träd.
Gudrun i Göteborg
Ååååå, vad jag lär mig mycket på det här forumet. Tack Cilla! blomma.gif
SWE_Monstro
Ja verkligen... tack så mycket... visst lär man sig mycket... jättespännande...

Tyvärr passar det ganska illa i vår trädgård med gröngödsling (en så stor rabatt skulle ta lite för mycket plats) men jag tänkte att först köra över gräsmattan med en vertikalskärare (kanske skulle kunna öka syregenomträngningen!? eller!?) , och sedan gödsla med kogödsel... ska man göra det nu på hösten? eller ska man vänta till våren!?

tack ännu en gång...
Cilla
Tack ska ni ha!

Vertikalskärare gör nog tyvärr varken till eller från om det stämmer att maskiner kan ha gått över markerna i näringsupptagningsområdet. De kompakterar ordentligt och många träd dör oönskat efter byggen eftersom man helt enkelt inte känt till att träd inte tål maskiner över fötterna. Vertikalskär man och dessutom sår i ett gräs som därmed blir kraftigare riskerar man att trädet dör tillbaka ännu snabbare.

Trädet är på kraftig tillbakagång, die back som det heter på engelska, men också i en sådan situation är någonting bättre att göra än ingenting. Dvs du behöver inte ta upp gräsmattan i hela rotupptagningsområdet. Med ett träd som inte fått utstå lika mycket som ditt brukar det märkas resultat bara med en mindre rabatt och en lövhög placerad på lämpliga ställen i rotområdet. I ditt fall skulle jag tro att lite mer behövs, men inte nödvändigtvis så mycket som i hela rotområdet. I vilket fall som helst är någonting bättre än ingenting om du vill behålla trädet.

Kan vara bra att veta att i en sådan mark är det inte heller lätt att få igång nyplanterade träd. Så vill du ha träd på gården är det luckring som gäller. Luckring kan man göra när som helst när marken är mjuk medan man gödslar med kogödsel på våren och vattnar hela bladsäsongen vid torka. Luckring och påläggande av vissna löv kan du göra när som helst på året också, men vänta med kogödslet.

Det är i första hand syre till rötterna som träd behöver som haft maskiner över sig, inte näringsämnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon