|
*Ulrica*
19-09-2007, 12:01
Vad säger ni om att bilda ”Odlaklubben Väst”?
Ambitionen är definitivt inte att köra igång en ny trädgårdsförening (såna finns det i överflöd) med medelmsavgift, styrelse och ett digert program utan mer en löst sammansatt klubb som spänner över ett antal föreningar där vi kan tipsa om tillställningar, föreningsaktiviteter och växtloppisar. Vi kan hitta på egna utflykter, byta frön och plantor, hälsa på i varandras trädgårdar, samåka till större evenemang och liknande. Kom med egna förslag!
Alla som tycker att de bor i västra Sverige är välkomna, lämpligt har vi kanske Göteborg som mittpunkt, där händer ju också mycket.
Mitt förslag är att vi börjar med en gemensam utflykt där vi tar med oss fika och kanske lite frön att byta med om man vill. Förslag på datum är söndagen den 30 september. I oktober har flera ställen stängt. Förslag på utflyktsmål är Lärjeåns Trädgårdar i Angered där det är skördefest den dagen, Peter Korns Trädgård, 3 mil öster om Göteborg eller Örtagården Mon som ligger söder om Trollhättan.
Är någon intresserad, anmäl er nedan!
Hör av er även om just detta datumet eller målet inte passar. Kom gärna med egna förslag!
Lars-Olof Arvids
19-09-2007, 12:50
Jag är gärna med! Olle
Eva i Höga
19-09-2007, 13:37
Oj, Ulrica, så ambitiös du är! Hur hinner du? Jag vill gärna följa med till Lärjeåns trädgårdar men måste kolla först hur jag har det den dagen. Hör av mig!
Dito Verde
19-09-2007, 13:44
Jag är absolut med! Men just den dagen ska jag försöka ta mig runt på Lidingö. TjejLidingöloppet....en del i tjejkllassikern..... oh, ve och fasa....vad har jag gett mig in i??? Men räkna med mig nästa gång! /Peggy
*Ulrica*
19-09-2007, 14:03
CITAT (Eva i Höga @ 19-09-2007, 14:37)  Oj, Ulrica, så ambitiös du är! Hur hinner du? Tjaa... hm..  det började regna... så jag var tvungen att sluta gräva... och då hamnade jag liksom framför datorn...
Dito Verde
19-09-2007, 14:14
Bra val av utflyktsmål föresten! Jag vill till alla tre. /p
vindspel
19-09-2007, 16:31
Jag hakar gärna på framåt våren när de finns lite blommor att titta på. Jag får ju ta mig från Halmstad. Hade jag bott närmare så hade jag hakat på direkt.
Österläge
19-09-2007, 19:00
Kom till Lärjeåns trädgårdar!!!  Jag ska stå där med Örtasällskapet som jag är med i, så kom hemskt gärna förbi! Kunde inte åka till växtloppisen igår, jobbade för sent för att hinna... Men det vore så kul att ses!! En annan gång vill jag jättegärna åka till de andra besöksmålen!!
Jeanette/västra götaland
19-09-2007, 19:55
Jätteroligt initiativ Ulrica Är gärna med på att träffas och byta växter. Och titta hos varandra och liknande. Skall försöka komma den 30 sept vad ni än bestämmer er för att göra. Lärjeån hade varit roligt, har aldrig varit där. Har velat men inte fått tummen ur. Hade tänkt komma med till Kungälv i går men det kom en Hjärt Lungräddningskurs imellan.
Elisabeth P
19-09-2007, 20:57
Kul idé  Jag hade gärna följt med , men just det datumet har jag lovat att vara barnvakt åt min systerson.
God idé - och Lärjeåns skördefest - det låter det! Det skulle jag egentligen verkligen gärna hänga med på, men jag vet inte än om jag är ledig på söndag. Bil har jag ingen, någon som vet hur man tar sig kollektivt från Göteborg?
eklo
Lärjeåns trädgårdar är toppen! Bara att ta spårvagn till Angered, sen är det ca 5 min promenad. Jag vet ännu inte om jag ska till Skördefesten i år, har dock varit där de senaste två åren (som besökare). Ett tips kan vara att ta med en filt eller liknande, bord och stolar blir snabbt upptagna och då är det trevligt att kunna sitta på gräsmattan
Piccante
20-09-2007, 00:27
Vilket bra initiativ Ulrica  Det verkar luta åt att det blir Lärjeåns trädgårdar eller? Jag hoppas att jag kan komma i så fall men lovar inget bestämt förrän till veckan. Jag var lite avundsjuk på skåningarna som hade en rolig träff på Odlas plantskola bl.a vore ju roligt om vi fick lite gemensamma aktiviteter för oss i västsverige med. När det gäller framtida sammankomster så har ju både Botaniska trädgården och Trädgårdsföreningen trädgårdsvandringar, växthusvandringar, marknader, temadagar, utställningar mm och de brukar ha lite aktiviteter även under vinterhalvåret när det normalt inte är så mycket andra aktiviteter ute i trädgårdar och parker. Håll koll på deras program med.
Eva i Höga
20-09-2007, 09:30
Peggy, du är jätteduktig, jag ska tänka på dig när du springer Lidingöloppet! Ulrica, jag hoppas jag kan komma till Lärjeån och då tar jag med mig myskmadra till dig. Jag tycker det är jättekul om vi kan ha små odlaträffar och byta växter och småprata. Det är riktigt roligt!
*Ulrica*
20-09-2007, 11:37
Då blir det Lärjeåns trädgårdar den 30 september! Ska vi säga klockan 12 utanför ingången? Vägbeskrivning kollektivt: "Lärjeåns Trädgårdar ligger vid Angered Centrum. Några hundra meter i sydöstlig riktning. Kommer du med spårvagn 4, 8 eller 9 och går söder om Kulturhuset Blå Stället/Angeredsgymnasiet, ja då är du halvvägs. Fortsätt öster ut mellan Angereds Sporthall och Angeredsvallen. I skogskanten ligger Lärjeåns Trädgårdar."För karta se Lärjeåns Trädgårdars hemsida. Det står att man parkerar bäst vid Angeredsgymnasiet. Jag kommer att köra via Skepplanda, söderut på 45:an och upp Agnesbergsleden. Bor du någonstans på vägen eller kan möta mej längs vägen så får du gärna åka med. Ta gärna med något att sitta på, enligt Pirums förslag. Fika verkar man kunna köpa på plats. Jag kan ta med lite fröer. Är det någon som behöver någon sorts mossa, jag har hela skogen full av massor av olika sorter och kan ta med en mindre mängd om någon behöver. Är det någon som vill köpa krukor så säg till innan så tar jag med det. Jag kommer att ha en liten skylt på bröstet som ser ut såhär: *Ulrica* Odla.nu + AoT Vi ses!
Dito Verde
20-09-2007, 12:49
CITAT (Eva i Höga @ 20-09-2007, 10:30)  Peggy, du är jätteduktig, jag ska tänka på dig när du springer Lidingöloppet! Ulrica, jag hoppas jag kan komma till Lärjeån och då tar jag med mig myskmadra till dig. Jag tycker det är jättekul om vi kan ha små odlaträffar och byta växter och småprata. Det är riktigt roligt! Tack Eva, Uppmuntran är just vad jag behöver nu. Annars är det väl Ulrica som är duktig? Mycket bra gjort Ulrica. Hoppas många kommer. Jag önskar er alla en trevlig dag den 30:e. Vi ses nästa gång. /p
*Ulrica*
20-09-2007, 13:52
Vi lovar att hålla tummarna för dej! Imponerande med folk som springer tycker jag. Jag menar, det funkar ju utmärkt at gå...
Österläge
20-09-2007, 14:00
Vad kul att ni kommer dit!  Jag kommer som sagt stå i Örtasällskapets stånd, jag är kort o har långt blont hår så känner ni igen mig...  Jag ska ta med myntasticklingar om någon är intresserad av det, grönmynta och marockansk grönmynta (båda Mentha spicata). Ulrica, vad för krukor är det du har?
Dito Verde
20-09-2007, 14:06
CITAT (uteplatsen @ 20-09-2007, 15:00)  Vad kul att ni kommer dit!  Jag kommer som sagt stå i Örtasällskapets stånd, jag är kort o har långt blont hår så känner ni igen mig...  Jag ska ta med myntasticklingar om någon är intresserad av det, grönmynta och marockansk grönmynta (båda Mentha spicata). Ulrica, vad för krukor är det du har? Hej Uteplatsen, Jag vill gärna ha mynta av dig. Spara en av varje är du snäll. /Peggy
*Ulrica*
20-09-2007, 14:39
CITAT (uteplatsen @ 20-09-2007, 15:00)  Ulrica, vad för krukor är det du har? Titta här...
Österläge
20-09-2007, 20:01
CITAT (Dito Verde @ 20-09-2007, 15:06)  Hej Uteplatsen, Jag vill gärna ha mynta av dig. Spara en av varje är du snäll. /Peggy Det ska jag göra!  CITAT (*Ulrica* @ 20-09-2007, 15:39)  Ok, såna har jag så det räcker, tänkte om det var ytterkrukor. Men det ska bli kul att ses!
CITAT (*Ulrica* @ 20-09-2007, 12:37)  Ta gärna med något att sitta på, enligt Pirums förslag. Fika verkar man kunna köpa på plats. Japp, fika kan man köpa på plats. De har goda kakor, smörgåsar, soppor, etc. Köerna kan dock vara långa, och sakerna kan ta slut. Plats vid bord brukar dyka upp då och då, men är man ett sällskap på kanske 10 personer så kan man nog inte räkna med att kunna få ett bord för sig själva. Det är bäst att äldre, eller andra personer som av olika skäl behöver sitta, använder borden - jag föredrar gräset.  Mindre trångt där också. Ska se om jag dyker upp, möjligen tar jag en promenad från Galileis gata (nära Bergjsjön) mot Angered via Lärjeåns dalgång (vacker och trevlig promenad). Fast nu låter jag så ambitiös att jag undrar om jag håller på att lura mig själv  Beror lite på om jag behöver vandra in ett par nya kängor, möjligen.
*Ulrica*
24-09-2007, 15:47
Börjar göra upp en lista på vilka som anmält sig - är bra så vi vet vilka vi ska vänta på eller ifall ingen vill komma så jag inte står där själv eller något liknande.
Om jag missat dig så tala om det genom ett inlägg nedan eller via PM (jag tog inte med de som skrivit kanske el. liknande). Finns du med på listan men inte kan komma så meddela det.
Följande kommer till Lärjeåns Trädgårdar, söndagen den 30 september klockan 12:
*Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats)
*Ulrica*
24-09-2007, 19:21
*Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats) EKLO
Om jag missat dig så tala om det genom ett inlägg nedan eller via PM (jag tog inte med de som skrivit kanske el. liknande). Finns du med på listan men inte kan komma så meddela det.
ingrid fuxwall
24-09-2007, 19:27
Om inget oförutsett inträffar så kommer jag, eller infaller denna dag i kommande helg?
ingrid
ingrid fuxwall
24-09-2007, 21:33
CITAT (Pirum @ 24-09-2007, 21:54)  30 september är det. Kom just på det och då är det kanske lite olämpligt för mig men får se om jag kan ändra på gästernas besök för jag vill så väldigt gärna bli av med alla växter som jag satte i krukor inför västbytet, då jag inte kunde komma, och tänkte att kanske någon kunde förbarma sig över dem - växterna, och så skulle det ju vara trevligt att träffa andra växtintresserade
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-09-2007, 10:35
Jag funderar också, men längre än så har jag inte kommit än.....
Har tyvärr inga växter att byta med eller att ge bort eftersom jag ju sedan 3 år inte har någon trädgård längre. Nu för tiden sköter jag bara alla stora rabatterna här i vår bostadsrättsförening. Och där tar jag inget, har bara satt in en massa växter från mig (dom som blir för stort för balkongen) och dom från mina trädgårdsvänner.
Vi åker ju då och då till norra tyskland på trädgårdsträffar och allitd kommer jag hem med växter, duschen i husbilen är alltid belamrad med växter. Men när jag tittar på rabatterna så tänker jag på mina forumsvänner därnere när jag ser deras växter.
Edelweiss
*Ulrica*
25-09-2007, 10:46
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-09-2007, 11:35)  Har tyvärr inga växter att byta med eller att ge bort eftersom jag ju sedan 3 år inte har någon trädgård längre. Det är absolut inte syftet med att träffas heller, i alla fall inte denna gången, så var inte orolig för det! Anmäl dej med ett inlägg här eller ett PM till mej när du har bestämt dej!
Lars-Olof Arvids
25-09-2007, 11:03
Jag ska försöka komma också. Några växter att byta med har jag inte, men kan ta med lite frön.
Olle
*Ulrica*
25-09-2007, 13:02
Kul Olle! Men man måste som sagt inte ha med sig något!
*Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats) EKLO Lars-Olof Arvids
Om jag har missat någon eller du vill anmäla dej så tala om det genom ett inlägg nedan eller via PM. Finns du med på listan men inte kan komma så meddela det så att vi andra inte står och väntar.
Väl mött!
Lars-Olof Arvids
26-09-2007, 07:45
Tyvärr har jag fått förhinder nu och kan inte komma. Men jag hoppas att det blir fler gånger.
Olle
Eva i Höga
26-09-2007, 08:27
Ulrica, jag kommer, ser verkligen fram emot detta. Nu är min bil hos doktorn men jag hoppas den blir frisk innan söndag. I annat fall kontaktar jag dig så kanske jag kan åka med dig från Bohus? Det är väl klockan 12 vi träffas på skördefesten?
*Ulrica*
26-09-2007, 15:40
Olle, vi ses en annan gång i stället! Nu börjar vi bli ett litet gäng, men givetvis vore det kul om fler vill komma, det är ingat att vara blyg för! Självklart kan du åka med från Bohus, Ingrid. Hör av dej innan söndag klockan 10 bara.
*Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats) EKLO Eva i Höga ingrid fuxvall
Om jag har missat någon eller du vill anmäla dej så tala om det genom ett inlägg nedan eller via PM. Finns du med på listan men inte kan komma så meddela det så att vi andra inte står och väntar. Väl mött!
Dito Verde
26-09-2007, 18:16
Hon som trodde att hon var så sportig hade fel. Klen, var ordet. Jag ska inte springa i helgen. Har haft en dunderförkylning som nu verkar ge sig. Smittfri och kry på söndag kommer jag gärna med. Peggy
*Ulrica*
26-09-2007, 19:27
Tråkigt för dej Peggy, men kul för oss!  Ska jag hämta dej på vägen? Följande kommer till Lärjeåns Trädgårdar, söndagen den 30 september klockan 12: *Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats) EKLO Eva i Höga ingrid fuxvall Dito Verde Om jag har missat någon eller du vill anmäla dej så tala om det genom ett inlägg nedan eller via PM. Finns du med på listan men inte kan komma så meddela det så att vi andra inte står och väntar. Väl mött!
Österläge
26-09-2007, 20:08
Dito Verde (och ni andra), ville bara säga att jag ska ju vara där med Sveriges Örtasällskap som jag är med i, och vi kommer att stå vid örtagården som vi håller på att rensa i, sätta upp skyltar mm. Det är alltså där mina myntasticklingar kommer att vara....  Kom förbi o prata lite o lär er mer om örter! Vi ses!
ingrid fuxwall
26-09-2007, 20:39
CITAT (uteplatsen @ 26-09-2007, 21:08)  Dito Verde (och ni andra), ville bara säga att jag ska ju vara där med Sveriges Örtasällskap som jag är med i, och vi kommer att stå vid örtagården som vi håller på att rensa i, sätta upp skyltar mm. Det är alltså där mina myntasticklingar kommer att vara....  Kom förbi o prata lite o lär er mer om örter! Vi ses!  Kan du berätta mer om detta sällskap (har en känsla av att jag någon gång varit meddlem där men ...)
27-09-2007, 08:36
Jag funderar också om inte jag har varit medlemm där?????
Vet fortfarande inte om jag kan komma på söndagen. Jag skall försöka men ni behöver inte vänta på mig.
Skall leta fram min odlaknapp och sätta på Jackan i så fall. Eller leta upp uteplatsen bland örterna
Elisabeth
Österläge
27-09-2007, 13:07
För mer info om Örtasällskapet, se www.ortasallskapet.se !  Vi kommer förstås att försöka värva medlemmar på söndag, så om ni är intresserade av att vara med är det bara att komma bort o prata med oss! Och om ni inte kan komma, hittar ni info om lokalgruppen o kontaktuppgifter på hemsidan! Anledningen att vi är med på just Lärjeåns skördefest är att vi i Göteborgsgruppen är faddrar för deras örtagård, så vi sköter om den åt dem. Vi finns även på Bokmässan som pågår just nu i Göteborg, vi står i avdelningen Mat & Trädgård - kom dit vetja!
Eva i Höga
28-09-2007, 09:28
Jag längtar till söndag, ska bli jättekul. Har med mig ett par vänner också. Min bil är frisk så du behöver inte plocka upp mig i Bohus, Ulrica. Vi tar med oss en fikakorg för att vara säkra om vi inte kommer fram i fikakön. Hoppas det inte blir för mycket regn. Ses söndag kl 12!
*Ulrica*
28-09-2007, 09:41
Nu börjar vi bli ett rejält gäng, kul! Hör av dej om DU  också vill följa med! Följande kommer till Lärjeåns Trädgårdar, söndagen den 30 september klockan 12: *Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats) EKLO Eva i Höga + vänner ingrid fuxvall Dito Verde Elisabeth - Västkusten (antagligen) Om jag har missat någon eller du vill anmäla dej så tala om det genom ett inlägg nedan eller via PM. Finns du med på listan men inte kan komma så meddela det så att vi andra inte står och väntar. Väl mött!
29-09-2007, 14:38
Ja, jag hoppas verkligen att jag kan komma. Hela veckan sade jag redan till min sambo att hab inte får planera något för söndagen för då skall vi åka till Lärjeån Men regnar det kommer jag inte för att mina gamla söndervärkta leder in gillar fuktig väderlek. Är jag inte där kl. 12 så vänta inte på mig. Kommer jag senare så skall jag ta odlarknappen på mig. Den ligger redan framme Vattnade precis och då kom jag att tänka på, kanske någon vill ha pelargoniesticklingar? Jag kan ta några Lord Bute, Äppleblossom, Smultron och mjölk, Friesdorf och kanske P. Deacon Birthday Kanske även en Semer och en Bobberstone, om inte Sylvia vill ha den. Sylvia var är du?????? Elisabeth
*Ulrica*
29-09-2007, 17:27
Åh, Lord Bute! Du har ett PM Elisabeth!
29-09-2007, 18:52
CITAT (*Ulrica* @ 29-09-2007, 18:27)  Åh, Lord Bute! Du har ett PM Elisabeth! Jag har läst det och skall lägga nu en lapp på köksbordet men "Lord Bute" så att ja inte glömmer. Nu är det redan för mörkt på min balkon. Min sambo bytte nämligen lampa där, bara det att lampan har inte kommut upp än Elisabeth
ingrid fuxwall
29-09-2007, 19:13
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-09-2007, 15:38)  Ja, jag hoppas verkligen att jag kan komma. Hela veckan sade jag redan till min sambo att hab inte får planera något för söndagen för då skall vi åka till Lärjeån Men regnar det kommer jag inte för att mina gamla söndervärkta leder in gillar fuktig väderlek. Är jag inte där kl. 12 så vänta inte på mig. Kommer jag senare så skall jag ta odlarknappen på mig. Den ligger redan framme Vattnade precis och då kom jag att tänka på, kanske någon vill ha pelargoniesticklingar? Jag kan ta några Lord Bute, Äppleblossom, Smultron och mjölk, Friesdorf och kanske P. Deacon Birthday Kanske även en Semer och en Bobberstone, om inte Sylvia vill ha den. Sylvia var är du?????? Elisabeth När man läser i GP står det att det blir regn i morgon - hoppas det inte är mer än att du kan komma. Även om det är en ämnesflykt blir jag tvungen att fråga - kan man sticklingar från Pellargonier NU? Såg att du var uppkopplad. Har det bestämts var man ska träffas? Och så frågan - är stället stort? Kan man hitta Er andra om man kommer sent, för kommer jag så kommer jag senare än 12. ingrid
29-09-2007, 19:19
Jag brukar visserligen sätta mina sticklinger i slutet ab augusti men står dom just och varmt så lyckas man kanske även nu.
Inte ställer dom i vatten först utan direkt ner i jorden.
Jag har lagt fram min odlaknapp och skall sätta den på jackan, så känner du i alla falll igen mig.
Hoppas vi att dom har fel med vädret. Min sambo sa det förut också att det inte ser så lovande ut
Elisabeth
Österläge
30-09-2007, 07:43
Just nu regnar det iaf INTE; inte här i Angered!! *håller tummarna* Jag hittar inte min odlaknapp, men jag är en kort tjej med långt blont hår - ni ser kanske vem jag är, när ni kommer till Örtagården... Och om ni är ett helt gäng men odlaknappar så lovar jag att ge mig tillkänna! Vi ses senare idag!
30-09-2007, 08:02
Stort är det inte Ingrid, var det i alla fall inte för 2 år sedan. Och ja tror knappast att någon springer ute i ängarna när det är så här blött.
Var det inte sagt kl. 12 vid ingången. Dom flesta är säkert inne der också serveringen är eller i växthuset (finns det kvar? ) Det kanske ser annorlunda ut nu än för 2 år sedan??
Elisabeth
*Ulrica*
30-09-2007, 08:21
Ja, då ses vi klockan 12 vid ingången! Kommer du senare så håller vi utkik efter varandra! Jag har brunt, lite halvlångt lockigt hår, svarta kläder och en hemmagjord skylt där det står *Ulrica* samt Odla.nu + AoT
Följande kommer till Lärjeåns Trädgårdar:
*Ulrica* uteplatsen (finns redan på plats) EKLO Eva i Höga + vänner ingrid fuxvall (kommer senare) Dito Verde Elisabeth - Västkustkolonisten (antagligen)
Väl mött!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|