Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vandalisering, Ungj***lar...
          Tosan
          Inlägg 01-10-2007, 14:25
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja det är ju rätt... Men du borde åxå ha fått ett brev från åklagarmyndigheten att ärendet inte tas upp... Fast jag är inte säker på att sådana anmälningar per automatik går till åklagare, själv har jag bara varit med om ärenden som ska göra det.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Floppy
          Inlägg 01-10-2007, 14:42
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Det blev ingen förundersökning alls...så jag tror inte att de lämnar till åklagaren om de inte ska göras en förundersökning...de tog bara emot en anmällan från oss alla tre och la ner det på en gång...så nu vet man det...det är ingen idé att anmäla vandalisering...

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Cacki
          Inlägg 01-10-2007, 15:39
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Det är ju inte vettigt att det ska få fungera så dåligt!
          Men i förlängningen så tror jag faktiskt att det är bra om ni anmäler i alla fall. Det är ju statistiken som avgör bemanningen på stationerna. Inga anmälningar = inget behov.
          Det hela handlar ju säkert om att de har för mycket att göra.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Tosan
          Inlägg 01-10-2007, 17:08
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Floppy @ 01-10-2007, 15:42) *
          Det blev ingen förundersökning alls...så jag tror inte att de lämnar till åklagaren om de inte ska göras en förundersökning...de tog bara emot en anmällan från oss alla tre och la ner det på en gång...så nu vet man det...det är ingen idé att anmäla vandalisering...

Nej, så kan det ju va. Jag vet bara att anmälningar som rör barn ska vidare till åklagare direkt. Denne avgör då om man ska göra fortsatta undersökningar eller inte. Fast det funkar heller inte alltid...
          Och visst handlar det ju om resurser. Man har kanske inte alltid stationen bemannad ens. Som här tex, där man kan ha poliser i Umeå och skellefteå och så en eller två man i tjänst i hela inlandet. Inte fan kollar de en vandalisering i Storuman om de själva sitter och bevakar nattlivet i Norsjö under "beachhelgen". Dessutom kostar det en djävulsk massa pengar att ringa in den som (kanske) ligger på bakjour i Lycksele eller förstärkning från Umeå, så då blir det inget öht.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          lissa
          Inlägg 01-10-2007, 22:58
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Detta verkar inte klokt...vilken attityd...inte underligt om ungarna fortsätter att göra precis vad dom vill, dom verkar ju vara "tabu" på något vis, vilket dom är medvetna om...
          Man kan ju undra vad han menar med att dom inte har något att gå efter...det är väl det dom är till för, att just leta upp något att gå efter, eller är det meningen att ni ska behöva komma med ett "löst fall" allt klappat och klart så att dom inte ska behöva besvära sig med att leta eller fråga grannar om dom har sett något..att 3 anmälningar (minst) bara blir ignorerade verkar ju inte klokt.
          Jag tror att dom inte ids bry sig, för när dom gör sina rundor borde väl hela distriktet vara täckt, för det är ju som du säger, bara om dom vet att polisen KAN komma förbi, borde ju avskräcka dom lite..om polisen dessutom gör det på olika tider, perfekt., det kan väl inte vara ett så stort projekt att stoppa in 2 gator till, 1 gång/veckoslut.
          Jag tycker att hans attityd verkar lite skum faktiskt....Och som Tosan säger, det verkar som enda gångerna dom tar tag i saker är när tidningar eller lokal TV tar upp det, för att stå där och dra den gamla vanliga valsen, om att dom inte har nog med folk eller tid.. som ingen tror på längre, för när det gäller någon pamp eller skatunge, då har dom både tid och staff...
          Du har ju inte bett att dom ska komma springade nu, bara att dom ska ta en runda lite då och då...samt att säga till när dom kastar anmälningarna i papperskorgen...man kan ju undra om dom kom längre än dit..
          Det där om att det kan ha varit många fingeravtryck på bensintanken blink.gif det normala i såna fall är ju just att ta alla fingeravtrycken så att dom har något att jämföra med när dom hittar en eventuell pyroman, för det kan ju handla om en sådan faktiskt..
          Cacki har helt rätt med statistiken..
          När jag hade haft min bil 1 dag !!! kom jag ner och såg att bakre sidorutan var krossad. På framsäet satt det en lapp från polisen där dom bad mig komma förbi för att anmäla det...vilket jag så klart gjorde. Vi pratade lite, för jag var fly förb..och då sa dom just att folk inte anmäler för dom tror att det inte lönar sig ,några trasiga bilfönster i en 3.000.000 innevånars stad, vem bryr sig...Men om man inte anmäler=inga problem=behövs inte mer poliskontroll i det kvarteret=mer vandaler som har fritt fram. Och det var på polisstationen dom sa det, och det är ju logiskt.
          Jag blir så upprörd när jag ser att dom som ska försvara folk, inte ens lyssnar, dom bara kör över folk i stället, förmodligen för att dom är vana vid att folk sväljer " vi har inte nog resurser".. wacko.gif

PS med detta menar jag inte att alla poliser är såna, det finns säkert många som bryr sig också, fast dom blir väl undanskuffade så att dom som inte "orkar"inte ska synas.. whistling.gif

--------------------

Citera
          Floppy
          Inlägg 02-10-2007, 12:52
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (lissa @ 01-10-2007, 23:58) *
          Det där om att det kan ha varit många fingeravtryck på bensintanken blink.gif det normala i såna fall är ju just att ta alla fingeravtrycken så att dom har något att jämföra med när dom hittar en eventuell pyroman, för det kan ju handla om en sådan faktiskt..

Jag sa precis som du skrev till hon som tog i mot anmälan...men icke...det är väl för mycket jobb...de kunde väl åtminstonde ha tagit bensindunken som eventuellt bevismaterial...som de senare kunde matcha med eventuella fingeravtryck på boven...
          Jag sa till polismannen som jag pratade med nyss om att jag var orolig...och han sa att du behöver inte vara orolig...INTE OROLIG... -fear-.gif de hade ju barikarderat både min och grannens dörr med en spade och det fanns en bensindunk 150 m bort på en skolgård...när ska jag vara orolig då???...när det väl brinner eller???

Redigerat av Floppy: 02-10-2007, 12:52

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 03-10-2007, 02:25
          Länk hit: #47

Medlem

Man kanske skulle barrikardera dörren på polisstationen och se hur dom skulle reagera själva, speciellt om det finns lite bensin i närheten-
          Jag tycker att det inte verkar riktigt klokt, och att poliserna som ska skydda er inte gör sitt jobb. Jag förstår att du till slut tycker att allt är hopplöst och bara ger upp...och om du inte känner någon reporter som kan ta upp det hela verkar det vara kört , tyvärr.
          Man får bara hoppas att ingen blir skadad vid något av ungarnas sabotage, men DÅ kanske dom skulle tycka att det finns befogenhet för att vara oroliga..nä, tummen ner för såna poliser thumbdown.gif

--------------------

Citera
          Floppy
          Inlägg 03-10-2007, 07:02
          Länk hit: #48

Medlem

Ja det är ju bara att vänta sig mer försörelser och kanske en och annan brand...eller att nån ska skada sig...men då kommer jag att stå först i kön och tala om för allmänheten att detta har pågått länge och att polisen har vetat om detta men valt att inte göra nått och att vi är många som gjort polisanmälningar men att de har lagt ner ärendena utan att göra nån som helst undersökningar... rtfm.gif

Jag känner en på lokaltidningen här och han är reporter...men jag vill inte vara med i tidningen...*hua*... shy.gif

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 03-10-2007, 08:50
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Fast jag tror nog att du kan vara anonym. Han kan ju skriva det som ett mera "allmänt" reportage om vandaliseringen i ert område bara. Källskydd måste väl gälla er lokaltidning också. Eller så kan du bara tipsa, så får de snoka lite själva. Många tidningar har ju en tipstelefon där man kan vara anonym.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 03-10-2007, 10:41
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Floppy @ 03-10-2007, 08:02) *
          Jag känner en på lokaltidningen här och han är reporter...men jag vill inte vara med i tidningen...*hua*... shy.gif

För några år sedan ringde jag polisen för att en alkolist glömt maten på spisen i sin lägenhet som låg under min lägenhet och det var inte första gången. Polisen kom ut och bankade på men ingen öppnade, de gick runt och kollade och såg ingen rök så de åkte därifrån. Fick då ringa jouren (som polisen borde ha gjort för säkerhets skull) och de kom ut och vi gick in med huvudnyckel och mycket riktigt stod en matkastrull på plattan med fullt ös och personen låg och sov. Vi stängde av och öppnade ett fönster och gick därifrån.
          Efter en stund så började det att brinna på riktigt i lägenheten p.g.a. av besökaren+T-doja+ciggaretter. Då kom samma poliser ut och då var jag lite spydig mot dem och nu duger det att försöka ta sig in i lägenheten. Kontaktade då lokalpressen för att skriva om detta, hade flera vittnen på hur polisen gjort första gången. Pressen kontaktade även polisen och sedan blev det inget mera, kom aldrig ut i tidningen det hade blivit stoppat fick jag höra senare. Så det är ingen garanti om nu inte reporterna skriver utan att kolla med motparten. Så går det till allt kommer inte ut i ljuset tyvärr.

Ett tips: Sätt ut en atrapp av en videokamera så tror de att de blir filmade så kanske det slutar. Så gjorde vi när vi fick vårt staket vandaliserat 1 gång och bilen en gång vid olika tillfällen med färg för några år sedan och slutade.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          lissa
          Inlägg 03-10-2007, 22:56
          Länk hit: #51

Medlem

Det där med videokameran låter ju rätt bra.. det kanske funkar mot vandalerna

Av vad Inga säger, så verkar det ju nästan som att man måste filma polisen när man är där och anmäler eller när dom kommer , för då kan dom inte prata bort vad dom har gjort..eller rättare sagt, vad dom INTE har gjort..

Det låter lite otäckt det där med den inlåste alkoholisten, tur att ni var hemma...

--------------------

Citera
          Floppy
          Inlägg 04-10-2007, 13:38
          Länk hit: #52

Medlem

Ja det låter ju smart det där med en lossas videokamera...
          ja jag sägeer som lissa tur att ni var hemma..men det verkar ju som att de har satt det i system att sätta på en kastrull på spisen och sedan gå och lägga sig...tycker att myndigheterna skulle omhänderta personerna eftersom de är en allmänfara...

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 15:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon