Jag vet inte riktigt under vilket forum jag ska lägga min undran... Här är i alla fall problemet:
Entusiastiska trädgårdsanalfabeter tog över en övervuxen kolonilott, 100 kvm lerjord. Vi har lyckats gräva upp mitten och odla potatis, men kanterna är en röra av bärbuskar, en gång planterade blommor och framförallt en tjock matta högt OGRÄS i alla former, frodig kvickrot, klöver, lupiner i mängder och oidentifierade gäster. HUR ska vi gå till väga för att förvandla dessa sturska ängsbitar till såbar jord? Ska man bara gräva upp rubbet och lägga på ny jord? Och bärbuskarna som vi vill bevara mitt i allt?
Och för att göra en liten uteplats, måste man hålla på med geotextil och sand och grus och ångvältar och sånt, kan man inte bara trycka dit lite stenplattor?
Jag förstår att en trädgård kräver tid, omsorg och kärlek. Vi har inte mycket tid med barn som krälar överallt och andra engagemang, men vi är väldigt entusiastiska och tänker att det måste gå att hitta ett sätt att ha en lott som inte är vare sig världens mest perfekta lott med ståndaktiga rader i leende mylla, men inte heller en misskött plätt och ett dåligt samvete. Går det? Kan ni inte berätta hur ni skulle ha gjort?
Ytterst tacksam för svar, goda råd och tips.
|