|
|
  |
Odlaklubben Väst, För oss på Sveriges framsida! |
|
|
|
28-09-2007, 09:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Jag längtar till söndag, ska bli jättekul. Har med mig ett par vänner också. Min bil är frisk så du behöver inte plocka upp mig i Bohus, Ulrica. Vi tar med oss en fikakorg för att vara säkra om vi inte kommer fram i fikakön. Hoppas det inte blir för mycket regn. Ses söndag kl 12!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
28-09-2007, 09:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Nu börjar vi bli ett rejält gäng, kul! Hör av dej om DU  också vill följa med! Följande kommer till Lärjeåns Trädgårdar, söndagen den 30 september klockan 12: *Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats) EKLO Eva i Höga + vänner ingrid fuxvall Dito Verde Elisabeth - Västkusten (antagligen) Om jag har missat någon eller du vill anmäla dej så tala om det genom ett inlägg nedan eller via PM. Finns du med på listan men inte kan komma så meddela det så att vi andra inte står och väntar. Väl mött!
|
|
|
|
|
29-09-2007, 14:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Ja, jag hoppas verkligen att jag kan komma. Hela veckan sade jag redan till min sambo att hab inte får planera något för söndagen för då skall vi åka till Lärjeån Men regnar det kommer jag inte för att mina gamla söndervärkta leder in gillar fuktig väderlek. Är jag inte där kl. 12 så vänta inte på mig. Kommer jag senare så skall jag ta odlarknappen på mig. Den ligger redan framme Vattnade precis och då kom jag att tänka på, kanske någon vill ha pelargoniesticklingar? Jag kan ta några Lord Bute, Äppleblossom, Smultron och mjölk, Friesdorf och kanske P. Deacon Birthday Kanske även en Semer och en Bobberstone, om inte Sylvia vill ha den. Sylvia var är du?????? Elisabeth
Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 29-09-2007, 16:35
|
|
|
|
|
29-09-2007, 17:27
|

Medlem

|
Åh, Lord Bute! Du har ett PM Elisabeth!
|
|
|
|
|
29-09-2007, 18:52
|

Medlem

|
CITAT (*Ulrica* @ 29-09-2007, 18:27)  Åh, Lord Bute! Du har ett PM Elisabeth! Jag har läst det och skall lägga nu en lapp på köksbordet men "Lord Bute" så att ja inte glömmer. Nu är det redan för mörkt på min balkon. Min sambo bytte nämligen lampa där, bara det att lampan har inte kommut upp än Elisabeth
|
|
|
|
|
29-09-2007, 19:13
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-09-2007, 15:38)  Ja, jag hoppas verkligen att jag kan komma. Hela veckan sade jag redan till min sambo att hab inte får planera något för söndagen för då skall vi åka till Lärjeån Men regnar det kommer jag inte för att mina gamla söndervärkta leder in gillar fuktig väderlek. Är jag inte där kl. 12 så vänta inte på mig. Kommer jag senare så skall jag ta odlarknappen på mig. Den ligger redan framme Vattnade precis och då kom jag att tänka på, kanske någon vill ha pelargoniesticklingar? Jag kan ta några Lord Bute, Äppleblossom, Smultron och mjölk, Friesdorf och kanske P. Deacon Birthday Kanske även en Semer och en Bobberstone, om inte Sylvia vill ha den. Sylvia var är du?????? Elisabeth När man läser i GP står det att det blir regn i morgon - hoppas det inte är mer än att du kan komma. Även om det är en ämnesflykt blir jag tvungen att fråga - kan man sticklingar från Pellargonier NU? Såg att du var uppkopplad. Har det bestämts var man ska träffas? Och så frågan - är stället stort? Kan man hitta Er andra om man kommer sent, för kommer jag så kommer jag senare än 12. ingrid
|
|
|
|
|
29-09-2007, 19:19
|

Medlem

|
Jag brukar visserligen sätta mina sticklinger i slutet ab augusti men står dom just och varmt så lyckas man kanske även nu.
Inte ställer dom i vatten först utan direkt ner i jorden.
Jag har lagt fram min odlaknapp och skall sätta den på jackan, så känner du i alla falll igen mig.
Hoppas vi att dom har fel med vädret. Min sambo sa det förut också att det inte ser så lovande ut
Elisabeth
|
|
|
|
|
30-09-2007, 07:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
Just nu regnar det iaf INTE; inte här i Angered!! *håller tummarna* Jag hittar inte min odlaknapp, men jag är en kort tjej med långt blont hår - ni ser kanske vem jag är, när ni kommer till Örtagården... Och om ni är ett helt gäng men odlaknappar så lovar jag att ge mig tillkänna! Vi ses senare idag!
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
30-09-2007, 08:02
|

Medlem

|
Stort är det inte Ingrid, var det i alla fall inte för 2 år sedan. Och ja tror knappast att någon springer ute i ängarna när det är så här blött.
Var det inte sagt kl. 12 vid ingången. Dom flesta är säkert inne der också serveringen är eller i växthuset (finns det kvar? ) Det kanske ser annorlunda ut nu än för 2 år sedan??
Elisabeth
|
|
|
|
|
30-09-2007, 08:21
|

Medlem

|
Ja, då ses vi klockan 12 vid ingången! Kommer du senare så håller vi utkik efter varandra! Jag har brunt, lite halvlångt lockigt hår, svarta kläder och en hemmagjord skylt där det står *Ulrica* samt Odla.nu + AoT
Följande kommer till Lärjeåns Trädgårdar:
*Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats) EKLO Eva i Höga + vänner ingrid fuxvall (kommer senare) Dito Verde Elisabeth - Västkustkolonisten (antagligen)
Väl mött!
|
|
|
|
|
30-09-2007, 09:40
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Hoppas ni får trevligt  Själv hinner jag inte alls, hinner knappt till Botaniskas äppelutställning heller befarar jag (den stänger idag kl 16 om jag fattat rätt)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
30-09-2007, 14:13
|

Medlem

|
Tack allihopa! Trots att regnet stundom vräkte ned så var det väldigt trevligt att träffas!
Vi tackar särskilt "uteplatsen" för guidningen i örtträdgården.
Jag ser fram emot att vi hittar på något igen , tillsammans. Det kanske dröjer ett tag eftersom vintern närmar sig men ni är alla välkomna att tipsa om aktiviteter här i tråden. Det kanske är någon som är duktig på betonggjutning, kransar till jul eller något annat som kan tänka sej att visa hur man gör? Plats finns det gott om där jag bor ifall vi behöver ett ställe att vara på!
Vi hörs och ses!
|
|
|
|
|
30-09-2007, 14:32
|

Medlem

|
Ja vädret var tyvärr inte med oss idag. Så nu fryser vi 2 här ännu mera än vi har gjort redan en hel vecka. Skulle kanske har plockat ihop till en god örtte i kryddträdgården? Saknar nämligen mina egna örtteer som jag förut alltid hade.
Men roligt var det när man vet vem som är det bakom ett nickname.
Ulrica t.ex. att gå genom nya frökataloger ihop kan ju också vara roligt eller? Jag vet ju inte hur mycket ni sår själva men jag tyckte alltid att det var mycket roligt och spännande.
Elisabeth
|
|
|
|
|
30-09-2007, 15:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Ja! Tack för trevligt och roligt sällskap i lärjeån, nu ska jag koka majskolvarna jag köpte och göra cole slaw av vitkålen. Samt stoppa ner mig i badkaret så att kallblöta fötterna tinar upp. Fint att se er, och också att få nys om fler trädgårdar. Hoppas det blir en tur till våren!
Eklo
|
|
|
|
|
30-09-2007, 19:10
|
Medlem

|
En stor eloge till Ulrika som såg till att denna träff blev till, själv skulle jag aldrig på egen hand kommit på tanken att besöka dessa trädgårdar, och som alltid fick jag flera tips på hur jag ska utveckla mina odlingar. ingrid CITAT (EKLO @ 30-09-2007, 16:00)  Ja! Tack för trevligt och roligt sällskap i lärjeån, nu ska jag koka majskolvarna jag köpte och göra cole slaw av vitkålen. Samt stoppa ner mig i badkaret så att kallblöta fötterna tinar upp. Fint att se er, och också att få nys om fler trädgårdar. Hoppas det blir en tur till våren!
Eklo Även om det är en ämnesflykt så blir jag så nyfiken på cole slaw och källaren är full av vitkål
|
|
|
|
|
30-09-2007, 19:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
CITAT (*Ulrica* @ 30-09-2007, 15:13)  Tack allihopa! Trots att regnet stundom vräkte ned så var det väldigt trevligt att träffas!
Vi tackar särskilt "uteplatsen" för guidningen i örtträdgården. Tack ska ni ha!  Det var jättekul att träffa er!!  Ser fram emot kommande träffar...
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
30-09-2007, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag var iofs i Göteborg idag men hade inte tid att ta vägen över Angered. Men vilket bra initiativ att ha en odlaklubb väst, hoppas att det blir några lämpliga evenemang till våren med så det blir fler träffar.
--------------------
|
|
|
|
|
30-09-2007, 20:11
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Även om det är en ämnesflykt så blir jag så nyfiken på cole slaw och källaren är full av vitkål [/quote]
(Jag fattar tydligen fortfarande inte riktigt det där med hur man citerar på rätt sätt)
Nå. Cole slaw - jo det är (eller kan ju vara) en väldigt god, kall vitkålssallad av tunt strimlad kål, grovriven morot, majonnäs, gräddfil, kumminfrön, salt, peppar, ibland lite vinäger, lite socker. Sanningen är att jag provar nya recept varje gång (googlar och läser i böcker) men jag får aldrig riktigt till det så där superbra, jakten fortsätter således. Jag har ätit riktigt god cole slaw (som tillbehör till finfina burgare eller köttbitar) på restauranger, men hemma i köket blir det aldrig lika oemotståndligt gott. Därför har jag inget recept att rekommendera än, jag provar mig fram.
eklo
|
|
|
|
|
30-09-2007, 20:20
|
Medlem

|
CITAT (EKLO @ 30-09-2007, 21:11)  Nå. Cole slaw - jo det är (eller kan ju vara) en väldigt god, kall vitkålssallad av tunt strimlad kål, grovriven morot, majonnäs, gräddfil, kumminfrön, salt, peppar, ibland lite vinäger, lite socker. Sanningen är att jag provar nya recept varje gång (googlar och läser i böcker) men jag får aldrig riktigt till det så där superbra, jakten fortsätter således. Jag har ätit riktigt god cole slaw (som tillbehör till finfina burgare eller köttbitar) på restauranger, men hemma i köket blir det aldrig lika oemotståndligt gott. Därför har jag inget recept att rekommendera än, jag provar mig fram.
eklo Ok då ska jag testa men när vi ändå är på ämnesflykt måste jag lämna mitt tips även om det inte innehåller vitkål så dock rivna morötter! Finstrimlad purjolök, riven morot och äpple samt creme frech/turkisk yogurt och så lite grundkryddor - passar till allt och smakar supermt, speciellt om man kan plocka allt i sin egen trädgård - fast yogurten växer inte här  CITAT (Markus_H @ 30-09-2007, 21:04)  Jag var iofs i Göteborg idag men hade inte tid att ta vägen över Angered. Men vilket bra initiativ att ha en odlaklubb väst, hoppas att det blir några lämpliga evenemang till våren med så det blir fler träffar. Även jag hoppas på fler tillfällen att komma iväg och se sådant man inte själv kommer sig för att göra
|
|
|
|
|
30-09-2007, 21:18
|
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 11 610

|
Hej alla, Tack så mycket för den trevliga stunden i Lärjeåns trädgårdar. mmmmm, vilka bakverk........
Tack Ulrica för arrangemanget och skjutsen. Tack Uteplatsen för myntorna...nej, jag menar....jag tackar inte!
Kul också att träffa Elisabeth med make, Ingrid, EKLO, Eva och du som bor i bredvid Rödbo plantskola...glömde ditt namn...
Nu har jag ätit pumpasoppa gjord på den jag köpte där idag. Den blev god. Alla kärnor ligger på tork.
Mitt recept på cole slaw: 1 liter strimlad vitkål, slakas (häll kokande vatten över) 1-2 rivna morötter 4 msk majonnäs 3 msk gräddfil 1 msk vitvinsvinäger 1 tsk kummin salt, peppar och lite socker.
Allt blandas och får ligga till sig lite innan servering
hälsningar Peggy
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|