kolonin
15-09-2007, 11:59
Jag vet inte riktigt under vilket forum jag ska lägga min undran... Här är i alla fall problemet:
Entusiastiska trädgårdsanalfabeter tog över en övervuxen kolonilott, 100 kvm lerjord. Vi har lyckats gräva upp mitten och odla potatis, men kanterna är en röra av bärbuskar, en gång planterade blommor och framförallt en tjock matta högt OGRÄS i alla former, frodig kvickrot, klöver, lupiner i mängder och oidentifierade gäster. HUR ska vi gå till väga för att förvandla dessa sturska ängsbitar till såbar jord? Ska man bara gräva upp rubbet och lägga på ny jord? Och bärbuskarna som vi vill bevara mitt i allt?
Och för att göra en liten uteplats, måste man hålla på med geotextil och sand och grus och ångvältar och sånt, kan man inte bara trycka dit lite stenplattor?
Jag förstår att en trädgård kräver tid, omsorg och kärlek. Vi har inte mycket tid med barn som krälar överallt och andra engagemang, men vi är väldigt entusiastiska och tänker att det måste gå att hitta ett sätt att ha en lott som inte är vare sig världens mest perfekta lott med ståndaktiga rader i leende mylla, men inte heller en misskött plätt och ett dåligt samvete. Går det? Kan ni inte berätta hur ni skulle ha gjort?
Ytterst tacksam för svar, goda råd och tips.
Snigelhatare
15-09-2007, 17:31
Angående sittplatsen med stenar så behöver du ju inte göra den så himla stabil. Du lär väl knappast köra bil på den. Tycker ända att du ska lägga något under stenarna för att slippa fleråriga ogräs som växer upp mellan stenarna. Lägg en kasserad gammal presenning eller liknande under stenarna. Kan ju vara bra om stenarna inte läggs på den lägst belägna platsen, för då skulle du riskera att det blev vatten stående.
Det fleråriga ogräset i kanterna kommer du nog inte ifrån att gräva upp. Drygt arbete. Men när du väl har gjort det så finns det ett oslagbart sätt att få fin nästan ogräsfri jord. TÄCKODLING. Sök på nätet om täckodling. Det finns en bok: Den arbetsfria trädgården. Den handlar om täckodling. Minns inte säkert, kanske hette författaren Olausson. Du ser till att täcka alla ytor med gammal halm, löv, gräsklipp mm. Det ligger och multnar ned och blir den allra underbaraste jord. När du ska så så får du krafsa isär täckningen just i raden men sedan kan du öka på täckningen efter hand som det växer. Första ev andra året får man ge kvävegödning eftersom täcket förbrukar kväve när det bryts ned. Men sedan när det har brutits ned så producerar det kväve och andra nyttigheter.
Om du står ut med första och kanske andra årets gliringar och idiotförklaringar från omgivningen så lovar jag dig att tredje året och fortsättningsvis så har du den i särklass finaste jorden och odlingen. Det blir inte så 100% ogräsfritt som det står om i boken, men det ogräs som kommer är så himla lätt att dra upp. Jorden blir så lucker att det går som en dans att dra upp ogräset. Det finns inget motstånd i jorden.
Det jobbigaste är nog att få tag i tillräckligt med täckmaterial. Man kan ju tigga dåligt hö som kanske är mögligt eller näringsfattigt eller något så att det inte duger till foder. Annars får man väl köpa halm. Det går åt mycket för täcket ska vara tjockt men det blir den absolut bästa jord man kan tänka sig.
puskas5
15-09-2007, 18:13
Odlingslådor, till exempel begagnade pallkragar, är ett alternativ om man inte vill gräva eller vänta i flera år på att mylla ska bildas under halmtäcken. Det finns ett särskilt forum för pallkrageodling som du hittar i forumlistan. Enkelt uttryckt innebär pallkrageodling att du lägger fiberduk ovanpå gräs, ogräs med mera för att kväva dessa växer. Sedan ställer du pallkragen ovanpå fiberduken och fyller den med jord, till exempel kogödsel på säck, och sedan är det bara att börja odla. Du kan ställa flera pallkragar ovanpå varandra för att få ökat djup på jorden. I pallkragar kan du odla potatis, grönsaker, rotfrukter, jordgubbar, ettåriga blommor, perenner med mera. Mellan pallkragarna kan man också lägga markduk och ovanpå den singel eller sand för att få gångar där ogräset inte får fäste.
Anders i Lund
http://pallkrage.alayout.se/
Krolliljan
16-09-2007, 05:37
Ska du lägga plattor som ska ligga några år tycker jag att du ska gräva och lägga ngn form av fiberduk och sen sand eller stenmjöl. Ångvält behöver man inte . Små ytor stampar vi till och lägger lite på känn utan annat hjälpmedel än ett vattenpass.
kolonin
16-09-2007, 12:52
Tack snälla för hjälp - började gräva igår. Visste inte att lupiner hade så långa rötter. Vilket föranleder nästa fråga - kan man bara kasta rötter utan vidare i komposten - rotar de inte sig där då?
Snigelhatare - du menar alltså att ogräset inte orkar upp genom halmen - svårt att tänka sig när man ser med vilken kraft de på nolltid intagit lotten. Men jag är beredd att testa - fast det får väl vänta till hösten, nu ska allt vändas upponer.
Snigelhatare
17-09-2007, 20:52
Jodå, ogräset orkar allt igenom, speciellt fleråriga ogräs. Ju mer du får bort innan du täcker desto bättre. Men med ett rejält tjockt täcke så kommer det mycket mindre ogräs. Jorden kommer att bli så lucker/porös att det går så himla enkelt att dra upp ogräset som blir. Tex tistlar som har djupa rötter som går av i vanliga fall när man rensar går att få upp mycket enklare och med större del av roten med upp. Är täcket tillräckligt tjockt så kan du lägga ut ogräset ovanpå täcket att torka och bli täcke det också (inte ogräs som har gått i frö förstås och inte dödsfienden kirskål).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.