Hej,
Så här års traskar jag omkring i skog och äng med skottkärra och samlar komockor. Det är förstås gödsellängtan som får sitt utlopp.
Nå. I år hade jag tänkt fortsätta täckodlingstanken och jordförbättringen (samt slippa gräva så värst!) genom att vintertäcka landen med 20 cm blandat material (gräsklipp, löv, tång, gammal kompost, trädgårdsrester...). Men hur göra med mockorna? Jag läser Kratschmer och jag läser Truedsson och Plöninge, och här är det lite lurigt och motsägelsefullt (kul) - eller så är det jag som är trögtänkt. Alltså: Är det möjligt att tänka sig att lägga kodyngan rätt på landen och all annan täckning över den, och s a s låta dyngan brinna på plats, och så ha lagom stark gödsel på våren? Man är väl mest rädd att själva brinnandet ska urlaka jorden, men jag tänkte att den andra täckningen skulle kompensera?
Och om det verkar vrickat att göra så (men egentligen varför skulle det?) och jag istället skulle låta mockorna brinna utanför landen, är det då bäst med behållare med botten, eller att lägga på hög rätt på backen?
Idéer och tankar om detta emottages tacksamt! Eklo
Redigerat av EKLO: 15-09-2007, 09:25
|